Har ni någon gång känt att dagens mesiga presidenter har stora problem med att styra sina diverse länder, eller tycker att Reinfeldt gör ett makabert dåligt jobb i Sverige. Gråt inte mer, för Positech Games har äntligen släppt sin nya ”president-simulator” som går under namnet Democracy 3. Här är det du som bestämmer precis allt, målet är att göra ditt folk på gott humör, och balansera det onda med det goda.

När jag var runt 12 år och vaknade morgonen den tredje februari gjorde jag det med förväntan. Jag hade önskat mig ett speciellt spel av en viss Sid Meier. När jag väl fick mitt paket och slet upp pappret tog det inte många sekunder fören jag satt vid datorn och spelade Civilization 3, och jag var helt såld. Att spela Democracy 3 ger mig ungefär samma känsla idag, visserligen är spelen till stor del väldigt olika, men i det stora hela finns det fortfarande ett så otroligt stort djup i Democracy 3, precis som det finns i majoriteten av spelen i Civilization-serien. Skillnaden här är dock att vi får leka president eller borgmästare, istället för en av mänsklighetens största ledare. Democracy 3 är Civilization fast på en mer regional nivå.

Democracythreetxtscrone

Alla val som du gör som spelare kommer återspegla sig på hur folket anser att du sköter ditt jobb och huruvida du kommer få fortsätta styra ditt folk i nästkommande presidentval. I Democracy 3 tar du som spelare dig an ett av världens svåraste jobb, och det innefattar att hitta en balans för att samhället ska fungera. Hur mycket pengar ska gå till polisen för att stoppa brotten som försiggår, eller varför inte avgöra hur mycket pengar de arbetslösa ska erhålla, där minsta lilla krona kan göra att folket går från missnöjda till hur glada som helst.

När det gäller djupet i Democracy 3 har jag nog inte upplevt något liknande tidigare. Här styr vi helt och hållet över minsta lilla individ, oftast uppdelade i grupper såsom arbetare, bönder, poliser, arbetslösa och så vidare. Men det tar inte slut där, för minsta lilla parameter styr du med järnhand. Det kan vara allt ifrån att avgöra hur mycket du ska köpa in råvaror från olika arbetarklasser, till hur hårt de statliga resurserna stryps för att inte gå allt för mycket back i pengar. Återigen, allt handlar om en ständig balans. Väljer du att köpa in, exempelvis, kött för en viss summa pengar av en bonde, så kan han bli less på att få så dåligt betalt att han sprider ryktet vidare till andra arbetarklasser som kommer begära mer pengar av dig. Det i sin tur betyder att du måste strypa någon annan instans på deras resurser och prioritera så folket får mat. Stryper du andra instanser som i det här fallet kan vara polisen (Då det är billigast) kommer antalet rån öka i landet, och folket blir istället oroliga och kräver mer sjukvård. Prioritering, prioritering, vad ska skäras ned på då om vi ska införskaffa mer sjukvård. Det går att bygga på den här onda spiralen i all oändlighet, men det är så otroligt mycket roligare om ni väljer att testa på Democracy 3 så förstår ni exakt vad jag menar.

Democracythreetxtscrtwo

I slutändan handlar allt om att vinna över väljarna på din sida, för du vill ju bli återvald som president eller premiärminister. Det som Positech Games lyckats göra med Democracy 3 är ett oerhört komplext spelsystem där de olika parametrarna är kopplade till varandra vilket bidrar till att man nästan aldrig kan sluta spela. Jag är nog inte ensam och säga att ”Bara en runda till”-tänket i Civilization aldrig fungerat, för det slutar att man sitter där ytterligare 3 timmar efter den där ”Sista rundan”. Samma sak gäller med Democracy 3, jag ska bara spela till året slut, eller bara tills det att omvalet är, och så sitter man ytterligare 12 år i försök att vinna tillbaka väljarna på sin sida. Det här är ett spel för er som har tålamod att lära er, tiden att sitta och spela men framför allt ni som diggar Civilization, det här är det ultimata strategi-spelet för er.

Democracy 3

7

7/10