Efter att mer eller mindre inte spelat något av Battlefield 4, är det med milda förhoppningar jag sätter mig ned med DICE och EA’s senaste multiplayer fps titel. Storyn är något som DICE har satsat enormt mycket på denna gång (mer än i del 3), för att skapa en mer personlig upplevelse för spelaren och skapa djupare band mellan spelaren och specialstyrkan ”Tombstone”.

Battlefield 4 utspelar sig år 2020, d.v.s sex år efter Battlefield 3. Under dessa sex år har en konflikt mellan Ryssland och USA pågått. Stämningen har inte varit så dålig sedan det Kalla kriget och det är bara en tidsfråga innan ett krig mellan Ryssland och USA utbryter. Det blir inte bättre av faktumet att även Kina är på väg att dras in i konflikten, då Amiralen Chang planerar att störta den Kinesiska regeringen. Lyckas han får Ryssland Kina som allierad i kriget mot USA.

bffourtxtscrnone

En ny funktion för Battlefield 4 kallas ”engage”och gör så att hela squaden attackerar flera mål samtidigt. Denna funktion är riktigt trevlig (även om den behöver en stund på sig för att laddas upp efter användning) och kommer väl till pass under svåra situationer. Denna funktion aktiveras när du håller du in RB/R1. Du får då upp en överblick över slagfältet och dina fiender markeras automatiskt med en orange pil ovanför deras huvuden (i fall fienden tar skydd bakom objekt så kan man se vart dom befinner sig). Ai’n på spelets svårighetsgrad Hard är väldigt bra och det märks att man faktiskt lagt ned en hel del tyngd i just detta. Det brukar oftast talas om att man sällan, till nästan aldrig, köper ett fps spel för singleplayer-upplevelsen, men Battlefield 4 tar kål på tankar om en dålig story och upplevelsen är faktiskt förbannat bra!

Under uppdragens gång låser man upp nya vapen genom ett poängsystem och kan även samla på sig dogtags. Vapen låses upp genom de poäng du får för kills under uppdragen, medan dogtags är mer gömda. Poängsystemet har tre nivåer – Brons, silver och guld (där guld givetvis är det bästa slutresultatet). Vapenarsenalen är som alltid stor i Battlefield serien och del fyra är inget undantag med allt från maskingevär till hagelbrakare. Att samla på sig dogtags och vapen tycker jag är en skoj och lagom utmaning att ta sig an och som samtidigt inte tar bort fokusen från själva storyn. Frostbite 3.0 motorn gör sitt när det gäller förstörbara objekt och det märks att man verkligen vill visa vad som väntar när man hoppar in i multiplayerläget och krigar med och mot andra.

bffourtxtscrntrhee

Är spelet snyggt? När det kommer till next-gen och high-end pc väljer jag att fokusera på nuet, det är trots allt där vi befinner oss. Att spelet skulle vara fult på Xbox 360 och Playstation 3 är bara ruffel och båg, självklart kommer det vara snäppet snyggare på Xbox One och Playstation 4, men dessa konsoler finns inte att tillhandahålla än så vi fokuserar oss istället på nuvarande konsolversionerna, vilka är de vi recenserar. PC hade fungerat om jag hade haft en kraftigare pc, vilket jag inte har. DICE har verkligen pressat ut all den där sista tandkrämen ur tuben, och det imponerar mer än vad man tror.

Kontrollerna är som de alltid varit, varken mer eller mindre och dom fungerar bra.Frågar du dock någon som spelar pc kommer du troligen få höra ”Fps ska spelas på pc, inte på konsol”, det håller jag inte med om och har aldrig gjort. Visst känns musen och tangentbordet en smula bättre än handkontrollen, men det är inte så att handkontrollen gör sig dålig eller inte är funktionell. Skulle kontrollerna vara sämre eller mer svårstyrda nu än när Bad Company 2 kom för tre år sedan till konsol? Svaret är lika kort som enkelt: Nej.

