En solig tisdag blev jag inbjuden att tillsammans med andra prova på NHL 14 hos EA Sports, samt få en intervju med producenten Andy Agostini.

NHL14-EU-OTT-Karlsson_resize

Jag började med att sätta mig ned med spelet. Det första jag lägger märke till är att bråken och fighterna sitter ihop med matchen. Om spelarna börjar slåss så blir det inte i en egen instans, utan alltings sker på planen, bland de andra spelarna. Ibland står lagkamraterna och gruffas själva. Det ger en mycket större inlevelse. Fysiken i tacklingar och spelarrörelse känns också tillfredsställande. Nu ser tacklingarna ut som jag har önskat ända sedan fysikmotorn introducerades i NHL 11. Jag hann även med att testa lite målvaktsspel innan det var dags för min intervju, men det var till en besvikelse. Målvaktskontrollerna är fortfarande lika stela och begränsade som tidigare. Ingenting var förbättrat på den fronten. Plötsligt kallar de på mig och det bär av till intervjun.

översatt från engelska

Hej Andy. Nu har jag spelat ert nya NHL i några timmar och lagt märke till nya snygga menyer och nya slags fighter, men jag undrar över vilka fler skillnader man märker av på isen, förutom när man slåss?

Förutom våran ”Enforcer engine”, som är motorn för fighterna, så finns det tre stora saker vi har ändrat på i spelets gameplay, och så finns det lite andra saker jag kan gå igenom. För aggression, som tillhör våra ”pelare”, aggression, fart och skicklighet, så har vi förbättrat kollitionsfysiken. Så när man tacklar spelare, jämfört med med tidigare när fysiken inte stämde till 100%, så kommer man nu märka skillnad beroende på vilken vinkel man tacklar dem från, samt att man märker av mer momentum i tacklingarna. Så att tacklas är mycket roligare och mycket mer tillfredsställande, samtidigt som man kan missa och bara tackla lite av motståndaren. Så det är fysikmotorn, och den går hand i hand med våran True Performance Skating samt spelarnas snabbhet, vilket vi har jobbat mer på. Förra året så kändes spelarnas fart fantastisk, men deras momentum när de skulle svänga tyckte folk gick lite segt. Så nu har vi jobbat på det för att få till en bättre balans, samt låta spelarna spela försvar och bara glida i sick-sack och göra det lättare att svänga.

NHL14-PHX-CBJ-bissonette-gillies-3rdperson-WM-resize

När vi kommer till skicklighet så har vi One Touch Dekes, som låter spelarna kontra alla dessa tacklingar. När någon kommer för att tackla dig så kan du trycka på din One Touch Deke och försöka gå runt honom, men du måste tajma det väl, annars kommer du få en smäll.

Dessa sätt att interagera med spelet, samt saker som att vi har gjort om våran motor för straffsituationer, utvecklat puckstyrningar, spelarnas AI. Generellt så har vi jobbat mycket på basgrejer för att förverkliga våran balanstriangel; fart, aggression och skicklighet. Detta för att du som spelare ska kunna vinna genom antingen snabbhet, aggression eller skicklighet.

Fysikmotorn är ju någonting ni har pratat om länge, och förbättrat sedan NHL 12…

Ja, fysikmotorn har vi alltid haft en framtidsplan för. I NHL 12 hade vi en bra grund för den, i NHL 13 upptäckte vi vissa problem med fysiken, i och med implementeringen av andra nya saker, så då tänkte vi: ”ok, vilka gör bäst fysik just nu, jo, FIFA, med deras Player Impact Engine.” Så vi försökte jobba med dem för att se om vi kunde ta lite av deras teknologi till NHL. Vi försöker alltså toppa motorn, och sätta något slags EA Sports-standard.

Ok, nu kommer en fråga som kan vara lite känslig så säg till om du inte kan svara. Ni har ju en titel som släpps årligen. När man jämför det med andra titlar som t ex Battlefield, som ligger under utveckling under flera år. När spelen sedan kostar lika mycket i affären så undrar jag: Hur mycket mer arbete har ni lagt ner på NHL, än andra titlar, för att göra spelet lika mycket värt som ett spel som utvecklas under flera år?

