Jag är nog inte ensam med att ha vuxit upp och tyckt att Wolverine, Iron Man och Hulken vad det häftigaste som fanns i världen. Spelade de flesta spelen där dessa hjältar florerade, och njöt av varje sekund. Medan andra lekte krig och tjuv & polis, sprang jag runt med mörka glasögon för att förhindra ögonen mina att skjuta ut laserstrålar. Det var ett litet trick jag körde med under alla lekarna, att kom någon för nära sköt jag dem med min laser, precis som Cyclops. Nu på äldre dar kan jag fortfarande relatera till dessa hjältar som jag växt upp med, och trodde att Marvel Heroes skulle bjuda mig på en fantastisk upplevelse. Spela online i ett massivt MMO, uppbyggt på samma princip som Diablo, men så var tyvärr inte fallet.

”Ett helt underbart spel, påminner mycket om Diablo, du kommer älska det!” sa min redaktör, David (Studio23) när han testade spelet i Tyskland och pratade med David Brevik om vad han trodde på till hundra procent. Men Oj så olika smak vi har. Visserligen är det Marvels härliga universum vi befinner oss i, där både välkända platser och personer befinner sig. Men i det här fallet spelar det ingen roll att Brian Michael Bendis (Ultimate Spider-Man, New Avengers, House of M, Secret Invasion) står för skrivandet av den ”episka” berättelsen vi får genomleva. Innan vi börjar gå igenom Marvel Heroes, så ska vi påpeka att jag avgudade Marvel Ultimate Alliance 2, ett spel som jag spelat igenom med alla spelbara karaktärer, och som jag under vissa spelsessioner önskade skulle släppas som ett MMORPG, Marvel Heroes är precis vad jag önskade fast på ett helt annat sätt.

63439

Låt oss försöka gå igenom detta utan att bli allt för deprimerade och gå under jord. Eftersom det är ett MMORPG vi pratar om får vi först att skapa en karaktär. Karaktären består av olika hjältar från Marvels universum, vi har allt ifrån Rocket Raccoon och Squirrel Girl till Spindelmannen och The Thing. Bara det låter ju hur grymt som helst. Under den stängda betan fick vi dock välja mellan 5 olika karaktärer, Deadpool och Storm däribland. Jag valde att köra som Deadpool, det är rätt häftigt. Sen väljer vi sedvanligt namn på vår superhjälte, för att sedan börja spelet. Som jag nyss skrev är detta ett MMORPG, så vi blir tvingade att köra igenom ett genomgångsavsnitt (tutorial), ett väldigt tråkigt och oengagerat. Här får vi lära oss lite om hur hjälten fungerar, utrusta sig med nya färdigheter och utrustning, döda lite fiender och springa, springa samt springa lite till. Många efterlängtade funktioner är avstängda i beta-versionen, i alla fall hittar jag ingenstans att sänka de olika volym-kontrollerna. Men efter den otroligt oengagerade början börjar spelet ta sig när vi väl kommer ut i den fria världen, där vi möter på andra spelare och olika uppdrag som finns runt om i världen. Världen är fortfarande uppdelat i zoner som är anpassade efter olika nivåer på din karaktär. Start-området är för level 1 till 10. Sedvanligt får vi uppdrag ifrån NPCer som ska ut och klaras av, tråkigt nog handlar det som vanligt om att leta rätt på objekt och återvända till dem, eller döda ett tiotal fiender för att få ett nytt uppdrag och döda lite svårare fiender. Allt känns väldigt tidigt 2000-tal, långt ifrån vad man förväntar sig av dagens MMO. Det finns små system som ändå gör att man kan se ljuset vid slutet av tunneln. Det går att crafta, även om denna funktion i Marvel Heroes är fruktansvärt simpel så går det faktiskt. Fienderna droppar som alltid olika saker utöver pengar. Det släpps vapen, utrustning, smågrejor som sedan kan säljas till merchants för pengar och crafting material. All crafting görs via NPCer som låter oss bygga ny utrustning, potions eller vapen med det material vi hittat, eller uppgradera redan befintlig utrustning. Samt ett titel-system där man enkelt kan visa vad man lyckats åstadkomma genom att aktivera dessa olika titlar, och alla kan se dina deeds plus du får skryta lite.

Marvel-Heroes-NYCC-2012-Trailer_1
Bossarna i Marvel Heroes består av ondingar ifrån Marvel-universumet och kräver en del finkänsla ifrån dig som spelare. Varje boss har en stor arsenal av dödliga vapen och färdigheter, allt för att hålla dig på tå. Ungefär som bossfighter är i Marvel Heroes, borde spelet varit i allmänhet, och bossarna lite mer utmanande än dom redan är. Det krävs speciella taktiker för att ta ner en boss, här kan du inte spela som du gör i det resterande spelet, springa heads-first fungerar garanterat inte. Jag är besviken på det jag har fått se och uppleva, och det känns som att 4 juni då spelet färdiga versionen ges ut kommer allt för snart för att större ändringar ska göras, men vi får se vad andra säger, alla tycker olika och denna preview återspeglar bara mina upplevelser och åsikter kring betan. Sen kan man alltid påstå att jag har dålig smak, och att spelet är ett ypperligt bra MMORPG, det är bara att jag inte förstår hela den förenklade grejen. Jag är van att spela komplexa rollspel som Guild Wars 2, Lineage 2 eller Lord of the rings Online, det här är långt ifrån vad Marvel Heroes är. Visserligen påminner det mycket om Diablo, men även där känns det väldigt långt kvar till att vara en utmanare. Här krävs det hardcore-fans som verkligen älskar spel med Marvels stora hjälteskara, men för min del är det här ingenting som kommer införskaffas, inte med tanke på hur simplifierat allt är. Jag känner mig helt enkelt inte utmanad som spelare i Marvel Heroes som jag haft väldigt höga förhoppningar på då skaparen av självaste Diablo står bakom. Nedan kan du ta dig en titt på den senaste trailern Gazillion släppt på spelets fiender men som också visar lite gameplay. Har du några frågor ställ dom jättegärna i kommentersfältet så ska jag svara på dom till min bästa förmåga