Det är knappast någon hemlighet att jag är ofantligt trött på FPS, abnorma reklambudgets och löften som sällan lyckas infrias från större produktioner. Helt enkelt mycket snack och lite verkstad i en del fall. Detta är en stor anledning till att jag älskar indiescenen och de spel som kommer från dessa. Utvecklingsteamen må vara små, budgeten en bråkdel av vad EA spenderar varje år men experimentlustan och värmen dessa spel utstrålar är svårslagen. Därför blir jag alltid lika glad när jag får möjligheten att besöka mindre utvecklare och den här gången var det dags att hälsa på teamet som tagit namnet Dekko Dash.

FrontScreen

I gamla stan välkomnas jag med öppna armar och efter en rundtur av vad som skulle kunna jämföras med en spelutvecklarstudios version av ungkarlslya. Det är inte påkostat, men funktionellt och självfallet finns det tillräckligt med nördiga detaljer för att man ska bli varm inombords. Fast jag var inte där för att beundra lokalen utan för att sätta mig in i varför den här spelstudion ville göra spelet Hold the Gates. Det bästa sättet att få veta det var att sätta sig ner och helt enkelt ställa några frågor.

 

Digitala brädspel är inget nytt, men inte heller särskilt vanligt. Den ökande populariteten bland surfplattor kan potentiellt innebära en pånyttfödelse för den speltypen. Om Hold the Gates kan hjälpa den trenden att ta fart finns det all anledning att ta fram surfplattan när man är i gott sällskap i framtiden och det är en framtid jag ser väldigt mycket fram emot.

Vill ni veta mer om Dekko Dash eller Hold the Gates kan ni klicka er vidare via länkarna nedanför.

http://www.dekkodash.com/

http://holdthegates.com/

Hold the Gates facebook-sida