Det är väldigt länge sedan som jag tog mig an en remake av ett spel, oavsett konsol och verkligen satt mig med spelet som om det vore något helt nytt. The Legend of Zelda: Wind Waker HD är ett sådant spel som jag lyckats få ut så ofantligt mycket av när jag spelat. För ni vet, när det begav sig för drygt 10 år sedan, och spelet släpptes på Gamecube var jag en av dom som inte hade råd att köpa spelet, så jag blev nästan helt utan hela upplevelsen. Visserligen fick jag snylta hos kompisen då och då, men mycket av hela spelupplevelsen försvann då jag varje gång fick delta vid olika tillfällen i spelet. Nu har jag spelat igenom spelet, själv, och har verkligen njutit av varje sekund det har varat. Nintendo kan det här med spel och framför allt spelserier. The Legend of Zelda: Wind Waker HD är ett underbart spel och jag ska försöka förklara varför i vår recension.

Att sätta sig med ett Zelda-spel såhär 10 år efter det att originalet släpptes, ger mig en känsla av vemod. Vad ska jag egentligen kunna få ut av att spela The Legend of Zelda Wind Waker här och nu? På en Nintendo Wii U som ska kunna krama ut så mycket mer än lite gammal cel-shading. Men allt handlar faktiskt inte om grafik nu för tiden men det kanske gjorde det någonstans där vid millennieskiftet när spel som Halo spände musklerna. Men nu 2013 finns det så otroligt mycket annat som kan glädja en i spel. Att Nintendo väljer att göra en HD-remake av The Legend of Zelda: Wind Waker är för mig ett smart drag. Det är det spel som fick otroligt fina recensioner när det släpptes, men jag tror att en stor del av publiken missade spelet då det ansågs vara lite ”barnsligt” med alla färger och former, men idag är det ett spel som definitivt håller måttet och får lite av hela Wii U-communityn på fall med en del av de nya funktionerna man har valt att lägga till.

Thelegendofzeldawindwakerhdtxtscrnone

När vi först startar spelet får vi möjlighet att välja svårighetsgrad. Att välja svårighetsgrad i ett Nintendo spel är väldigt sällsynt och unikt när det gäller The Legend of Zelda-serien i allmänhet. Jag har alltid gillat utmaningar så jag väljer att köra på den nya svårighetsgraden ”Hero Mode”. Det här läget handlar till viss del om att spelet blir svårare fast definitivt inte omöjligt. Fiender och omgivningen gör dubbelt så stor skada, och med detta menas att en fiendes slag nu tar ett helt hjärta i skada, istället för det tidigare halva hjärtat. Inte nog med de så kommer du aldrig att hitta gulliga små hjärtan på den här svårighetsgraden som ger tillbaka liv, utan du får helt lita på dina skills för att undvika fienders slag och lära dig att kontra dem. Det går att få tillbaka liv genom att använda potions, eller döda diverse bossar som ger dig extra hjärtan.

Men när de gäller nya funktioner i spelet har man valt att integrera MiiVerse, Nintendo Wii U’s stora mötesplats där man kan prata om spel, visa bilder ifrån spelen och be om hjälp ifrån andra spelare. I remaken av Wind Waker har man valt att modernisera spelets ”Picto Box”, den lilla apparaten man tidigare kunde fotografera med. Detta går även i Remaken, men nu kan du även fota Ego-bilder på lilla Link och hans omgivning som i alla fall jag som fotograf avgudar. Att dela med sig av bilder ifrån spelet med communityn och erhålla diverse ”likes” för häftiga bilder på bossar mitt i en fight eller liknande. Jag älskar möjligheten att kunna dela med mig av min upplevelse med andra, och det har även Nintendo löst på ett fenomenalt sätt. Jag vet inte om ni har spelat Dark Souls, men där kan man skriva meddelanden som man placerar på en plats som man själv väljer, som andra spelare sedan kan gå förbi och läsa. Ett liknande system finns i HD-remaken av Wind Waker där man kan skicka flaskpost till andra spelare, som dyker upp i deras värld där du valt att kasta din flaskpost. Det är ett underhållande koncept som bidrar lite till spelupplevelsen och att du inte är ensam om att uppleva spelet.

Thelegendofzeldawindwakerhdtxtscrntwo

Utöver det att Wind Waker nu körs i HD och lite skarpare texturer, och de nya funktionerna, så finns det egentligen ingenting som är så pass intressant att nämnas. Spelet är precis detsamma som vi upplevde för 10 år sedan, fast det gör absolut ingenting. Varför ska man ändra på ett vinnande koncept när man nu har möjligheten att nå ut till fler spelare? Jag har haft underbart roligt i spelet och kommer nog spela det ett bra tag framöver, fortsätta fota underhållande bilder och bli en gedigen in-game fotograf bara för att jag kan och vill. The Legend of Zelda: Wind Waker HD är ett underbart charmigt spel med klassiska Zelda-vinjetter i surroundljud, charmig cel-shading och ett spelvärde som slår det mesta i sin genre. The Legend of Zelda-serien kommer förhoppningsvis få en lite ”vuxnare” version i framtiden, men tills dess kan vi helt klart gotta oss i remaken av Wind Waker.

The Legend of Zelda: Windwaker

9

9/10