Varje år sedan 2006 har vi fått ta del av ett nytt Call of Duty spel, där två stora utvecklare skapat titlarna som gett oss allt från andra världskriget scenarion till framtida tänkbara händelser. Det är väldigt blandat bland fans vilket av utvecklarna som gör de bästa Call of Duty spelen vissa tycker Treyarch andra tycker Infinity Ward. Jag låter det vara osagt och tycker att det är ganska ”same same but different”. Call of Duty Black Ops II var ett spel som jag spelade så mycket att jag troligen skulle kunna spela det sovandes. Det satt så djupt i benmärgen att kartorna blev som ett andra hem och dom jag spelade med min familj.

cod-ghosts_extinction_made-it-out-alive-next-gen

Zombie mode är nu ersatt med Invasion som faktiskt är spelets starkaste kort

Nu har det blivit dags för den senaste installationen av Call of Duty. Så vad skiljer denna del från tidigare? Bortsett från att Next-Gen är ett faktum och att titeln utvecklats till High-End Pc, Playstation 4 och Xbox One inte så hemskt mycket, du skjuter fortfarande på saker. Men jag ska börja i rätt ände nu. Zombie mode är nu ersatt med Invasion som faktiskt är spelets starkaste kort för casual spelare med många bra och roliga inslag. Det känns fräscht och något som serien behövde även om det stundtals kan kännas väldigt snarlikt de tidigare läget zombies. Anledningen att jag tar upp casual spelare är för att Activision har fattat en sak. E-sport en sport som vuxit enormt och fortsätter att växa, vilket också innebär att dom lyssnar på E-sportare och anpassar lägen som funkar riktigt bra, konkurrenter ligger en bra bit efter här och det är något som gör att flertalet väljer just Call of Duty och att Activision själva håller i världsmästerskapen med enorma prispengar gör att serien ligger hästlängder före många andra. Men hur är då spelet på det dom flesta har hemma? Jag pratar om Playstation 3 Xbox 360. Med tanke på att spelet faktiskt är utvecklat för nyare plattformar borde det skilja sig enormt men det gör det inte, om detta beror på att Playstation 4 och Xbox One inte känns tillräckligt hemma för Infinity Ward vet jag inte och visst skiljer det sig en aningen i grafiken men spelet är långt ifrån fult. Grafiken är dock en smula tråkig det känns väldigt ljust med bruna färgpaletter eller snövit så det sticker i ögonen. karaktärerna som springer runt och skjuter på varandra är väldigt svåra att se då dom smälter in i själva bakgrunden av spelet.

call-of-duty-ghosts-pc-screenshot-1920x1080-003

Grafiken är dock en smula tråkig det känns väldigt ljust med bruna färgpaletter eller snövit så det sticker i ögonen

Nu är inte grafiken det viktigaste i ett fps även om det ligger vikt i det grafiska är kontroll och de olika spellägen så mycket mycket viktigare. Här har man som alltid i serien utvecklats och det finns flera nya spellägen som skiljer sig från den det vanliga Team Deathmatch. Vi bjuds på Cranked som går ut på att du efter en kill har 30 sekunder på dig att ta en till annars sprängs du, för varje kill fylls tiden på och du tjänar diverse bonusar. Search and rescue där du har ett liv men kan bli återupplivad om dina lagkamrater plockar upp dina dogtags. Blitz som påminner mycket om capture the flag. Trots nytänk och roliga lägen är inte Call of Duty: Ghosts lika roligt att spela som tidigare del i serien. Visst man ska inte jämföra saker men det är svårt när vi pratar om ett spel som ges ut en gång om året och som sakta men säkert ska bli bättre känns Ghosts mer som två steg bakåt. Nästa Call of Duty behöver inte någon story för storyn har bara varit intressant och fängslande två gånger i seriens historia den första var Modern Warfare som kändes som en riktigt bra actionrulle man fick vara med i och agera och den andra var det första Black Ops som kändes som en riktigt välskriven spännande historia om kalla kriget, hjärntvättning och upplevelser som påverkade mig som spelare. Inget Call of Duty har kommit in närheten av dessa två enligt mig. Så nästa del i serien kan mer än gärna skippa ett story läge.

