Dungeon & Dragons: Neverwinter är ett MMORPG baserat på det klassiska D&D-universumet men i synnerhet “The Forgotten Realms” Det finns gott om bakgrundsfakta och berättelser som berättas igenom spelets gång, men jag kommer fokusera mer på själva känslan jag får av spelets första timmar, och hur det egentligen kan stå emot sina konkurrenter.

Spelet tar sin sedvanliga start i att skapa sin karaktär, ansiktsdrag och attribut, därefter får vi välja en av fem olika klasser där varje är helt olik den andra. Vi kan vara en tank-liknande klass vid namn Guardian Fighter vars jobb är att ta emot stryk och ge styrka åt sina medmänniskor. Great Weapon Fighter springer runt med gigantiska svärd, yxor och hammare av olika slag. Devoted Cleric som främst ses som en gruppbuffare, en healer. Trickster Rogue som jävlas med sina fiender och gör massvis med skada under en kort stund. Sist men absolut inte minst har vi en Control Wizard som leker med fiendernas närvaro och är allmänt jobbiga. Det finns även en drös olika raser att välja på, allt ifrån människa till elvor och dvärgar. Redan mycket av allt det här har presenteras i andra spel i samma genre, men något unikt finns ändå med Neverwinter.

Dandd1

“One hundred years have passed since the Spellplague forever changed the magical and mysterious lands of Faerûn. Mighty empires fell and great cities toppled, leaving only monster-haunted ruins and survivors struggling to rebuild.”

När vi äntligen är färdiga med att skapa vår karaktär, får vi till slut se den första riktiga gameplayen och den imponerar. Dungeon & Dragons: Neverwinter är förbannat snyggt och då är jag även lyckligt lottad och kan få ut det absolut mesta av spelet. Spelet känns dock till en början som en ren och skär ripoff av Age of Conan där man sköljs upp på en strand,går igenom en skog, lär sig alla grundläggande kommandon och hur man slåss i ett MMORPG. Redan här får vi även ta del av det lite annorlunda sättet som Neverwinter är uppbyggt på. Vi har inte miljoner olika knappar att trycka på, inte heller flera olika bars där vi kan lägga våra skills och spells. Nej, istället är knapparna förutbestämda (De går att ändra) där vi har grundattacken på vänster musknapp, en lite starkare attack på högermusknapp, och ett fåtal bundna till knappar nära WSDA. Beroende på vilken klass man spelar krävs det olika saker av en för att kunna använda dessa. Jag som själv testat alla klasserna kan tycka att Control Wizarden är absolut roligast. Genom att döda fiender får vi kraft som vi sedan kan använda till att kasta ur oss besvärjelser och liknande.

Men det är något med spelet som gör att jag inte riktigt fastnar, eller tror på det jag ser. Visserligen är spelet snyggt och lever till stor del på att man befinner sig i Dungeon & Dragons-universumet, men det räcker inte. Berättelsen i allmänhet känns tråkig, platt och presenteras på ett ofantligt oengagerande sätt. Med hjälp av cutscenes försöker man föra berättelsen framåt, men det blir ibland svårt att förstå riktigt vad som händer. Ibland finns det röstskådespelare som pratar, ibland inte. Röstskådespelarna låter stela och pratar direkt ur ett manus, och har mer eller mindre gjort jobbet för pengarnas skull, och inte för att man faktiskt vill leverera något magiskt. Bara här tappar jag mitt intresse ofantligt mycket, för ett MMORPG som ska imponera på mig idag, 2013, ska kunna göra bättre än såhär. World of Warcraft är det absolut första MMORPG som jag personligen spelade under ett år, men sedan blev det för mycket av samma bakelse, vilket gjorde mig helt ointresserad. Dungeon & Dragons Neverwinter lider av exakt samma sak, men av någon anledning lessnar jag redan efter 4-5 timmar, än flera månader.

Dandd3

Spelet i sig är ändå ett klassiskt MMORPG. Det finns världsbossar, instancer, mounts, crafting och epics. Vad mer behöver man egentligen i ett MMO kan man ju undra. Då Cryptic studios som utvecklar spelet fått sig en otrolig resurs i och med Dungeon & Dragons blir jag så oerhört besviken på vad man lyckas presentera. Det finns ingenting som är unikt med spelet, förutom möjligtvis sitt interface och sättet som skills och spells används, men ingenting utöver det. Visserligen har man otroligt mycket fakta och bakgrundshistorier till de olika raserna och klasserna, olika miljöer och städer men det presenteras inte på ett sådant majestätiskt sätt som jag vill ha det. Jag vill ha pampig musik, engagerande röstskådespelare, levande städer och inte stillastående AIs som står och tittar blint ut i intet. Neverwinter är snyggt, absolut, men även på det estetiska saknas det något. Inramningen och presentationen är perfekt, men i och med att de flesta äger datorer som klarar av så mycket mer skulle man ändå kunna gjort något häftigare, maffigare, vuxnare, blodigare.

Dandd2

Visst är det mycket som fortfarande kan ändras, men inga större system kommer arbetas om, utan det skulle mer handla om små tweaks till karaktärerna, områden, quests och liknande. Sedan kan mycket av själva upplevelsen försvunnit på grund av att det är en Closed beta som jag utgått ifrån, mycket kan hända till releasen. Spelet kommer lanseras under 2013 och då som ett Free-To-Play, men än så länge finns det inget spikat datum för när detta kommer ske, men i veckan är det i alla fall dags för den öppna betan. Det här är ett spel som alla Dungeon & Dragons-fantaster definitivt bör titta upp, för oss andra, det finns mer lockande spel som kan ge oss en större utmaning och en roligare upplevelse. Här nedan finns en kort liten film med gameplay bara för er.

“The city of Neverwinter, the Jewel of the North, seemed blessed by the gods. While the rest of the Sword Coast was devastated by the event, Neverwinter survived largely intact. But this was only a temporary reprieve from its inevitable doom. Nearly 75 years later, a volcanic eruption rained fire, ash and molten fury upon the city, annihilating everything in its wake.”