Hösten närmar sig, regnet smattrar mot mina fönsterrutor och mörkret infinner sig märkbart tidigare, tur att man har Brothers: A Tale of Two Sons att mysa med i soffan. Brothers är ett äventyrsspel vars handling skapats av ingen mindre än den svenska filmregissören Josef Fares. Till sin hjälp har han haft Starbreeze Studion som också är svensk. Spelet kretsar kring två bröder från en liten bergsby samt deras sjuka far. Han är döende och byns doktor säger åt de två bröderna att ge sig ut i världen och leta upp ett botemedel som kan läka fadern. De får endast ett pappersark som de kan visa upp för folk på vägen som ledtråd till var botemedlet finns och så ger sig bröderna ut på sitt stora äventyr.

Du kontrollerar båda bröderna med en handkontroll vilket tar lite tid att vänja sig vid då den ena brodern styrs med vänster spak och den andre med höger spak för att röra sig. För att integrera med varelser eller material i världen är det höger eller vänster trigger-knapp som gäller och det är det hela. Inget mer behövs för att styra de två bröderna genom äventyret vilket gör det väldigt enkelt för vem som helst att sätta sig ner och väldigt snabbt komma in i hur kontrollerna fungerar. Det kan dock ta ett tag att bemästra dessa kontroller och röra de båda bröderna samtidigt på bästa sätt. Denna kontroll över båda bröderna skapar en känsla av gemenskap och samarbete trots att du är ensam spelare vilket är väldigt listigt.

Karaktärer i spelet reagerar även olika om du väljer att integrera mot dem med den äldre eller yngre brodern. Tro däremot inte att de enkla kontrollerna innebär att spelet är väldigt enkelt. Bröderna stöter på det ena hindret efter det andra och det krävs både tankeverksamhet samt reflexer för att klara av dem. Spelets pussel är dock märkbart utformade så att de ska passa även de av lägre ålder vilket kan leda till att de äldre som spelar klarar av dem lättare. Vissa pussel är dessutom väldigt lika varandra vilket kan skapa en känsla av repetition.

1362767314-3

Fares och Starbreeze har tillsammans skapat en värld där klara drag mot vikingatiden och svenska folksagor kan urskiljas. Det är en värld med skogar, höga berg och långa floder. En värld befolkad av både människor och sagovarelser. Det är en väldigt vacker värld och på flera ställen är bänkar strategiskt placerade där bröderna kan sätta sig och titta ut över landskapet för att se vart de kommer ta sig härnäst. Jag blir påmind om de gamla sagorna min lågstadielärare brukade berätta om troll och vättar. Man blev alltid väldigt uppslukad av hennes berättelser och lika uppslukad blir jag av den värld Brothers utspelar sig i. Miljöerna varierar ständigt och tar dig genom både enorma berg, grottor och höga trädtoppar.

Brothers: A Tale of Two Sons innehåller det mesta för att skapa ett perfekt spel. En historia som är lätt att få personlig kontakt med och sätta sig in i och kontroller som är ännu lättare att sätta sig in i även om det kan ta ett tag att behärska dem fullt ut. Dessutom är världen så vacker att den iallafall ger mig ångest av att lämna den när spelet är slut. De pussel man stöter på kan kännas upprepande efter ett tag men då miljöerna är så varierande är detta något jag knappt märker. Speltiden låg för mig ungefär på fyra timmar vilket kan anses lågt men jag kände att jag fick ut mer än nog under denna tid. Hösten närmar sig, regnet smattrar mot rutorna och jag har svårt att tänka mig ett mysigare spel än Brothers: A Tale of Two Sons att försvinna in i här inne.

Brothers: A Tale of Two Sons

9

9/10