Batman är den absolut bästa superhjälten av dem alla. Där var det sagt och ingenting du säger kommer att ändra min åsikt i den frågan. Inte helt oväntat blev jag överförtjust när Batman: Arkham Asylum släpptes och inte bara visade sig vara ett bra spel baserat på min favorithjälte utan ett suveränt spel även om man inte tog med licensen i beaktning. Rocksteady fortsatte sitt segertåg med Batman: Arkham City men efter det fick utvecklarna säga adjö till Bruce Wayne och istället var det Warner Bros. Games Montréal som tog över. Nu var tanken att vi skulle få se vad Batman sysslade med innan Batman: Arkham Asylum, vid ett tillfälle när Batman inte var lika välkänd. Utvecklarna har hållit sig trogna till receptet som gjorde föregångarna bra, men de verkar inte ha allt för mycket eget att lägga till i receptet.

batmanorigins_001

Någonting är lurt i Gotham City och skurkar som Black Mask styr staden med järnhand. Polisen gör ingenting eftersom den som vågar göra motstånd snart får stadens mäktigaste personer emot sig, det vill säga tills dess att rykten om ett monster som jagar skurkar börjar sprida sig. Vi befinner oss i en tid när kunskapen om Batman är begränsad bland både poliser och lokalbefolkningen, men på den andra sidan lagen är han ett erkänt faktum och ett hinder som behöver tas om hand. Den här natten är dock inte vilken natt som helst och snart dras Batman in i en mordgåta som döljer lite fler hemligheter än vad man först tror.

Det tar inte många minuter att komma in i kontrollen om man har spelat de tidigare spelen i serien. Det mesta är sig likt och bortsett från några nya verktyg med tillhörande snabbkommandon. Batman använder fortfarande sina trogna bataranger, explosiv gelé och sin lilla fickdator som magiskt kan ansluta till nästan allt. Jag hade smått räknat med att Batmans utrustning skulle vara lite mer grov och sakna en del av den finess som återfinns i de tidigare spelen då Batman: Arkham Origins utspelar sig väldigt mycket tidigare. För varje timme som går känns det däremot mer och mer som att den här ursprungsberättelsen bryr sig mindre om att förklara varför saker blev och istället fokuserar på sin egen berättelse där utvecklarna vill passa på att använda kända och mindre kända skurkar lite här och var istället.

Batmanorigins_004

Det användarvänliga slagsmålen med “free flow” är tillbaka och det kommer väl till hands när Batman ska ge en och annan skurk på truten. Bortsett från mycket små tweakningar är det ingenting nytt här. Batman kan slå, kontra, förvirra fienderna med sin mantel eller helt enkelt använda någon av hans många leksaker. Det fungerar dock fortfarande riktigt bra och jag förstår att man kanske inte är jättesugen på att förändra ett av de mest hyllade inslagen i en serie. Däremot har man valt att experimentera lite mer när det är dags att undersöka brottsplatser efter ledtrådar då Batman verkar ha fått tag på oerhört mycket bättre utrustning än vad han hade i dem två tidigare spelen. Inte nog med att Batmans verktyg bara bryr sig om objekt som har relevans till den aktuella händelsen utan den kan även återskapa perfekta hologram utav händelserna endast med hjälp av minimala ledtrådar. Även om det finns en viss charm i dessa sekvenser är det egentligen inte särskilt mycket mer detektivarbete än att gå fram och tillbaka tills man ser en flashig cirkel, hålla in en knapp och sen höra en kort kommentar från Batman.

Man känner sig aldrig särskilt smart eller delaktig i nystandet när dessa verktyg är helt enkelt idiotsäkra på alla sätt de kan vara. Tanken är god med dessa segment men det når inte hela vägen och jag funderar mest på när jag kan återgå till att susa över taken snarare än att försöka klura ut det aktuella mysteriet. När man till slut får gå ifrån detektivarbetet har man valet att antingen hjälpa berättelsen på traven eller sysselsätta sig med alla de sidouppdrag som finns att underhålla sig med i Gotham. Till stor del verkar receptet nästan vara kopierat rakt av från Batman: Arkham City och när du når vissa punkter i berättelsen får du möjligheten att leta upp mindre viktiga skurkar och ta dig an deras utmaningar som har en ganska bra variation mellan skurkarna. Varför alla dessa småskurkar är där och varför alla är ute efter Batman vet jag inte men det verkar inte WB Games Montréal veta heller. En sak vet jag däremot och det är att inkluderandet av multiplayer var långt ifrån en självklarhet men det fungerar förvånansvärt bra.

batmanorigins_002

Innan någon tror att vi har en sorts multiplayerrevolution framför oss känner jag mig tvungen att förklara vad jag menar på en gång. Man kan jämföra det med Metal Gear Online där två lag springer runt och gör sitt bästa för att skjuta ned varandra, men någonstans där ute är det någon som lurpassar på dem intet ont anande kämparna för egen vinning. Att som en underhuggare till antingen Bane eller Jokern och försöka skjuta ner motståndarlaget är inte speciellt någonstans utan håller en ganska acceptabel nivå när det gäller kontroll och vilka medel man har att använda sig utav, men vetskapen om att Batman och Robin är där ute någonstans och försöker sätta sina käppar i hjulen för en gör att man blir lite mer uppmärksam på sin omgivning. Extra spännande blir det när antingen Jokern eller Bane äntrar scenen för vem tycker inte om att se välkända hjältar och skurkar göra upp i strid? Tyvärr verkar andelen spelare online vara ganska begränsat för trots om denna multiplayer kan vara ett trevligt avbrott mot den storyfokuserade singleplayer-delen kan det vara ganska knepigt att hitta de åtta spelare som krävs för att starta en match.

Batman: Arkham Origins är vad jag skulle kalla att designa efter ett strikt recept. Man har försökt att återskapa det som gjorde de två tidigare spelen av Rocksteady speciella och i överlag har de gjort mer eller mindre det, men det finns lite grova kanter kvar som avtar lite av den där fingertoppskänslan som Rocksteady lyckades med. Att berättelsen dessutom har sin beskärda del av logiska luckor hjälper knappast när man försöker se på helheten. Jag gillar spelet, men bristen på nyheter och att många händelser som redan använts i både Arkham Asylum och Arkham City återigen kläs om och används på nytt gör mig allt annat än imponerad. Jag är nöjd med min upplevelse, men detta är en bra bit ifrån Batmans mest minnesvärda ögonblick.

Batman: Arkham Origins

7.25

70/10