SMITE, ett litet spel med en helt unik upplevelse försöker slåss mot de stora jättarna i den berömda MOBA-genren. Jag har testat spelet och har än idag svårt att slita mig ifrån det otroligt beroendeframkallande, adrenalinfyllda, actionintensiva spelet. Läs mina första intryck nedan.

Jag har alltid varit ett stort fan av MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena). Ända sedan Warcraft 3 fortfarande var populärt och jag spelade Dota (Defenders of the Ancient) för första gången blev jag så paff över hur simpelt något kan se ut till ytan, men som har ett ofantligt komplext system under skalet. Idag domineras genren av andra giganter så som DOTA 2, Heroes of Newerth samt League of Legends, alla spel med mängder av fans och pågående turneringar. Någonstans mitt emellan där ska Hi-Rez Studios slå sig in med SMITE, ett spel som körs i ett tredje-persons perspektiv.

Smite_walka

Innan vi drar igång måste vi välja ett spelläge, och här har vi från start redan fem stycken olika. vi kan välja att spela en klassisk 5v5-match där målet är att ta sönder motståndarlagets Minotaur som vaktar i basen. Vi kan även spela en typ av Capture the flag, Domination, Arena game samt en ”Match of the day” som slumpvis väljer ut ett av de 4 andra lägena. Sedan hamnar vi i kö i hopp om att hitta motståndare. Sedan är det dags att välja ut sin hjälte. Sedvanligt är dessa hjältar, eller gudar som de kallas i SMITE uppdelade i vilka roller de har i spelet. Det finns tanks, supports och Carries. Tanks är de som ska hoppa in först i fighten, fånga motståndarnas uppmärksamhet och bli uppvaktad av lagets Support. Sedan kommer Carryn in och delar ut massvis med skada på motståndarna och vinner matchen. I teorin är det så enkelt, men i praktiken är det mycket svårare.

SMITE spelats i ett tredje-persons perspektiv vilket betyder att du inte riktigt har den överblick som du gärna vill ha i ett MOBA-spel. Kameran är placerat bakom din hjälte och du siktar med hjälp av datormusen, och får hjälp av olika mätare om ungefär vart din förmåga kommer landa, eller inom vilken radie du kan kasta en buff eller besvärjelse. Med hjälp av tangentbordet och en del kortkommandon kan du enkelt kommunicera med dina lagkamrater om du behöver hjälp, om de bör vara varsamma, attackera eller liknande. Men det som gör just SMITE så unikt är själva upplevelsen. Upplägget är fortfarande densamma som andra spel i samma genre, förstör fiendens bas. Men i SMITE går allt mycket snabbare, mer action och mycket mer strategi. I och med det begränsade synfältet som spelaren har tillgång till blir det hela lite av en kurragömma-lek kombinerat med ett slagfält.

smite1

En gång i månaden tillkommer även ett spelläge som skruvar upp tempot och förändrar i princip allt du vet om de olika hjältarna. I skrivande stund pågår en oändlig fight mellan Poseidon och He Bo, vilket betyder att laget får välja mellan dessa två gudar, och enbart dem. Läget spelas på en ”one-lane”-bana, vilket betyder att alla går och attackerar samma torn, samma väg. Nyligen har man även släppt en ny hjälte i form av en björn, så vem vet, nästa skruvade spelläge kanske ställer alla djurliknande hjältar mot varandra i en typ av domination. SMITE är förbaskat roligt och med ett par innovativa idéer. Det enda tråkiga som jag efter ett par timmar kan känna, är att det hela har en lite fyrkantig inramning. När du sitter där i kön och väntar finns det inte speciellt mycket att göra, förutom att kanske kolla in och läsa på om de olika hjältarnas styrkor och svagheter. Och något som definitivt saknas är en announcer som på galnaste vis skriker ut doublekill, tripplekill och humiliation till höger och vänster.

I en kort intervju med Todd Harris, Hi-Rez Studios Chief Operating Officer kunde följande avslöjas:

Varför valde ni att göra ett MOBA-spel? Spelet är dominant av andra spel så som League of Legends, Heroes of Newerth och Dota.
Vi ville göra ett MOBA spel med mycket action. De andra nämnda spelen klickar du som spelare bara runt på kartan och förflyttar dig, och ser allt som händer ovanifrån. I SMITE är du där allt action utspelar sig, då kameran är placerad bakom din hjälte. Du har direkt kontroll för karaktären, siktar och använder dina förmågor, och det hela känns lite mer som ett intensivt action PvP MMO. I och med detta är vi inte enbart inriktade på alla MOBA-spelare, utan även de som gillar Battlegrounds i andra MMO, samt Shooter-spelarna.

Vad är målet med SMITE?
Det största utvecklingsmålet är att göra ett action spel i MOBA-genren, men att försöka göra något helt nytt. Genom att introducera fem olika spellägen och kartor, plus en ”Match of the Day”-event låter vi alla spelare enkelt kunna hoppa in och spela. Vissa lägen kräver mer strategi inom laget, medan andra är mer baserade på skicklighet. Ständigt lägger vi till nya hjältar (gudar) med unika egenskaper och förmågor. Och action i allmänhet är underhållande och titta på, samt va en del av, så har vi implementerat möjligheten att titta när andra spelar, enkelt via möjligheten att streama på Twitch. Under de kommande veckorna kommer vi även lägga till ett par hjältar till, samt finslipa den grafiska delen lite innan lansering.

smite_2013-02-27_12-28-04

Vad var det absolut svåraste med att utveckla SMITE, och fanns det några hinder som satte käppar i hjulen för er?
 I början var det svårt att släppa en ny hjälte varannan vecka, för det var som att starta upp ett nytt projekt direkt efter att det ena avslutats. Men nu har vi ett större team som arbetar på detta, men det är fortfarande en utmaning för dem, men vårat team bakom SMITE jobbar på riktigt bra och ställer upp för varandra.

Kommer ni att hålla någon form av reklam-turnering för att locka spelare till SMITE?
Efter releasen av SMITE kommer vi hålla en stor turnering. Redan nu hålls det mindre turneringar både i Europa och USA. Men efter lanseringen kommer vi ha en gigantisk turnering där $100,000 finns i potten.

Vad gäller lanseringsdatumet för SMITE ville inte Todd riktigt gå in på i detalj, men under sommaren siktar man på en release, men det är ingenting som är skrivet i sten. Om ni får möjlighet bör ni definitivt pröva detta underbara MOBA-spel, framför allt då det erbjuder en unik spelupplevelse i genren. För att få ett litet smakprov, bör ni kolla in filmen nedan.