I helgen streamades en lång presentation för Quantic Dreams nya spel Beyond: Two Souls som bland annat inkluderade en över 30 minuter lång filmsekvens från det efterlängtade spelet. Hade ni inte möjlighet att titta på streamen under de sena småtimmarna går den naturligtvis att titta på i efterhand, men för er som inte är sugna på att ta er an den långa versionen ska vi göra vårt bästa för att beskriva det vi kunde läsa ut av den sekvens som presenterades.

_bmUploads_2013-04-26_2068_HOMELESS012

Hela presentationen finns här för den nyfikne.


Video streaming by Ustream

Beyond: Two Souls handlar om Jodie Holmes som redan vid födseln har en en kontakt med ett övernaturligt väsen och den sekvens vi får se utspelar sig en tid efter att hon har lämnat mer eller mindre hela sitt liv bakom sig. Livet som hemlös är hårt men lyckligtvis lyckas Jodie hitta någon som kan hjälpa henne att anpassa sig till sin nya tillvaro. Gameplaymässigt verkar spelet påminna väldigt starkt om Heavy Rain med långa dialoger och tillhörande dialogval. Den stora skillnaden är när man behöver få hjälp utav Jodies speciella ”vän” Aiden som saknar en egen fysisk form men som däremot kan påverka den fysiska världen runt omkring sig.

_bmUploads_2013-04-26_2063_HOMELESS_BIRTH03

Vi får se Aiden gå igenom väggar, trycka på knappar och slå in dörrar, men detta verkar bara vara en bråkdel av vad Aiden är kapabel till. Jodie själv verkar knappast vara inkapabel till egna handlingar då vi även får se henne försvara sig mot en grupp ligister och rädda sina vänner från ett brinnande hus. Att det här spelet får en egen presentation på en filmfestival förvånar mig inte, åtminstone inte mer än att ett spel presenteras på en filmfestival alls för precis som med David Cages tidigare projekt Fahrenheit och Heavy Rain ligger all fokus på berättelsen och även om nya gameplay-element har introducerats handlar det fortfarande om en berättelse med flertalet val som påverkar historien.

_bmUploads_2013-04-26_2060_FIRST_INT01

Efter det väldigt matiga klippet från Beyond: Two Souls fortsatte presentationen med en Q&A som fokuserade mycket på skådespeleriet och den som är intresserad av motion capture bör definitivt ta en titt på presentationen, inte för att de går väldigt djupt in på tekniken men man får däremot se hur ett flertal av scenerna spelades in. En av de mer intressanta sakerna som frågades var hur man tänker när man skriver manuset till ett spel där spelaren kan välja att inte göra något som kan vara kritiskt för berättelsen. David Cage valde att med ett par fler ord mer eller mindre säga ”ibland får man ta risken” och enligt mig låter det som ett sunt förhållningssätt till den frågan.