Jag minns själv när jag var liten, Pokémon var en av favoritspelen att spela, både på Gameboy och med spelkorten. Sedan blev jag äldre och ville hitta ett likvärdigt substitut vilket jag inte gjorde direkt. Kortspelet Magic introducerades in i mitt liv och Magic 2014: Duels of the Planeswalker är ett likvärdigt spel som tyvärr får en att önska mer.

När jag sätter mig med Magic 2014: Duels of the Planeswalkers är jag helt nollställd inför vad jag ska få spela. Jag har tidigare bara spelat det fysiska kortspelet och vet hur det fungerar, men hur ska egentligen adoptionen av spelet in i den virtuella världen fungera. Kommer man få samma känsla, samma intresse och framförallt, samma strategiska perspektiv. För de som är lite mindre insatta i vad just Duels of the Planeswalkers är så ska jag försöka förklara det för er. Varje deltagande spelare har en egen kortlek med 60 kort och 20 HP. Ni turas om, omgång för omgång, att dra nya kort ifrån kortleken. Dessa kort kan vara resurser, magier eller monster som kommer slåss för ditt lag. Målet är att få ned fiendens HP till noll och därmed vinna.

Det som däremot kan locka spelare att köra just Magic-kortspelet är att det finns ett djupt strategiskt perspektiv, och sällan vinner man en match genom att bara kasta ut sina starkaste kort på bordet och förvänta sig att de kommer demolera allt i sin väg. Så fungerar det oftast i huvudet men aldrig i praktiken. Alla kortlekar innehåller olika kort, och man kan även själv skräddarsy dem efter sin egen spelstil, men du vet aldrig vilket kort du kommer plocka upp härnäst. Magi-korten kan få din motståndare att kasta iväg sitt starkaste kort, döda alla kort på borden, ge dig själv extra kort och liknande, och motståndaren kan ha helt annorlunda kort med andra egenskaper. Man kan faktiskt aldrig veta.

Planewalkersforteentxtscrn

Spelets största problem, sedan det blev ett konsol/pc-spel är att det sällan flyter på lika enkelt och smidigt som det gör när man spelar på riktigt. Magic 2014: Duels of the Planeswalkers har många, långa laddningstider, effekter för att zooma in och läsa på kort och en massa krimskrams som gör en spelsession till en längre upplevelse än det egentligen behöver vara. Och efter varje avklarad match erhåller man nya spelkort att ploppa in i sin redan befintliga kortlek, men precis när du erhåller de får du ingen möjlighet att tacka ja eller nej till korten, utan de hoppar in i din kortlek vare sig du vill eller inte. Du kan aktivt hoppa ur till huvudmenyn för att göra om din kortlek, men på grund av laddningstiderna undviker man det gärna och kör på, så länge datorn själv inte bytt ut ett av dina favoritkort i kortleken mot det nya, oftast värdelösa, kortet.

En stor del av Magic är just den delen som handlar om att möta andra spelare. Möjligheten finns även i Magic 2014, men förvänta er inte stordåd här. Det brukar ta en liten stund innan man hittar en motspelare, och allt för ofta får du ett felmeddelande om att anslutningen misslyckades. Jag tvivlar på att jag är ensam om detta problem då spelets egna forum stått emot en hel del inlägg som handlar just om det återkommande anslutningsfelen. Men spelet blir bara större och djupare om du får möjligheten att spela ett par matcher mot andra, riktiga människor, istället för det nonchalanta datorstyrda gubbarna.

Det Magic 2014: Duels of the Planeswalkers försöker göra fungerar delvis. Vi får hela upplevelsen, det strategiska djupet och möjligheten att låsa upp nya kort och kortlekar. Men på köpet får vi stå ut med ett långsamt och stundtals enerverande spel som känns ofärdigt. Inför spelets kommande spel bör man försöka se över själva spelsystemet, och ge spelarna som vill in på djupet och egentligen inte vill se alla fräsiga effekter möjligheten att stänga av dessa för att få spelet att gå snabbare. Vi vill se bättring till nästa gång, och därmed basta.


En andra åsikt:

När jag var 12 år kom Magic till Sverige, jag samlade på korten och tyckte dom var vackra. Ingen jag kände spelade på allvar och några regler eller hur man faktiskt spelade lärde jag mig aldrig. Nu har Magic ett stort fäste inte bara i Europa men även här i Sverige. Ardente skrev om det under Magic: the Gathering, Grand Prix Göteborg i inte en, inte två utan tre delar. Detta är egentligen första gången jag spelar det (även om så i digital form) Ärligt talat hade jag inte förväntat mig något skoj alls, men jag hade fel. Bra inlärningskurva, vacker grafik och roliga strider gör Magic 2014 Duels of the Planeswalkers till ett inte bara bra nybörjarspel utan även något för dom lite mer erfarna. Ni kan även läsa den tidigare Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012 recensionen 7/10 – Studio23

Magic 2014: Duels of the Planeswalkers

7

Grafik

7/10

Ljud

5/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

8/10