NHL14-CGY-VAN-ballard-hip-WM-resize

Jag tror att, som en produkt så utvecklas vi så mycket som vi kan, med den tiden som finns, och varje år så tar vi på oss saker som är ganska stora. Som ett sportspel så finns det tre eller fyra saker som gottgör för det du får hos en titel. Vi följer vi en autentisk sport, så laguppställningar och saker som kommer med den miljön, samt också att vi tillhandahåller uppdateringar för laguppställningarna under säsongen, vilket man för några år sedan inte gjorde särskilt mycket. Nu när vi sysslar med all liveservice som vi gör… Det är där du får värdet. Om sporten förändras så förändras vi med den och håller oss uppdaterade. När NHL startade sin Free Agency så satt vi på kontoret och tänkte: ”Hey, det är första gången vi ska släppa ett spel där vi kommer kunna ge dig hela uppdateringen. Mellan finalprodukten och release är det tre månader, men under de tre månaderna så jobbar vi konstant…

Medan ett spel som Battlefield, som görs här i Sverige, du vet… De skapar spelet, det är en massiv uppgift de har åtagit sig, och vi spelar det allihop, för att det är ett bra spel. De fortsätter också med sin liveservice… Så jag tror att dollarvärdet ligger i att du köper produkten som ligger på skivan, samt också uppdateringar, men förr i tiden fick man bara skivan, och det var det spelat man hade i ett år.

Ja, men…

Du kanske tänker att: ”Det här spelet tog tre år att göra så jag får mycket mer…” Men vi jobbar på vårat spel varje år, och har också liveuppdateringar för det varje år. Så värdet på ett spel har börjat ändras. Det brukade vara vad som fanns på skivan, men nu är det skivans innehåll, samt alla liveuppdateringar som vi tillhandahåller.

Nja…

På det sättet är spelet värt, och vi håller oss ajour med hockeyvärlden.

Okej, vi kan prata mer om spellägen i NHL 14 istället. Jag har hört att Be A Pro har förändrats en del, men jag gavs inte möjlighet att utforska det. Kan du berätta lite om det?

NHL14-CHI-MIN-kane-deke_WM_resize

Jo, det stämmer. Vi har ändrat en del, men jag kan inte avslöja några detaljer ännu. De har sagt att det kommer ut mer information om ungefär en månad, dels om det spelläget, men också om våra onlinelägen. Vi skickar info till er eller fixar ihop något tills dess, det löser vi.

Okej, men Be A GM då? Har ni släppt GM-Connected eller är det något ni fortfarande jobbar med?

Jo, vi jobbar fortfarande med det spelläget.

Har ni ändrat eller förbättrat något i det?

Ja, vi har förbättrat många områden där. Jag tror inte att vi ska avslöja något om det. Tyvärr, haha. Det blir ännu ett avslöjande att vänta, men ja. Det är förbättrat. Så om du är ett fan av det, och det kanske fanns lite saker du inte var nöjd med så har vi definitivt förbättrat spelläget. Så det ska vara en mycket renare och snabbare upplevelse för våra spelare.

Okej, det fanns ett spelläge med nu som överraskade mig. Tidigare har man kunnat spela med NHL 94-kontroller, men nu verkar man kunna spela NHL 94, i NHL 14. Vad var tanken bakom det?

ORIGINAL_NHL94_Celly_withlogo

Det här är tjugoårsjubileet av det första spelet. Vi pratade om det och tänkte att det skulle vara coolt om vi gjorde något till jubileet. Men våra minnen är starkare än verkligheten. Så att ta det riktiga 94-spelet och stoppa in det i våran produkt skulle skapa en viss dissonans. Speciellt för 16-åringer som inte ens var födda när NHL-94 fanns. För dem skulle det inte vara lika häftigt som när deras pappa säger: ”Åh, det var ett sjukt bra spel.” Men vi tog med saker som den blåa isen, stjärnan under spelaren, den vita rinken samt musiken från det gamla spelet. Tillräckligt för nostalgin. Men vi behöll grafik och fysik från NHL 14, så folk kan spela den äldre snabbare sortens hockeyspel, utan att det känns som att de spelar ett tjugo år gammalt spel. Man får en samk av hur det var då.

Om NHL-serien hade startat i år, så kanske det hade varit så det hade sett ut.

Oj, nu har jag bara en fråga kvar. Vissa fans kommer vara snabba på att skaffa de nya konsolerna. Vad kan de förvänta sig av NHL?

I år gör vi NHL endast för PS3 och Xbox360. Medans tiden går så tar vi beslut om hur vi ska göra, men i år är vi bara fokuserade på Xbox360 och PS3.

Så om man skaffar Xbox One eller PS4 så kommer man få vänta till NHL 15 med att spela hockey?

Potentiellt, ja.

Okej, haha, potentiellt. Vi får väl se. Det var kul att pratas vid. Lycka till med spelet.

Tack tack

ORIGINAL_NHL94_StarIndicator_WM

Innan jag går så prövar jag NHL 94-läget. Det var sjukt roligt och Andy hade rätt. Man får en ordentlig nostalgitripp, fast med dagens grafik. Helst hade jag velat fortsätta ställa frågor om ifall NHL och FIFA egentligen är lika mycket värda som andra spel, men det kanske blir nästa gång.