Enda sedan jag för första gången la mina gröna fingrar på kontrollen till en Super Nintendo och fick njuta av dåtidens bondgårds-simulator Harvest Moon har jag inte annat än kunna önska mig ett liknande spel fast i en mer realistisk ton. Hur töntigt det än må låta så är Giants Softwares Farming Simulator ett svar på tal. Riset har kokat fast i kastrullen och sambon har fått väntat på att få sina fötter masserade, jag har varit fullt upptagen med att ta hand om min fullskaliga bondgård och därmed basta.

När jag varit tvungen att avböja trevliga middagar eller besök till den lokala biografen med vänner, för att jag måste spela Farming Simulator har jag mötts av skepsis på hög nivå. Den minen de utbrister med hela sitt ansikte talar tillräckligt för sig, och jag lovar att en del av er läsare tycker likadant. Men jag menar, varför skulle det egentligen varar tråkigt att ta hand om en bondgård och få göra hela processen själv, och framför allt när det finns achievements med i leken. Som säkert många av er vet så har jag en förkärlek för achievements och kunna visa vännerna att ”Titta, jag har sått havre på över 100 hektar mark”. Men det som får en att sitta timme efter timme med den här simulatorn är sättet man slukas upp av hur mysigt och charmigt det är på samma gång. Att kunna byta ut de miljontals timmarna man spenderar i actionspel som Gears of War och Call of Duty, mot något så avskärmat som att sitta i en traktor och skörda sina groddar.

Du börjar som sedvanligt i alla spel som en total nybörjare. Visserligen försöker man göra en enkel och genomgående tutorial över hur spelet fungerar, men det är väl egentligen spelets feta minus. För inlärningskurvan är så brutalt brant att många spelare ger upp redan innan de får sätta sig i den första skördetröskan. Men efter att man tagit sig förbi den absoluta början börjar det roliga. Bygg upp din egen bondgård, sälj maten vidare, anställ folk som arbetar med och för dig. Men den totala höjdpunkten är när man får åka in till stan för att titta och införskaffa sig nya traktorer eller diverse fordon som är användbara på bondgården. Visst kan det låta sarkastiskt, men notera då även att jag tydligen har en vid syn på vad som gör ett spel roligt, och det här är roligt på ett helt annat sätt än vad actionspel exempelvis är.

I Farming Simulator finns det egentligen inga genvägar, utan det tar den tid det gör. Är man van med snabba bilar som flyger fram på gatorna kan du redan nu stänga av spelet, för här handlar det om långsamtgående fordon, sådana som man själv kan störa sig på när man är ute i trafiken på riktigt. Det tar tid att köra runt med traktorn och plöja mark för att göra marken fruktbar för den säd du väljer att plantera. Därefter planterar du den säd du vill ha, och beroende på väder, årstid och dag på dygnet är det olika säd som gäller. Efter ett tag får man skörda, plocka upp skörden och frakta den vidare. Vi får helt enkelt vara med i alla steg i processen från plantering till födans plats på matbordet.

Inte nog med att vi får köra runt traktorer och liknande. Vi äger ju faktiskt en bondgård, och vad skulle en sådana vara utan grisar, kor och kycklingar, även dem är en stor del av spelet. Allt handlar egentligen om att du som nybliven bonde ska arbeta dig upp i hierarkin och skapa dig ett eget bondimperium, sälja mängder av råvaror och bli herre på täppan i princip. Och efter att ha lovordat Farming Simulator så brutalt här ovan, är det kanske dags att hugga med lien vid benen här också. För visst är Farming simulator kul, men det finns ju även de tillfällen som får en att vilja rycka av allt hår på hjässan.

Med tanke på den tekniska utvecklingen vi befinner oss i, och att jag testat spelet till Xbox 360 finns det fortfarande en hel del normer som man vill att dagens spel ska leva upp till. Farming Simulator lever till stor del på sin charm och sättet man lyckas leverera en helt okej spelupplevelse. Men det skulle definitivt kunna fått finputsas en hel del på grafiken, för allt för ofta känns spelet för kantigt och omgivningen för stel. Träden svajar, men det efter ett bestämt mönster och påverkas inte speciellt mycket om det stormar utanför eller inte, för lika fridfullt står trädet där och svajar från sida till sida. En annan nackdel, fast det kanske även är en fördel, är det väldigt monotona ljuden som kommer ifrån fordonen. Visst låter inte en traktor ljuvligt för oss stadsbor, men det verkar bara finns tre olika ljudfiler, en när man startar traktorn, börjar gasa och en vid maxfart. Allt annat bakgrundsljud försvinner helt in i ett dovt brummande som man gärna stänger av efter fem minuter.

Visst finns det mer att önska ifrån ett spel som Farming Simulator, men man får ju inte alltid det man önskar. Jag skulle vilja se mer variation, fler valmöjligheter på vart jag ska placera ut mina arbetare, fordon, åkrar och liknande, men vi är helt restriktade till att följa en mall som Giants Software valt ifrån början. Men spelet är inte dött på något sätt, för ständigt levererar man nya expansionen som får spelet att växa, och kanske har jag dragit en del förhastade slutsatser, men det är så spelet är i dagsläget, och det är det jag bjuds på. Jag vet inte hur spelet kommer se ut i framtiden när man släppt en del nya bondgårdar, fordon och liknande, men det har all potential i världen att kunna bli riktigt stort och roligt.

Farming Simulator 2013

7

8/10