Som ni alla borde veta vid det här laget är jag en big sucker för MOBA och MMORPG. Till vardags spelar jag mängder med Guild Wars 2 och Dota 2, men när det kommer nya spel i samma genre så måste jag kolla upp vad det är och om det kan bidra med några roliga timmar, minst. Strife är ett sådant spel, ett spel som jag skulle vilja spendera massa timmar i, framför allt då utvecklarna heter S2 Games och tidigare legat bakom Heroes of Newerth.

Om vi snabbt bara tittar på Heroes of Newerth som funnits i snart 6 år. Spelet har över 15 miljoner installationer registrerade, och över 2.5 miljoner aktiva spelare. Under åren har man garanterat samlat på sig en massa erfarenhet inom genren, och utvecklar nu spelet Strife. Strife är precis som League of Legends, Dota 2 och Heroes of Newerth, fast i ett finare skal.

3

Strife utvecklas för fullt i skrivande stund och går snart in i en stängd beta. Spelet i sig handlar om precis samma sak som alla andra MOBA-spel, 10 spelare på planen samtidigt uppdelade i två lag och ska slåss mot varandra för att ta över fiendebasen. Än så länge låter det precis som Heroes of Newerth till exempel, men frågan är inte vilka liknelser det har, utan varför S2 Games valt att göra ett nytt spel i samma genre som just nu redan domineras av tre andra stora (League of Legends, Dota 2 och Heroes of Newerth).

Det som är unikt med just Strife är själva spelsystemet. I andra MOBA-spel styr du en karaktär, dödar fiender, får XP och pengar för att köpa bättre föremål, levla upp din karaktär och fortsätta slakta. Här kan du istället skräddarsy din karaktär i olika områden som man tror kan passa sin karaktär. Du får välja mellan flera olika skills att levla, samtidigt som du kan bygga egna föremål som passar din karaktär eller spelets utgång. Varje karaktär har även tillgång till ett husdjur som kommer vara med i fighter eller hjälpa till att plocka upp föremål.

6

Den andra saken som gör Strife väldigt speciellt är sättet man väljer hjälte. Man har valt att skapa spelet på ett så enkelt sätt att alla enkelt ska kunna se sin roll, förstå sin roll och kunna delta i fighter längre. Exempelvis delar lagkamraterna på de olika resurserna, och mycket av spelsystemet handlar mer om taktisk skicklighet och strategiska samarbeten inom laget, istället för att last-hitta creeps för att få ett övertag i pengarflöde.

Mycket av det som sagts här, och av S2 games kommer säkert klarna för er när vi gjort en mer ingående förhandsvisning på spelet i videoform. Men det blir senare när vi får tillgång till den stängda betan. Under tiden kan ni passa på och kika in Druidz egna MOBA-lag där de bland annat spelar Dota 2 och Smite.