Rain är det nya lite halvmystiska spelet ifrån Studio Japan. Spelet har en säregen stil där karaktärerna och monster runt om i världen bara syns när/där det regnar, och därav spelnamnet. Men vad är det då som gör Rain till ett spel som alla vill ha, jo det ska vi försöka svara på här nedanför.

Spelet går ut på att du, som spelar en namnlös pojke, går vilse ute i regnet. Efter ett tag stöter han på en siluett av en flicka, och efter att ha följt efter henne blir han själv osynlig. Tillsammans ska de nu lösa uppdrag och mysterier för att ta reda på vem flickan är, och att hitta hem. Den kvinnliga karaktären går inte att spela som, men du kan inte heller spela utan henne då man tillsammans måste lösa uppdrag och mysterier tillsammans. Spelet kommer använda sig av endast 3 olika knappar, och här finns det inget snack om olika magiska krafter att döda sina fiender med. I Rain använder vi oss av omgivningen, och likt dig själv syns bara fienderna i regnet. Innovativt nog kan du springa under ett tak för att undvika att bli attackerad, men samtidigt så ser du inte fienderna i din närhet så länge de själva inte står mitt i regnet. Det gäller att lära sig hur fienderna agerar och rör sig, för att kunna bekämpa dem på bästa sätt.

rain2

“We took references from many different places around Europe, and also because we are a Japanese studio you will probably find Japanese elements to it as well. We try to make the world a mixture of everywhere so that anyone can feel some sort of connection, a similarity to their neighbourhood where they grew up – but it’s also a totally different world.”

Spelet i sig känns väldigt filosofiskt och dystert, allt för att väcka vissa känslor hos spelaren. Varför blir man osynlig, och varför syns man bara i regnet? Lever karaktärerna i spelet eller är det i något sorts limbo mellan liv och död, och ska hitta tillbaka till den verkliga världen? Frågorna är många, och bara det gör att man blir allt mer intresserad av spelet och ta reda på hur det tar slut. En av utvecklarna som visar oss spelet säger spontant ”Why are we here?” och jag börjar genast tänka lite mer djupare tankar än när jag till exempel tittar på ett renodlat action spel. Under den stunden vi fått se på spelet, väljer utvecklarna att inte avslöja allt för mycket om berättelsen. Det finns en hel del omspelarvärde i Rain då man, efter att man klarat ut spelet, kan spela om vissa delar av spelet för att plocka på sig saker man missat, göra om uppdrag eller lösa gamla mysterier som man kanske har misslyckats med.

rain1

I det stora hela så verkar Rain helt klart bli ett spel man vill hålla ögonen på. Stämningen verkar vara fantastiskt, trots att man själva inte fått hålla i kontrollen själv, men spelet har definitivt potential. Musiken är komponerad av japanen Yoko Kanno, som stundtals byts ut mot den urgullige Connie Talbot, tidigare känd ifrån ”Britains got talent”. Den första oktober släpps spelet i USA, andra oktober i Europa och tredje oktober i Japan, och då till PS3. Förhandsbokar du spelet nu så får du även med ett musik-montage vid namn ”Melody of Rain”, ett Avatar pack; ”Reflections of children” samt ett dynamiskt tema till din PS3 som går under namnet ”Lost in the night”.