Att skriva ihjäl zombies är inte bara ett effektivt sätt att lära sig fingersättningen utan även jäkligt roligt och det var ett kärt återseende när The Typing of the Dead: Overkill äntligen släpptes på Pc. Det var däremot aldrig en självklarhet att titeln skulle få se dagens ljus.

Utvecklaren bakom The Typing of the Dead: Overkill ”Blitz Games Studios” hade en hel del finansiella problem och till slut kom beskedet att studion skulle läggas ner den 12:e September.

”I went and spoke with a colleague of mine, Tom Weston, who was the company manager of business affairs at the time, and just spoke to him and said ‘What are the chances of getting this game out?’ And he said ‘Not a chance.’ That would normally be the end of it. We would do what studios do when they go under, which is go down to the pub and drink our sorrows away.”
-Ollie Clark, Project Manager Blitz Games Studio

Senare skulle det ändå bli så att några medlemmar ur utvecklingsteamet samlades och tog kontakt med Sega i förhoppningen om att åtminstone få chansen att avsluta sitt projekt. Lyckligtvis valde Sega att gå med på detta och gav gänget ett litet utrymme hos en annan utvecklare för att kunna fullfölja utvecklingen. Ett dedikerat team som vågade be om en chans var alltså det enda som var skillnaden mellan ännu ett spel som glöms bort i rännstenen och den tangenttryckningsfest som vi kan underhålla oss med idag.

Källa: GiantBomb