Det var först när jag upptäckte de oändliga moddarna till Warcraft 3 som jag först kom i kontakt med genren “MOBA”. Multiplayer Online Battle Arena som förkortningen står för är en spelgenre där två lag slåss mot varandra med olika hjältar där slutmålet är att slå sig igenom motståndarens försvar och förstöra dess huvudbyggnad. League of Legends är ett av flera spel i genren som vuxit extremt på senare tid, och Konkurrenter som Heroes of Newerth och DOTA 2 är bara två spel värda att nämna, men vad är det som egentligen utmärker League of Legends?

Jag har lovat mig själv att aldrig spela en enda match i ett MOBA-spel, aldrig någonsin igen ska det ske. Dagen efter sitter jag ändå där igen och är frustrerad över hur sopiga mina lagkamrater är, eller jublar av förtjusning över hur duktiga dom är, allt beror på fokus, taktik och strategi. Matcherna i den här typen av spel kan skifta på ett ögonblick. En dålig teamfight eller en dålig positionering kan vara förödande för hela laget. Men det är fortfarande en skör liten tråd som håller en fast vid spelandet, för när det går bra är det förbaskat roligt, går det däremot sämre vill man bara avinstallera spelet och aldrig mer spela det. Det senare har varit mitt löfte som jag lovat mig själv flertal gånger, men när det väl blir dags att avinstallera börjar jag tänka om, vad var det egentligen som hände den där matchen som fick mig att komma på tankarna att avinstallera League of Legends? Jag spelar en match till… Det blir vinst, och jag är fast igen.

När jag dagen efter loggar in och väljer min hjälte, är jag redo för ännu en match. Jag har nyligen nått nivå 30, max nivån, och har en sista match kvar innan jag blir placerad i ett fack, ett fack som avgör vilka mina framtida motståndare kommer bli. Du får möjligheten att handplocka en av 115 olika hjältar. Det gäller dock att synkronisera med sina medspelare för att ha en varierad uppsättning hjältar med i sitt lag. En ska gå själv i mitten, en på gången längst ned, och vi spelar tre stycken högst upp på kartan. Kartan är uppdelad så att båda lagen har en varsin sida, varje sida har tre gångar och en djungel att dominera, och på bästa sätt nyttja. Jag väljer min personliga favorithjälte, Pantheon som är en spartan med en gigantisk sköld och spjut. Mitt lag sprider ut sig precis som vi planerat och vi antar att våra motståndare gör likadant men vi kan tyvärr inte se dem på grund av den svarta röken som ligger tjockt över kartan och skymmer vår sikt, förutom runt våra egna byggnader och hjältar.

Leagueoflegendone

En i motståndarlaget dör först, vårt lag får då en så kallad “first blood” vilket innebär att vi får massa pengar och får ett stort försprång mot våra motståndare. Jag springer mot motståndaren, paralyserar honom genom att slå min sköld i huvudet på honom, och låter mina medspelare avsluta hjälten Jax liv. Vi får ännu mer pengar och börja köpa nya föremål. Det som MOBA-spel går ut på är delvis att strategiskt planera sin spelstil i förväg tillsammans med sina medspelare, allt för att på ett så effektivt sätt kunna stänga ned motståndarna, ställa dem i ett hörn som de inte kan fly ifrån och ge upp kampen. Allt eftersom att spelet fortsätter erhåller vi mer pengar, som vi mer än gärna byter ut mot föremål som gör oss snabbare, tåligare och mer kraftfulla. Ständigt sker utbytet av information mellan lagmedlemmarna och förvarningar om någon saknas ifrån den gången man själv är placerad på. Det finns en väldigt liten felmarginal i dessa spel vilket gör att det ibland kan kännas omänskligt svårt, eller att man i laget utför en kombination av egenskaper och magier, dödar hela motståndarlaget och upplever eufori. Men felmarginalen, den är inte att leka med. Tabbar du dig kan du förvänta dig hårda ord av dina medspelare om hur värdelös du är, eller något om ditt kön, utseende eller liknande i det verkliga livet, vilket dessa troligen inte vet ett dyft om.

Hur provocerande det än må låta, tar man sig alltid upp, gör bättre ifrån sig, förutser vad motståndaren kommer att göra, lura in dem i djungeln och hoppar på dem med hela laget samtidigt, väldigt fegt men effektivt. Men man kan aldrig räkna bort sina motståndare, för bara på någon millisekund, bestämma vilken besvärjelse som ska kastas vart, varför och när. Allt handlar om taktik och lagspel. När man börjar närma sig 20-minuters sträcket i en match kan man förvänta sig en hel del teamfights, fighter där bägge lagens alla 5 spelare är på plats och det handlar om beslut som antingen hjälper eller stjälper hela kampen.

Att League of Legends har blivit så populärt bland alla E-Sportare bero nog till stor del på lättillgängligheten, enkelheten och att det finns så många olika sätt att ta sig an motståndare. Vem som helst kan när som helst starta ett nytt konto, hoppa in och börja spela direkt. Det kostar ingenting att börja spela, du har tillgång till allt (Förutom hjältar som du måste låsa upp), och en upplevelse som bjuder på så ofantligt mycket underhållning för både spelare och publik.
Leagueoflegendtwo

Grafiskt är League of Legends en fröjd för ögat. Vi bjuds på trevlig artwork som är lite av en blandning av traditionell 3D och Cel shading. Effekterna är snygga vid lite större magier och oftast är man för inne i spelet för att ens märka av småskavanker som att gräs försvinner under fötterna. Det som Unreal Tournament en gång i tiden började med, så kallade announcers finns även med i League of Legends, och aldrig har det varit så underbart som att höra ljudet av en “double kill, trippel kill, p-p-p-penta kill” i högtalarna. Utmärkande för just League of Legends är att matcherna är mer intensiva jämfört med konkurrenterna, och att man inte kan neka så kallade “creeps”, man kan heller inte förstöra motståndarens ekonomiska övertag på samma sätt som det går i Heroes of Newerth och Dota 2. Nya karaktärer kan köpas genom att antingen betala riktiga pengar, eller in-game pengar som erhålls efter varje avklarad match, oavsett vinst eller förlust. Likaså gäller nya runor för att förbättra karaktären eller liknande. League of Legends är ett sådant där spel som jag ärligt talat kan säga att jag både hatar och älskar.

League of Legends

League of Legends
8