Kickstarter succén Star Citizen upplevde sin bästa månad hittills, med en publikfinansiering som har gett upp till 25 miljoner dollar, efter att dem introducerade sitt Enhanced Alpha stretch goal. Dessa extra finanser kommer att hjälpa företaget vidare i sin utveckling med alphatestet.

The initial plan was to first launch servers in North America and then expand to areas such as Europe and Australia to decrease latency in these areas, perfecting the game as we improve the experience around the world. This funding will allow us to invest in a wider infrastructure for our early testing, spinning up remote servers earlier.

– Studio head Chris Roberts.

Starcitizen

Genom att nå detta målet så kommer dem att kunna ta hjälp av fler användare för att stresstesta spelet.

Utvecklarna har nu berättat om nästa mål med en prislapp satt på 27 miljoner dollar. Detta kommer att låsa upp Banu Merchantmen, space traders som med sina stadiga skepp reser genom deras generationer. Design teamet kommer också expandera Banus historia, teknologi och erbjuder på så sätt, en helt ny väg för användaren att upptäcka deras universum.

Even though we’ve fully funded the base game, every extra dollar helps to make the experience better. The content we talk about in these stretch goals isn’t ’feature creep’; it’s elements we’ve been building and planning that will be all that more impressive with additional resources. In essence, you’re putting things we’ve already discussed for the future into development now.

– Studio head Chris Roberts.

Källa: polygon.com