Idag lanserade Nvidia en lösning för screen tearing, som de kallar G-SYNC.

G-SYNC lovar att erbjuda perfekt synkronisering mellan grafikprocessorn och skärmen, vilket resulterar i konstant jämn bilduppdateringsfrekvens och ultrasnabb respons som aldrig varit möjlig med tidigare skärmteknologi.

I enkla termer synkroniserar G-SYNC-teknologin en kompatibels skärms uppdaterings frekvens med grafikprocessorns renderingshastighet. Det här möjliggör bilder att visas på skärmen i samma stund som de renderas. Det blir alltså skarpare bilder och jämnare gameplay.

Jeff Fisher – Senior Vice President of the GeForce Business Unit at Nvidia – säger att deras åtagande att skapa en ren gaming upplevelse har lett dem till G-SYNC. ”Den här revolutionerande teknologin eliminerar artefakter som länge har stått mellan gamers och spelet. Har du en gång spelat på en G-SYNC-skärm kommer du aldrig vilja gå tillbaka.”

G-SYNC-funktioner kräver ett Nvidia GeForce GTX650Ti BOOST eller högre. En G-SYNC-modul kommer också att krävas.

”Den stora vinsten i GPU-renderingskraft under det senare decenniet har möjliggjort utvecklare och artister att skapa ökat komplexa 3D-scener och världar. Men även med den kraftfullaste PC bryts illusionen enkelt på grund av tearing och stutter. Nvidia G-SYNC löser de här långlivade problemen elegant. Bilder på G-SYNC-skärmar är förvånande stabilt och naturtroget. G-SYNC bokstavligen gör att allt ser bättre ut,” kommenterar Tim Sweeney, grundare av Epic Games.

Källa: Pressrelease