Intressant samarbete vid horisonten

Veteraner från studion Firaxis och Microsoft har gått ihop och skapat Oxide Games, en ny självständigt företag som är hängivna att skapa next-gen 3D spelmotorer inklusive en 64-bitars multicore spelmotor för Windows Pc, Xbox One och Playstation 4 hårdvara. Motorn som kallas Nitrous stödjer simultan jobb och modell rendering vilket tydligen innebär att den automatiskt renderar från den mest tillgängliga CPU kärnan för enormt stora high-fidelity 3D objekt.

”In most modern games, players may see a handful of unique, high-fidelity 3D models on the screen at the same time,” said Oxide ames co-founder Tim Kipp in a prepared statement. ”That’s because current 3D engines are 32-bit and rely on a ‘main thread’ to talk to the GPU. Nitrous, by contrast, was designed from scratch to be a 64-bit, multicore engine. Nitrous will render epic numbers of units and light sources on a screen at any given time.”

Flera utvecklare har redan börjat använda motorn till kommande titlar, bland annat utvecklaren och utgivaren Stardock Entertainment so ärkända för Sins of a solar Empire, Galactic Civilazations och Fallen Enchantress

En mer detaljerad beskrivning på motorn hittar du här

Källa:  Oxide Games