Jag är inte bra på bilspel. Att säga att jag är det vore en ren lögn, det betyder dock inte att jag inte kan uppskatta och ha kul med genren. Gran Turismo är en serie som förutom funnits i femton år även funnits i mitt liv i hela femton år. Låt mig börja denna recension med en kort berättelse om ett stark minne jag har från seriens första del, ett som jag aldrig kommer glömma..

Jag gick i åttan i högstadiet och hängde med en vän som hade ett Playstation 1 och Gran Turismo, jag själv var inte speciellt bra på bilspel eller tyckte de var roliga att spela. Min vän och jag hade dock fruktansvärt roligt med just det här spelet och att ta guld på alla utmaningarna som licenserna hade var förstås det vi allra helst ville. Men min vän saknade en mycket viktig sak – Ett minneskort. Vart det tagit vägen visste ingen men att det saknades var något vi snart skulle få känna smaken av. Det var fredag vi hade bestämt att vi skulle spela hela helgen, mycket riktigt lördag morgon 09.00 sitter vi fortfarande och spelar, illamående, trötta i ett illaluktande rum, men kände oss som kungar. Det var bara S licensen kvar, vi hade kämpat som djur för att ta oss dit var var nu. Chipsen och colan var slut så vi bestämde oss för att gå ned och handla mer, när vi lämnar rummet stänger vi av tv,n och Playstation står på (ni som minns vet att det lyste ett grönt ljus precis under powerknappen) när vi kommer tillbaka står min väns pappa och dammsuger glatt. Vi går in i rummet och möts av en fruktansvärd syn – Playstation är inte bara borta, det har bytt plats från golvet till tv bordet den är dessutom avstängd. Det som följer härnäst lämnar jag åt fantasin men det var en hel del arga miner den dagen och kanske en stol blev utkastad från fönstret på tredje våningen (lesson learned: memory card is a must som julmust mission complete)

Gtsixtxtscrnzero

Ögongodis är något Gran Turismo alltid bjudit sina spelare på och del sex är inget undantag, att Playstation 4 är ute när du läser denna recension gör ingen skillnad. Jag tycker Sony gör helt rätt i att släppa Gran Turismo 6 till Playstation 3, inte bara som en fin gest till alla dom som faktiskt fortfarande har en Playstation 3 utan även dom som väntat och slipper känna sig blåsta för att man inte får spela den senaste delen i serien om man nu inte äger det nyaste och senaste. Det är ett avslut på en generations konsol och början på något nytt, att vi kommer få se Gran Turismo 7 Prologue eller Gran Turismo 7 till Playstation 4 råder det inga som helst tvivel om. Grafiken i Gran Turismo 6 skiljer sig en del från sin föregångare men inte så mycket som man kan tro. Jag tycker spelet är väldigt snyggt och flyter på bra (efter uppdatering förkortades även laddningstiderna enormt) det känns som det verkligen pressar Playstation 3 till det yttersta, men i ett bilspel ska även kontroll och annat spela en större roll.

Det som känns mest nytt är känslan av att bli bättre och bättre som förare hela tiden, om detta beror på att mitt intresse och fokus blivit bättre eller om jag bara är äldre vet jag inte, men jag känner att jag kontinuerligt under spelets gång blir bättre på att ta kurvor, köra om och välja rätt bil och även om de små detaljer som att alla bilars motorer låter annorlunda till hur coola de är att beskåda så bryr jag mig egentligen om helt andra saker: att komma etta, vinna fler bilar och att få köra fort. Gran Turismo kallar sig själv “The real driving simulation” och det är nog faktiskt exakt vad det är. I början för man först lära sig att krypa, gå, och sedan springa fort. I lagom takt och med hjälpmedel blir man till slut (förhoppningsvis) en tillräckligt bra förare för att stänga av dom hjälpmedel spelet erbjuder. Kontrollen är riktigt bra och även om jag kan tänka mig att man med ratt, växelspak och pedaler förhöjer spelupplevelsen rejält är det inget jag behöver för att avnjuta spelet. Att alla bilar beter sig annorlunda är något man verkligen måste tänka på i Gran Turismo. Att ta en overkligt snabb bil till en bana i ett race där små personbilar ska tävla är sällan en bra idé. Tanken att man bara genom hastighet vinner är helt fel, dom snäva kurvorna gör att din super bil kommer spinna och hamna utanför banan. Detta är väldigt smart gjort då man känner att man verkligen vill kämpa sig igenom och vinna diverse turnering med rätt bil för rätt kategori.

