Det webbaserade spelet Travian fyller nio år idag, något ni kanske redan läst i denna notis titel och det gör mig en smula nostalgisk. Innan sociala medier var ett erkänt inslag i allas vardag och de flesta nöjde sig med vad som fanns i telefonkatalogen eller i ett mindre hemtrevligt men obskyrt forum var det inte särskilt ovanligt att samma grupper som hängde på samma ställen på nätet till och från spelade webb-spel med varandra. Travian var ett sådant för mig och min bekantskapskrets under en period.

Vad är då Travian? Ett enkelt webbaserat strategispel där man bygger upp sin by, skapar en armé och krigar med andra byar. Inte särskilt avancerat koncept men helt perfekt för att man ska bli beroende av sina vänner i jakten på världsherravälde. Som med majoriteten av gratisspel på nätet kunde man inte helt oväntat köpa till sig en hel del fördelar, men som en majoritet av spelare var det ingenting vi var beredda att göra i vår grupp. Med gott samarbete skulle vi ta oss långt och med den överlägsna kommunikation vi hade (eftersom vi ofta befann os i samma rum) skulle vi krossa allt motstånd. Det var i alla fall vad vi hoppades på, men inte helt oväntat skulle vi snart finna oss i ett krig med två av serverns största allianser.

Efter en tapper strid där vi utnyttjade alla resurser vi förmådde blev vi till slut besegrade och tvingades söka oss till en annan server för att kunna fortsätta. Nederlaget var dock ingenting som spelade någon större roll. Att vänta på att klockan skulle nå ett visst klockslag för att alla skulle få sina resurser och att man då skulle kunna börja köpslå med varandra för att utöka sina byar gav den där speciella kicken som beroendeframkallande spel tenderar att göra. Idag är facebook mer eller mindre en del av ett normalt samhälle och inbjudningar till diverse spel haglar titt som tätt från olika bekanta. Nästan lika ofta hör man personer klaga på dessa facebook-spel om hur värdelösa de är och att de inte är riktiga spel.

Det stämmer att spel som bygger på sociala medier skiljer sig en hel del från spel man hittar på konsoler eller hos en riktigt inbiten strategifantast. Exempelvis skulle en konvertering av Starcraft för sociala medier inte vara uppbyggd på ett sätt som ens påminner om den serie vi känner och älskar och sannolikt skulle den bli hatad av fansen; till stor del för den negativa syn som finns på den här speltypen. Varje gång jag hör dessa klagomål kan jag ändå inte låta bli att tänka på spel som Travian, DeKrim och alla de där andra spelen som kom före som mer eller mindre var samma spel med nya kläder. Det här är inga spel som kommer kunna mäta sig med AAA-produktioner eller ens många av de spel man ser på webbsidor som Kongregate eller Newgrounds idag, men trots det finns det alltid en liten plats för dessa spel i våra liv; även om vi gärna önskade att faster Agda slutade skicka Farmville-requests.