Kontrollen är som den alltid varit, väldigt bra och fungerar utan några som helst problem. Efter att ha spelat fem min känns det som man är bra igen tills någon kommer och bjuder på en kniv bakifrån. Kartorna är numera en smula dynamiska detta innebär att det finns objekt som kan påverkas runt om på dom olika kartorna, vi pratar översvämningar, bränder och andra galna saker. Det är skitcoolt men tillför inte så mycket tycker jag. Ljudet är dock något som jag är väldigt imponerad av, här har Infinity Ward verkligen jobbat hårt för att få det att inte bara låta bra utan även realistiskt. Nu kanske du tänker – vem fan bryr sig hur en handgranat låter mot olika material? Jag gör det och jag är inte ensam, har man något som helst ljudsystem eller bra headset är det små saker man uppskattar. Det handlar inte om att det ska låta högt det handlar om att det ska låta bra och det gör verkligen Ghosts. Men musikaliskt är det inte så mycket som imponerar.

call-of-duty-ghosts-character-screen

Call of Duty Ghosts kommer mer än säkerligen tilltala många Fps fantaster och kanske locka till sig några nya spelare

Det finns ljusglimtar i Ghosts, att skapa sina egna karaktärer och alla val är jätteskoj och välkommet samt Clan Wars för dom som verkligen vill spela mycket och tävla, även om dom inte vill vara E-sportare. Att man sedan har möjligheten att spela och strida som en kvinna är inget jag hoppar högt eller applåderar över, (missförstå mig rätt även om det är ett steg i rätt riktning) så är det försent och borde hänt redan vid första Call of duty spelet 2003 inte i den senaste delen först tio år senare. I tävlingen om vem som är kung inom FPS scenen har man valt att satsa på saker man vetat om att konkurrenterna antingen gör bättre för att bli lika bra eller för man vet att den andre inte har det i sitt spel. Call of Duty Ghosts kommer mer än säkerligen tilltala många Fps fantaster och kanske locka till sig några nya spelare men jag vill se många ändringar i nästa del annars blir det som en annan serie jag en gång älskade men numera avskyr. Jag vet att jag låter som en surgubbe men jag tycker inte Ghosts har det där ”lilla extra” det smakar bara så gott som den där pizzan som är ljummen när du kommer hem från pizzerian och gått i snöväder eller den där avslagna Colan som du dricker fast du egentligen inte vill, men du orkar inte gå ned till affären och handla en ny.

Någonstans i all den här soppan försöker jag hitta och ta med mig saker jag verkligen vill tycka om, men med tråkiga killstreaks och trist grafik som faktiskt stör mer än känns modern blir spelglädjen något som i mitt fall något man hoppar över och istället valt att fokusera på att inte vara fulaste i ledet och den som försöker skrika högst där det påverkar allt det andra som ska vara kul. Det sägs ofta – ”Det var bättre förr” och i senaste delen i Call of Duty får jag tyvärr hålla med. Jag har gett spelet många chanser och verkligen både försökt och velat tycka om det, men det är inte speciellt roligt att spela. Inte ens med min andra familj.

En andra åsikt:

robertnilson

Att man år efter år släpper ett spel i Call of Duty-serien är väl coolt i sig. Men när man släpper ett spel och syftar på stora, innovativa prylar är att det nu finns en polishund med i spelet, samt att fiskar exempelvis ”flyttar på sig” när man närmar sig dem. Kom igen Infinity Ward, bättre än så här kan ni prestera speciellt med tanke på att den versionen jag spelade var Playstation 4 och bjöd på alldeles för lite för att vara en next-gen titel. 5/10 – Lillbirro

Call of Duty: Ghosts

7

6/10