Gtsixtxtscrntwo

Många fans har velat att bilarna ska gå sönder om man kör som en idiot (titta inte på mig) i Gran Turismo 6 går detta men bara till en viss del, du kan inte ha sönder bilen hur mycket du än vill. Producenten Kazunori Yamauchi har förklarat att del sex skadefysik är snarlikt den vi fått uppleva i del fem och att Polyphony inte gör spel som går ut på att ha sönder bilar utan snarare vill att spelare ska se skönheten i vackra bilar. Jag personligen kan ta det resonemanget och faktiskt peka med flera fingrar på andra bilspel där ute som faktiskt har en skadefysik som går så långt att bilen blir o-körbar. I grund och botten handlar det alltså om att bibehålla sin vision och stå bakom den, vilket jag tycker är bra och återigen tror jag vi får komma ihåg slogan “the real driving simulator” Och det finns så mycket saker som väger upp för detta om man nu känner att man stör sig på det. Antalet bilar i serien har växt i varje del och då del ett hade 140 st bilar (det var mycket för femton år sedan) är vi idag på 1207 st i Gran Turismo 6. Chansen att du hittar en favorit eller två är alltså mer än sannolik.

Ljudet av däcken är lika viktigt som ljudet av musiken när jag kör. Även här lyckas Polyphony göra mig lycklig, möjligheten att ha en egen spellista med egen musik är mycket välkommen och även om det jag hört av soundtracket (glöm inte att höja Bgm ljudet in-game) är helt ok finns det lite att önska. Jag hade till exempel velat haft en lista på diverse låtar så jag själv kunde ställa in vilka som skulle spelas i spelet och vilka jag absolut inte vill höra när jag är sjukt fokuserad i en kurva där jag ligger i 130 km/h och inte vill bli nervös av musik som stressar. En bagatell kanske men ändå något jag hade velat ha. Att Polyphony spelat in diverse ljud från diverse bilar känns helt overkligt, det måste tagit väldigt lång tid och krävt enormt mycket arbete. Slutresultatet säger sig självt dock och serien har alltid vart en välpolerad pärla som inte bara vart en okej titel utan känts väldigt genomarbetat och som en färdig produkt utan större missar.

Gtsixtxtscrnone

Dom hat/älskade licenserna finns även med i del sex och precis som alltid i Gran Turismo sträcker dom sig från larvigt lätta till mentalt obehagligt svåra, men poängen och idén är att du måste genomgå dessa tester för att låsa upp fler divisioner att tävla i. B licensen är inte direkt svår men kräver ändå att man har ett hum om bilspel och hur bilar faktiskt fungerar. A licensen handlade mer om hundradelar i förbättrad tid för min egen del då jag satsar på att få guld på alla utmaningar. Förutom detta finner vi även diverse mini-events som man låser upp under spelets gång. Coffee break där du ska köra ner antal koner på snabbast tid, mission races och andra roliga saker låses upp vartefter du tjänat in antal stjärnor som dessa kräver för att delta i. Stjärnor fungerar på ett väldigt simpelt sätt. Kommer du på första plats i ett race får du tre stjärnor, kommer du på andra plats får du två och tredje plats ger en. Väldigt simpelt men smart gjort, då man hela tiden strävar efter att låsa upp så mycket som möjligt. Det bjuds på extremt mycket olika racer i Gran Turismo 6, allt från Go Kart, rally, FF,FR och bilmärkens egensponsrade turneringar samt Goodwood festival of speed. Det är dessa små detaljer i en redan härlig förpackning som får mig att återfinna den kärlek jag en gång hade för serien för femton år sedan, inte för att serien blivit sämre men jag har varit mindre intresserad av den och inte känt att bilspel har varit min genre under många år.

När du känner att du vill ta det lite lugnt kan du alltid fota dina bilar. Denna funktion är verken inte ny eller revolutionerande men den är mysig och jag gillar den. Jag är dock ingen fotograf men jag vet vad kunniga gamers kan göra med denna funktion och jag har sett bilder som ser såpass realistiska ut att jag trott de faktiskt var riktiga bilar. Men för dig som är som mig går det minst lika bra att bara trycka på X knappen och fota dina bilar som du lagt ned blod svett och tårar på. 1207 st bilar och fler biltillverkare än jag orkat räkna bjuds du på i en väldigt exklusiv lyxförpackning som går under namnet Gran Turismo 6. Gran Turismo serien känns idag som den där Chokladasken som är dyr och lyxig, alla gillar den kanske inte men dom flesta vågar smaka någon bit och förhoppningsvis få en mersmak. För att fira 15 år av Gran Turismo serien bjuds vi även Vision GT som är tänkt att uppdateras kontinuerligt men nya speciellt framtagna Gran Turismo bilar, koncept bilder med mera. Mercedes Benz Amg vision får du som present men resterande bilar kommer kosta dina hårt intjänade in-game pengar. Ett roligt inslag som kanske kunde haft lite mer innehåll vid release. Jag förstår tanken bakom det med tillägg och nyfikenheten men hade kanske sett mer än bara en bil upplåst vid release.

