Guardians of Middle-Earth har äntligen släpps till PC. Spelet är ett av många i den genre som domineras av DOTA, Heroes of Newerth och League of Legends. Guardians of Middle Earth försöker slå sig ned i genren med hjälp av klassiska hjältar som Gandalf, Gimli och Legolas, men den stora frågan är om det verkligen räcker för att imponera på oss.

Personligen har jag nog aldrig spelat ett bra spel som är inspirerat av populära filmer. Lord of the Rings slog igenom med dunder och brak, men Monolith Production som utvecklat Guardians of Middle-Earth imponerar inte allt för mycket på mig, och inte heller andra spelare verkar det som. Spelet finns att köpa via Steam vilket borde betyda att det är miljontals spelare som kan verka intresserade, men väl i spelet finns det knappt några spelare att umgås med. MOBA är den genre som domineras av exempelvis DOTA. Att hitta en Match i DOTA tar knappt mer än en minut, i Guardians of Middle-Earth kan du som spelare sitta i över 10 minuter innan den själv känner av att det inte finns någon att spela med, och placerar dig i en match med datorstyrda bottar. Den bistra sanningen är den att det knappt är 100 stycken som spelat spelet den senaste veckan. Topplistan över mest poäng sträcker sig nämligen bara till 91 aktiva spelare, på en lista som ska representera topp 100.

Guardians of Middle-Earth släpptes till XBLA för ungefär ett år sedan, och det är väl klart man ledsnar på hela spelets idé om man väljer porta hela spelet i sin helhet, och slänga in ett ”Survival”-spelläge som den enda nyheten. Utöver det nya spelläget finns det absolut ingenting som skiljer PC-versionen ifrån XBLA-versionen. Skillnaden den här gången är att du nu spelar med tangentbord och mus, vilket i teorin skulle kunna bjuda dig på en mer komplex upplevelse än den vi upplevt på Xbox med en handkontroll. Istället möter vi exakt samma spelsystem, spelmekaniker och ett oerhört platt kontrollschema. Vi styr våran hjälte, använder de 4 olika egenskaper varje hjälte har, och möjligheten att uppgradera det egna lagets försvarstorn, and that’s it.

Guardiansofmiddleearthtxtscnone

Som med alla andra Multiplayer Online Battle Arena-spel (MOBA) handlar även Guardians of Middle-Earth om att två lag ställs mot varandra (3 vs 3 eller 5 vs 5) och målet är att förstöra motståndarnas ståtliga staty som står stadigt på andra sidan banan. På vägen stöter man på fiender som inte vill något hellre än att ta död på dig. För att ta sig till motståndarens bas måste man förstöra en del torn på vägen. En stor aspekt som tagits ur spel i Guardians of Middle-Earth är möjligheten att köpa på sig en massa föremål för att göra din hjälte starkare. Istället har man ett system där man laddar upp runor som man själv kan välja. Runorna väljs innan varje match och kan ge din hjälte mer styrka, mer tålighet, göra hen starkare och liknande. För att ladda på runorna dödar man fiendehjältar eller förstör torn. Personligen tycker jag att en del taktik och strategi försvinner i och med det här konceptet. Om man spelar DOTA till exempel kan man i laget prata ihop sig om vem som ska köpa vad, i Guardians of Middle-Earth handlar det mer om vem som lyckas vara på rätt plats vid rätt tidpunkt för att få död på en hjälte och ladda upp sina runor.

Man har i och med PC-versionen däremot lagt till spelläget ”Survival”. Det hade varit roligt att få testa detta, men tyvärr finns det inga spelare att spela med, vilket gör det problematiskt. Spelläget går helt enkelt ut på att du i ett lag om 5 spelare väljer hjältar, gärna ett så balanserat lag för att kunna motstå så många vågor av fiender som möjligt. Den första vågen går att klara av ensam, men därefter blir det för svårt att överleva själv. Vi blir placerade mitt på en fyrkantig karta med diverse olika strategiska punkter såsom gräs att gömma sig i, eller små gånger att springa runt på för att förvirra fienderna och kunna plocka ut dem en efter en. Det finns totalt 20 vågor att överleva, och jag har visserligen bara kommit till våg 2 på grund av den bristande varan, spelare. Jag tror spelare kan ha svikit PC-versionen av Guardians of Middle-Earth på grund av att det tog så lång tid att släppa det. Spelet ser exakt ut som till XBLA, inga kosmetiska eller mekaniska förändringar har gjorts, utan man har valt att lägga till ett litet spelläge som ändå blir obrukbart då intresset tynar.

Guardiansofmiddleearthtxtscnwto

När det gäller MOBA-spel finns det inte direkt något slut. Med tanken på att det inte finns någon direkt historia som påverkas av dina beslut, går det att spela spelet i all oändlighet utan att överdriva. Musikstyckena är det som fortfarande är trevlig och mysigt, det inger en viss stämning i spelet men tyvärr är spelet i sig inte speciellt underhållande. För nybörjare finns det ett övningsläge där vi lär oss grunderna i MOBA och framför allt hur Guardians of Middle-Earth fungerar. Om du inte tidigare testat ett MOBA-spel så är det här spelet en perfekt start, men du bör snabbt som attans försöka ta dig vidare till ett av de tre andra stora spelen, DOTA, Heroes of Newerth eller League of Legends för att få er en upplevelse.

Passa på och läsa recensionen av Guardians of Middle-Earth (XBLA-verisonen)

Guardians of Middle-Earth

5.75