Eidos Montreal har beslutat sig för att ta bort erfarenhetssystemet till det kommande Thief-spelet. Anledningen som nämn är att det helt enkelt inte verkade vettigt i spelets värld och handling, men en hel del feedback från fans verkar också ha påverkat beslutet.

Fans av serien började visa sitt missnöje efter en gameplay-video släpptes tidigare där man kunde se hur spelaren fick erfarenhetspoäng av att skjuta en fiende i huvudet. Detta var inte särskilt omtyckt av seriens fans och ett flertal röster började göra sig hörda där de önskade att mer fokus skulle läggas på stjälandet av värdesaker istället.

”Fans might be surprised how often the devs go to the forum to see how things are perceived in the ’real world’. This feedback is extremely valuable to us, so as you can imagine, the consistent reaction to the XP system was something that indicated we needed to revisit some design decisions.”
– Daniel Windfeld Schmidt, Level Designer, Eidos Montreal

Garret som är protagonisten i Thief-serien har ganska mycket erfarenhet under sitt bälte nu och att man ändå planerade att använda sig utav ett XP-system förbryllar mig. Lyckligtvis har detta nu förändrats till att man har möjlighet att köpa utrustning för de pengar man lyckas stjäla och på så vis utrusta Garret med bättre prylar. Thief släpps här i europa den 28 Februari till Pc, Xbox 360, Playstation 3 och Playstation 4. En version för Xbox One är också på ingång men eftersom vi inte vet när den når oss blir det datumet svårare att svara på.

Källa: Eidos Montreal Community Blog