Att DICE är kända för sitt fantastiska ljud är ingen hemlighet och alla som spelat Battlefield vet vad dom kan förvänta sig (och troligen även kräver av vår Svenska utvecklare). Så hur låter Battlefield 4? På en vanlig tv inte speciellt imponerande, men med hörlurar snäppet bättre och med ett hemmabiosystem självklart himmelsk. Alla har dock inte ett påkostad ljudsystem hemma och därför blir tyvärr ljudet lidande ganska rejält för många. Ta därför och investera i ett par riktigt bra hörlurar eller ett ljudsystem.

När eftertexterna rullar förbi singleplayer kampanjens slut känner jag mig ganska nöjd. Battlefield 4 bjuder på till skillnad från tidigare del i serien en engagerande story. DICE bevisar att dom kan och jag har inte upplevt en lika bra singleplayer kampanj sedan jag spelade ut konkurrentens Call of Duty: Black Ops som kom ut för tre år sedan. Jag funderar dock på vad nästa steg blir för Battlefield serien. Personligen vill jag se framtidskrig a’la Battlefield 2143 men det kommer troligen inte ske. Om du har låga tankar och inga förhoppningar om spelets singleplayer kampanj och läser den här recensionen, ber jag dig hövligast att tänka om, du har troligen fel.

bffourtxtscrntwo

Att kriga med andra är lika kul som det alltid varit i Battlefield. Det börjar dock med storförlust 284-0 till moståndarlaget och jag gråter lite inombords med tanken ”Är jag verkligen såhär dålig?”. I multiplayerläget finner vi flera olika spelsätt –

• Conquest
    Team Deathmatch
    Obliteration
    Squad Deathmatch
    Domination
    Defuse

Conquest är det jag tycker är roligast att spela då det påminner mest om det klassiska läget i Battlefield 2 som fick mig att fastna för serien. Som alltid i Battlefield får vi välja mellan olika klasser som vi ska låsa upp prylar och vapen till, genom att få så mycket poäng under en runda som möjligt. Klasserna är –

• Assault
    Engineer
    Support
    Recon

Bffourtxtscrnfour

I del fyra får vi även ett kärt återseende av commander funktionen, något jag saknat enormt sedan del två. Detta innebär att om du väljer att spela som commander (låses upp först vid rank 10) kan du INTE spela som en soldat på marken, din skärm kommer istället visa en strategisk vy över kartan och du kan ge dom olika squadsen på ditt lag olika order och understöd. Kartorna är många och upplåsningarna till diverse klasser är ännu fler. Fordonen (bortsett från den helt löjligt svårstyrda helikoptern) är riktigt skoj och det utbryter som vanligt olika typer av strider på kartorna. Några föredrar att sitta i pansarvagnar medan några hellre tar till skyarna och flyger. Det finns många sätt att tackla problemen i Battlefield men att samarbeta är A och O. Detta har tyvärr inte alla förstått och kör sitt solo race. Visst går det också men spelet är uppbyggt kring samarbete och en soldat tar sällan hem vinsten ensam.

En förbättring av del tre är egentligen exakt vad Battlefield 4 är, det mesta är bättre. Det jag saknat i del tre finns med nu och gameplayen känns mer flytande och jag har stött på ytterst få buggar under tiden jag spelat. Dock tycker jag att det varit ganska svårt att komma in i  spelet och jag hinner inte reagera på vad som händer under dom tre första kartorna jag spelar. Frustrationen stiger men jag vägrar ge upp. Efter ett tags trixande och testande hittar jag till slut rätt känslighet på spakarna och vilket kit som funkar att starta med samt vänja sig med. När det känns bekvämt nog börjar jag spela som jag alltid gjort, jag anpassar mig till det som behövs på slagfältet. Ser jag en pansarvagn på kartan väljer jag Engineer klassen för att hjälpa ta ut den, ser jag flera soldater till fots erbjuder jag mig själv som Assault eller Support. En mycket användbar funktion i Battlefield 4 är när man håller in RB/R1 och får upp det klassiska hjulet med diverse frågor och uttalande man känner att man behöver få fram (allt från begäran av order till hälsa som till ammo finns att välja mellan). Kort och gott handlar det alltid om laget i första hand i Battlefield. Det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra.

Battlefield 4

9

9/10