Var från början tänkt att släppas på SEGAS Dreamcast.

Det kommande handritade RPG/beat-em-up spelet Dragon’s Crown från Vanillaware (dom utvecklade Odin Sphere och Muramasa) har tydligen varit under utveckling väldigt länge, en artbook som nyligen släpptes i Japan avslöjar att Vanillaware påbörjade projektet rean 1998.

Spelet planerades från början att släppas till SEGAS Dreamcast och skulle ha 3D modeller istället för Vanillawares numera kända handritade 2D stil. Det är dock okänt varför Dragon’s Crown var under utveckling så länge och varför det aldrig släpptes till Dreamcasten (eller någon annan konsol fram tills nu) Men om vi har tur kanske Vanillawares George Kamitani berättar mer om detta i framtiden?

dragons1

Trots att spelet fortfarande använder målningar gjorde av Kamitani, såg original versionen av Dragon’s Crown mycket annorlunda ut rent estetiskt. Karaktärerna är till exempel ritade i en mer normal proportion än vad dom är idag i spelets slutliga fas som nu släpps till Playstation 3 och Playsation Vita. (Vi hoppas få ut en recension inom kort)

Källa: igxpro