Gtsixtxtscrnfour

I Gran Turismo 6 kan du Skräddarsy din förare med diverse svindyra hjälmar, dräkter och special outfits där vi bland annat finner GT Academy 2013 outfiten och flera andra från diverse kända racingförare som Jeff Gordon, Mikko Hirvonen, Petter Solberg med flera. När du känner att du lekt klart med din förare kan det vara en mycket bra idé att ta dig en titt på hur dina bilar mår, dom tar nämligen stryk när du kör med dom. Allt från oljebyte, biltvätt och motorbyte finns att tillgå och det är väldigt bra att ha detta i åtanke efter du spelar några dagar då bilen troligen mår sisådär efter all användning och slitage. Mår bilarna bra har du också större chans att vinna det där svåra racet du inte riktigt förstår varför du inte vinner med din superbil. Inget Gran Turismo vore sig likt om man inte kunde trimma och modifiera sina bilar och detta har blivit enklare än senast jag försökte mig på det. Även om Auto tuning funktionen inte finns kvar så beskrivs det på ett mycket bra sätt exakt vad resultatet blir om du till exempel ändrar fjädringen på bilen och hur den kommer bete sig efter ändringen. samma sak gäller således även motorer, Turbo paket, Nitro med mera.

Att ändra färg på sina bilar fungerar dock lite annorlunda än vad jag är van vid. Numera fungerar det så att för varje bil du köper i diverse färg så får du tillgång till just den färgen för dina bilar och kan därmed ändra på dom andra du redan har i ditt garage. Det kostar fortfarande pengar att måla om bilarna och fälgarna, och jag vet inte riktigt om jag är stormförtjust i detta, helst hade jag nog haft alla färger upplåsta för att själv välja och betala för dom som vanligt. Nu blir det så att jag är väldigt noga med att välja och köpa bilar som jag inte har respektive färg till. Lite trist men det skapar ändå en tankeställare innan man bara blir galen och väljer enbart svarta eller vita bilar. Det blir alltså helt enkelt något man antingen tycker om eller verkligen ogillar. Snart kommer vi även få bygga våra egna banor i Gran Turismo 6 och vid en senare uppdatering även banor som baseras på ett gps program som fungerar till våra mobiltelefoner. Tänk att du kör en sträcka med din bil och vill återskapa den i spelet så räknar alltså datan ut exakt hur den banan skulle vara i spelet. Huruvida detta innebär om du kan återskapa diverse land, ort och gata återstår nog att se men troligen blir det en hel del limitationer att vänta. Vill man hålla sig uppdaterad om denna funktion kan man alltid besöka Gran Turismo forumet GT Planet.

Gtsixtxtscrnthree

Gran Turismo är en serie som kommit långt under sina femton år och funnits på alla Sonys konsoler sedan Playstation 1. Först nu uppskattar jag den vuxenhet spelet erbjuder, jag blir bättre och bättre som förare varje gång jag spelar det. Dom olika turneringarna och kupperna är många och online läget bjuder på oändliga möjligheter med bilmöten, vare sig du har en gammal älskad BMW du vill tävla med mot en Audi R8 så går det utan problem. Valen är många och du väljer själv. Jag hoppas du som läst denna recension och vart osäker på om Gran Turismo 6 är något för dig fått ett svar, om inte kan jag kortfattat säga: Gran Turismo är ett spel man behöver ge lite mer tid än konkurrenterna, det är svårt men belönande, det är ett racing spel som du verkligen kan dyka djupt i och lära dig en hel del. Det är dock inte ett arkad racingspel, utan en simulator så om du är ute efter det förstnämnda bör du rikta blicken någon annanstans. Det är även viktigt att inte känna sig besviken över att del sex inte kommer till Playstation 4, för kom ihåg Playstation 3 är långt ifrån ute ur racet.

Gran Turismo 6

Gran Turismo 6
9