Allas ögon är just nu riktade mot E3 och alla dess lanseringar och nyheter som kommer därifrån.

Samtidigt höll Apple en utvecklingskonferens, där de bland annat snackade om lite nyheter i företagets operativsystem för mobila enheter – iOS.


En av nyheterna, en av de viktigaste för oss (mobila) gamers, är att Apple för första gången sedan App Store öppnade upp 2008 öppnar upp för hårdvarukontrollers. Implementationen är stor; spelutvecklare kommer kunna stödja alla spelkontrollers som följer Apples standard. Detta tar bort mycket av friktionen som hittills har stoppat tillbehör  från att stiga i popularitet.

Först i måndags avslöjades det att Apple öppnar upp för att stödja hårdvarukontrollers, under WWDC-presentationen. En av slidesen på presentationen indikerade att iOS 7 SDK (utvecklingskittet för iOS) skulle ha stöd för MFI game controllers, en referens till Apples licensprogram för tredjepartstillbehör. Genom att lägga till stödet för kontrollers direkt i SDK:n parerar Apple det största problemet som har varit i vägen för tredjepartstillverkare fram till idag. Problemet har varit att utvecklare måste programmera specifikt för en typ av tillbehör, vilket har gjort det omöjligt för en optimal standard då många kontroller fungerar på olika sätt.

Vi ser det här som ett stort steg mot en bättre spelupplevelse, då touch-kontroller inte är speciellt optimalt. Det fungerar i vissa typer av spel, men inte i alla.

Källa