Även i år, 2013, står vi där i vägskälet utifall det är Konamis Pro Evolution Soccer eller EA Sports FIFA14 som ska snurra i våra konsoler. Personligen gillar jag de båda spelen av två helt olika anledningar då de bidrar till genren på lite olika sätt, trots att de båda är fotbollsspel. Jag ska försöka reda ut vad det är som gör FIFA så speciellt, och ärligt talat så vinner man nog även detta års stora fotbollskrig, för så mycket bättre är man. EA Sport äger ensamrätt på kungatronen även i år, och här nedan ska jag försöka bena ut varför.

De som jobbar borta hos EA Canada måste ha suttit vid utvecklarbordet och funderat hur man gör en uppföljare på ett av årtiondets absolut bästa fotbollsspel någonsin i och med lanseringen av FIFA13. Man spånade och försökte få kugghjulen att snurra, vilket de självklart gjorde tillslut. Tråkigt nog måste vi vänta till nästa generations spelkonsoler innan vi får se vad man egentligen har arbetat så frenetiskt på då FIFA14 mer är ett spel anpassat för Xbox One och Playstation 4. Vi spelare blir rånade på upplevelsen med den helt unika ”Ignite”-motorn som ger spelarna ännu en avancerad dimension i artificiell intelligens. Xbox 360-versionen är mer en biprodukt som ser väldigt mycket ut som sin föregångare, men som gör oss besvikna på grund av på tok för få nyheter och för mycket ”same-same” av det vi redan sett.

Så fort vi kommer in på stadion möts vi av jublande fans som sjunger med ölburken i högsta hugg. Vi hör vackra läktarsånger och dras med in i hela fotbollsfesten omedelbums. Spelarna ser mer genomarbetade och snyggare, uppdaterade lagtröjor och allt sitter verkligen på sin plats, allt förutom dom höga förväntningarna vi hade innan matchdagen. Vi saknar mycket av arbetet som man lovordat innan lanseringen, utan allt vi tittar på ser mer eller mindre likadant ut som det gjorde förra året. Theo Walcott ser fortfarande lite konstig ut i ansiktet, framför allt vid målfirande, kommentatorerna har blivit flummigare och har en förmåga att berätta långa berättelser mitt under match istället för att leva sig in i matchen. Men hör och häpna, vi har fått tillgång till den brasilianska fotbollsligan, äntligen, som vi har längtat.

Fifaforteentxtscrnone

Det finns visserligen ännu en nyhet, och det är spelets halvuppdaterade fysikmotor. Vi är nog många som trott att vi äntligen skulle få känna på den nya Ignite-motorn, men det får vänta tills Playstation 4 och Xbox One, men i årets upplaga har man äntligen uppdaterat fysikmotorn så att spelarna inte trotsar några naturlagar. Spelarna flyter inte fram som om de springer efter ett specifikt mönster, utan är nu trögare och mer ”mänskliga” och kan inte springa rakt igenom motståndaren, eller rent spontant falla omkull som en stenstaty över en motspelare, för att sedan ligga kvar. Det finns en hel del roliga klipp som går att hitta på nätet. Och efter ett par timmar med FIFA14, kan jag garantera er att videor av samma kaliber kommer dyka upp även här. I och med den nya fysikmotorn kan inte spelarna springa igenom spelare som ligger ned eller liknande, och det bör man ju faktiskt inte kunna, men allt för ofta händer det att en spelare som ligger ned, låt säga Zlatan Ibrahimovic, och så kommer Kim Källström och ska springa precis där Zlatan Ligger, då stannar Kim och dansar på stället, för han vet inte vart han ska ta vägen, eller hur för all del han ska springa runt eller hoppa över Zlatan för att förhindra motståndarnas målchans. Om man valt att fokusera mer på att släppa spelet till nästa generation, varför inte då vänta med att släppa spelet istället för att göra en halvdan version och släppa till ”den gamla generationen”.

Något som introducerades i FIFA13 var de olika ”Skillgames” där vi fick pröva på våra egenskaper i exempelvis en fotbollshinderbana, eller att slå inlägg på olika targets, perfekta passningar och liknande. Dessa kunde man aktivt gå in i en meny för att starta, eller innan en match, allt för att få all möjlighet att finslipa sina skills. Det här är även ett kärt återseende i FIFA 14 där en del har förändrats, lagts till och tagits bort, allt för att ge spelaren möjlighet att kunna förbättra sin spelstil även under laddningstiderna. Dessa skillgames kan även klaras av på olika nivåer, antingen är du nybörjaren som precis klarar att skjuta 10 straffar i mål på under 1 minut, eller så är du proffset som klarar av att sätta 40 bollar i mål på 1 minut. Beroende på din skill erhåller du belöning därefter. Brons, silver, guld och platinum är de som gäller, och möjligheten att tävla mot sina vänner i en high-score lista gör att man mer än gärna spenderar timmar vid det här läget.

FIFA14’s Karriärläge möjliggör ett klassiskt spelläge där vi tar över ett fotbollslag, spelar matcherna, tar oss till Europa League eller Champions League, vinner och gör om. Men vi kan även välja att spela en karriär som ”sig själv”. Visserligen är det ingen nyhet men det är ett spelläge värt att nämna då du kan skapa dig själv i spelet, börja i något division 3-lag och kämpa dig upp för att ta en A-lags plats bredvid Zlatan, Messi eller Ronaldo. Men det som återigen lyfts upp och gör att FIFA nästan aldrig blir tråkigt är möjligheten att spela på nätet, möta andra människor och spöa skiten ur dem med ditt favoritlag. Idag sitter jag med 29 vinster och 1 förlust med Arsenal, och alla dessa 30 matcher jag har spelat har varit underhållande och frustrerande på sitt sätt, för varje match kräver ett nytänkande som spelare, ett nytt sätt att spela och anpassa sina förmågor, och ett nytt sätt att förhålla sig till motståndaren som går igenom samma process. Ju mer framgångsrik du är, ju högre kan du klättra i spelets online-leaderboard som presenteras som ligor. Går det bra för dig så går du upp i nivå, upp i liga och får möta bättre spelare.

Fifaforteentxtscrntwo

Jag som allmänt älskar sport har ju självklart spelat NHL 14, spelet som faktiskt höll vad man lovade, och visst hade jag väntat mig mer av FIFA14. Fifa sätter lite krokben för sig själv, men samtidigt är det ju fortfarande ett gediget bra spel, bara det att man sett det i FIFA13 och nyheterna är på tok för få för att man ska bli imponerad på samma sätt. Spelet är fortfarande galet snyggt, fast det var ju redan FIFA13, hela fotbollsfest-känslan serveras på ett silverfat för spelaren och för alla er spelare som funderar på att skaffa FIFA14, vänta till nästa generation (Playstation 4 releasen är knappt månaden bort), för där kommer det bjudas på en ännu större fotbollsfest för alla fotbollsälskare, och det är en stor chans att den väntan är värt det.

FIFA14

7

7