Alla spelar vi spel på våra mobiler, personligen har jag fastnad för Gamelofts olika simulatorspel så som Game Dev Story. Det är nämligen därifrån Greenheart Games har tagit inspirationen ifrån till sitt egna lilla spel, Game Dev Tycoon. Några kanske inte orka studera för att nå sitt mål med att utveckla spel, fast vad gör då det när du kan simulera hur det skulle kunna gått.

Du tar dina första staplande steg mot att bli den mest framgångsrika spelutvecklaren genom att utveckla små spel i ditt garage, det är faktiskt där allt börjar. Målet med Game Dev Tycoon är att utveckla spel till olika konsoler, hitta på bra genrer för spelen, och att locka till sig miljoner av fans genom reklam och visa upp sig själv på spelmässor som hålls. I teorin låter det helt underbart, men i praktiken så finns det ändå något som inte riktigt når fram till spelaren. Spelet är hur djupt som helst, fast samtidigt väldigt platt och enformigt när man väl har listat ut matematiken.

Låt oss börja såhär. I början kan du utveckla simplare spel, textbaserade eller 2D-baserade spel till PC och en ful kopia av Commodore 64, för det är även värt att nämna. I Game Dev Tycoon används inga riktiga namn så som Sony, Nintendo, Sega eller Microsoft, utan alla namn är kreativt påhittade, men konsolerna i sig liknar de konsoler som vi faktiskt minns dem. Men det som gör Game Dev Tycoon så underbart roligt är just den stora mix av spel du kan skapa. Under skapandeprocessen får du välja en genre som kan vara alltifrån vampyr till robotar, liv till militär spel, efter det görs valet vilket typ av spel vi ska skapa. Vi kan välja att göra ett Vampyr-action-spel till PC, eller en livssimulator till en konsol, valmöjligheterna är nästintill oändliga då vi kan välja över 50 olika genrer. Därefter får vi möjlighet att välja fokusområde på spelet. Vill vi att fokuset ska vara ett snyggt spel istället för baserat på en bra story, eller vill vi helt enkelt skapa ett spel där datorn är så smart att spelarna aldrig kommer vinna. Men det är även här som det stora, feta minuset skrivs in i Game Dev Tycoon.

Visst har vi mycket olika valmöjligheter på de spel vi vill skapa, men allt handlar egentligen om simpel matematik. Spelarna har själva startat en egen wikipedia-sida där man kan lära sig hur mekaniken i spelet fungerar, vad som är bra kombinationer, och vad som är mindre bra kombinationer. Allt eftersom att man spelar kan man även skapa egna grafikmotorer, egna konsoler, projektarbeten och liknande. Spelet är så djupt att du även kan välja åldersgrupp som ditt spel ska byggas kring, och då gäller det att hålla koll på de olika reglagen. Beroende på hur bra spelet blir får du olika poäng, erfarenhet för dig själv och dina arbetare, samt blir du bättre på att skapa spel i den genren som du precis använt. Men vi kan även ”forska fram” nya genres med hjälp av forskningspoäng. Dessa får vi under tiden ett spel utvecklas, och är egentligen ingenting vi kan påverka och skynda på, mer än att utveckla spel och utvärdera dem därefter.

Ju längre in i spelet man kommer, desto större kontor kan man uppgradera till och börja anställa medarbetare. Det som skulle kunna gjorts mycket bättre med Game Dev Tycoon är möjligheten att kunna anpassa sina spel lite mer än ett namn och hur man ställt in de olika reglagen. Det som avgör om ett spel är en hit eller inte handlar till stor del hur skickliga dina medarbetare är, eller om du ställt in de olika reglagen rätt för just din genre-kombination. Kunde man inte ställts inför en utmaning att ”Placera ut den här skattkistan på en slumpvis genererad bana”, och bli bedömd efter om det var en enkel skattkista för spelet anpassad för en yngre generation eller dyl. Nu blir det mer att skapa spel, utvärdera vad som gick rätt eller fel, träna dina anställda och göra om samma process igen.

Man kan tänka sig att Game Dev Tycoon är ett spel som man gärna spelar om och om igen, men så tycker inte jag är fallet. Efter ett tag har du upptäckt vilka spel som fungerar till vilka konsoler, omspelarvärdet finns ju självklart där, men då handlar det väl mest om att spelaren själv vill försöka slå sitt egna rekord, eller göra en ”Perfect-playtrough” där man har gjort på det absolut bästa sättet möjligen för sig själv och sitt spelföretag. Grafiskt finns det en charm över Game Dev Tycoon, och det känns mestadels bara mysigt att sitta och titta på skärmen medan arbetarna skapar spel mitt framför ögonen på en, men i slutändan handlar allt ändå bara om siffror och text. Det finns en viss linje som är den bästa, och det blir tråkigt i slutändan. Greenheart Games uppdaterar visserligen spelet, och har i senaste uppdateringen gjort att man, vid varje start, startar med olika genrer, och kan på så sätt aldrig säga att det kommer gå bra eller dåligt för en själv. Ser fram emot fler uppdateringar, för Game Dev Tycoon är fortfarande roligt.

Game Dev Tycoon

6

6/10