Det har börjat dyka upp en del detaljer kring DICE kommande nästa-generationstitel Battlefield 4 på Chiphell forumet. Enligt läckan ska dessa detaljer nämnas i april-numret av tidningen Edge medan spelet själv skulle utannonseras under GDC 2013 (26-27:e mars). En liten teaser tillsammans med en omslagsbild för Battlefield 4 har redan visats upp av Battlefield-gänget.

Battlefield 4 utrustas med Frostbite 2.5, destruction 4.o, mosaikmönster (tessellation) och dynamiska vädereffekter.
I tidigare artiklar nämns det hur nästa generation Battlefield 4 kommer att utnyttja 80% av Frostbite-motorns kraft jämfört med de 30% som Battlefield 3 nyttjar. Den nya Frostbite 2.5-motorn kommer erbjuda mycket förbättrat visuellt med PC som den ledande plattformen för spelet. Enligt uppgifter ska Battlefield 4 ligga stadigt på 60 fps i 720p  på båda nästa generations konsolerna Playstation 4 och Xbox 720, vilket är något av en liten besvikelse då tidigare rykten har nämnt 60 fps i 1080p. Däremot kommer nästa generations konsoler samt PC ha stöd för 64 spelare, medan nuvarande generation (Xbox 360 och PlayStation 3) endast kommer att erbjuda max 24 spelare.

Frostbite 2.5 kommer att vara en komplett renovering av nuvarande Frostbite 2.0, med stöd för DirectX 11 för PC. Utöver det kommer spelet även erbjuda dynamiska vädereffekter  så som regn, sandstorm, dimma, dis och kommer vara helt slumpmässigt. Varje karta kommer få dessa dynamiska vädereffekter och kommer att förändras beroende på varierande tillstånd. Som du kanske har märkt visar omslagsbilden en glimt av dessa vädereffekter så som regn. Battlefield 4 kommer också ta tillbaka det frejdade och uppgraderade Destruction 4.0-systemet
för att erbjuda förstörbara miljöer och hus på samma sätt som vi såg i Bad Company 2. PC-versionen kommer dra nytta av den ytterligare datorkraften vilket kommer rendera dessa dynamiska förstörelseeffekter mycket mer realistiskt. All den här typen av omgivning så som vatten, terräng och karaktärer/NPC kommer ta nytta av den nya tesselleringsteknologin som är implementerad i Frostbite 2.5.

Battlefield 4 kommer att utspela sig under år 2020 i Kina. Kartor och vapen har bekräftats.

Spelet kommer att utspela sig under 2020 men vidhåller en modern scensättning med bland annat Kina och USA som huvud-fraktioner. Enspelarläget kommer att vara ungefär 5-6 timmar lång i vilken det kommer finnas två kampanjer med PLA-fraktioner och kommer att ta tillbaka de frejdade animeringseffekterna från Bad Company-serien. Precis som Battlefield 3s Caspian Border där det stora tornet kollapsar i slutet av spelet, kommer en karta baserad i Shanghai (Kina) i slutet där Orient Pearl-tornet skulle kollapsa. Inte mycket detaljer kring enspelarläget har getts men en hel del detaljer kring flerspelarläget finns:

  • Diaoyu Island
  • Tiananmen
  • Shanghai Bund
  • Xizhimen
  • Xizhimen Rush

Detta är endast några av alla banor som erbjuds i Battlefield 4. Vapen så som den ökända kinesiska J20, Y20 Xianglong kommer att dyka upp i spelet tillsammans med de från andra fraktioner. M1A2 TUSK och PLA Type 99 är två bekräftade strigsvagnar som båda kommer att erbjuda delar av anpassningsval så som laser-guidning och pansar-skott. Luftstridszonen kommer vara utökad vilket ger mycket mer utrymme för luftstider med jetflyg.

Commander-systemet förväntas också göra återkomst till spelet, där en styrande befälhavare kan kalla in olika hjälpmedel för sitt lag. Skill-systemet har också omarbetats. Enligt källan ska även ett system för mikrotransaktioner finnas tillgänligt, men kommer inte påverka balansen i spelet utan är helt och hållet frivilligt – vilket är bra att höra. Gälland DLC kommer spelet få ett map pack som bidrar med fyra ytterligare kartor:

  • Power station in Dalian
  • Daqing oil field
  • The great wall of China
  • Wake Island

Som synes i den lilla teasern nedan ser vi en stridsvagn som varvar motorn och ett datum som kan tyda på ett avslöjande 27:e mars.

Vi kommer inom kort göra ett inslag om Battlefield 4, så håll ett öga öppet!