Lost Planet lämnade ett väldigt stort intryck på mig. Det var tung action som inte bara kopierade vad som var populärt just då utan försökte hitta sin egen stil bland den hög av actionspel som släpps varje år. Det lyckades, och på det ogästvänliga snölandskapet hittade man några av spelvärldens största bossar och häftigaste explosioner. Med ett hälsosystem som sakta tickade neråt hela tiden tvingades man vara aggressiv och snabbtänkt istället för taktisk och planerande, vilket gav Lost Planet en stor del av sin charm. Uppföljaren skulle bli den stora co-op satsningen och vid några tillfällen var det den absolut maffigaste upplevelsen som går att få med sina vänner, men de tillfällena var få och med stora mellanrum vilket gav Lost Planet 2 en ganska besk eftersmak. Nu är Lost Planet 3 här och jag har en viss förhoppning om att man har lyckats ta till vara på det som gjorde originalet så minnesvärt.

Lost Planet 3 utspelar sig innan planeten E.D.N. III förvandlades till ett tropiskt paradis i slutet av Lost Planet och vi får följa familjefadern Jim Peyton som har tagit ett tillfälligt jobb som insektsutrotare hos ett bolag som försöker luska ut hur de ska kunna omvandla den speciella energikälla som finns på planeten för att lösa energiproblemen som finns på hemmaplan. Så långt är det ingenting förutom miljön som är särskilt märkligt men självfallet kommer både det ena och det andra hända innan denna gruvarbetsberättelse är över. Eftersom hela spelet utspelar sig på en extremt kall planet får man räkna med att se en hel del is och snö, vilket är helt okej för min del. Kalla miljöer fick gärna användas mer i spel om man frågar mig, men där Lost Planet 3 lyckas visa en hel del läcker design och miljöer lyckas det lika mycket om inte snäppet mer presentera saker som ser ganska generiska och småtråkiga ut.

Lostplanetthreetxtscrnone

Vad jag däremot inte är helt säker på vad jag ska tycka om gäller den upplevelse mina öron får ta del av. Karaktärernas röster är bättre än vad jag förväntade mig och musik/ljudeffekter låter som väntat och så långt är allting bra, men är det någon som har fått leka ordentligt är det personen ansvarig för ljudmixning och ljudnivåer. För under ett flertal av spelets skriptade sekvenser kan jag i ett ögonblick ha en lugn konversation med någon av Jims arbetskamrater genom radion när plötsligt mindre kaos brakar loss och ljudet som invånarna på E.D.N III ger ifrån sig, krossandet av byggställningar och explosioner plötsligt får ljudnivån att öka så mycket att jag är orolig för att grannarna ska störas genom mina betongväggar. Vanligtvis är jag mer van vid att spel håller en allt för jämn nivå på sina ljudeffekter utan att göra någon skillnad på en uppsparkad dörr och en explosion, men här är skillnaden så stor att jag inte riktigt vet vilken nivå jag ska ställa in volymen på tv’n för att kunna njuta av dessa nivåskillnader ordentligt utan att få arga lappar intryckta under min dörr.

Ett besök på E.D.N. III är däremot inte komplett utan ett gäng tvåbenta robotar som man får härja runt i och det har inte glömts bort här heller. Deras funktion ser däremot ganska annorlunda ut nu gentemot tidigare delar i serien. Den här gången är nämligen inte dessa massiva maskiner till för krigsföring utan är bara hjälpmedel för gruvarbetarna, vilket innebär att de är utrustade med stora borrar och griparmar för att kunna röja undan bråte och isklumpar som helt enkelt utgör hinder. Att styra dessa jättar skiljer sig också gentemot tidigare delar i serien då man nu måste manövrera dessa direkt från cockpit och inte i tredjeperson som innan. Jag gillar den här förändringen som inte bara gör att man känner sig lite maffigare utan även begränsar ens synfält lite när man plötsligt har ett par reglage och en ny HUD som täcker en del av vyn. Det kan låta negativt när jag beskriver det men det hjälper känslan av att styra en stor robot när man förlorar lite sikt framför sig.

Under spelets gång kommer man inte bara få nya verktyg för att ta sig vidare i spelet utan man kommer även uppgradera sin fina jätterobot så att även den blir bättre anpassad till det jobb den ska utföra. Det är exempelvis inte allt för trevligt när man för första gången råkar ut för en kraftig snöstorm och plötsligt måste kliva ur roboten för att börja hacka bort den is som gör det omöjligt för maskinen att röra på sig, men efter en mycket trevlig behandling är detta inte längre ett problem. Skulle man ändå vilja få lite omväxling i sitt spelande finns det trots allt ett ganska stabilt multiplayer-läge att ta sig an. Självfallet finns det klassisk “deathmatch” för den som bara vill slakta så mycket som möjligt men precis som det brukar vara blir det lite mer intressant om man provar på de lite mer specialiserade spellägena.

Lostplanetthreetxtscrntwo

Det finns ett par uppdragsbaserade multiplayerlägen men det som är mest fyndigt enligt mig är Akrid Survival Mode där tre mot tre måste under två segment döda så många insekter de kan på begränsad tid innan de till sist möts i mitten av spelrundans karta och måste kämpa för att hålla den positionen. Tyvärr är det knappast någon multiplayer-revolution vi talar om men konceptet är tilltalande, men tyvärr lider all multiplayer av ett idag klassiskt problem. Den som har spelat mest och låst upp mer saker har det helt enkelt väldigt mycket lättare. Balanseringen verkar också vara lite halvdan då majoriteten av spelarna är överens om att automatiska turrets är ett måste och det går knappt att gå tio meter i en match innan man måste ta hand om ett av dem där störningsmomenten.

Lost Planet 3 har gått tillbaka ett par steg för att närma sig känslan av Lost Planet snarare än att utveckla vidare på Lost Planet 2, något som jag ser som mycket positivt. Tyvärr verkar det som att man har tittat lite för mycket på sina konkurrenter och missat det som gjorde Lost Planet speciellt gentemot resten av marknaden. Det har blivit mer dramatiska kameravinklar, scriptade sekvenser och hollywood-ifierad action snarare än den tunga, massiva och ibland långsamma action som Lost Planet lyckades få väldigt rätt. Det är fortfarande ett bättre spel än Lost Planet 2 för den som sitter ensam hemma, men är man sugen på att testa serien är det fortfarande “Lost Planet: Extreme Condition – Colonies edition” som man ska leta efter.

Lost Planet 3

Lost Planet 3
6