Gabe Newell har avslöjat att kunder kan förvänta sig att få tag på en tidig v ersion av Valves kommande Steam Box-hårdvara under de nästa tre till fyra månaderna.

I en intervju med BBC förklarar företagets grundare var i processen hårdvaran är, samtidigt som han snuddar lite vid några av utmaningarna med att bygga en ny maskin som balanserar prestanda med varaktighet.

”Vi jobbar med partners som försöker få fram hur snabbt vi kan göra den,” säger Newell. ”Vi kommer att ge ut några prototyper till kunder för att mäta deras reaktioner, antar jag, under de nästa tre till fyra månaderna.”

”Det är lite ljud- och värme-problem och att lösa det samtidigt som att erbjuda en tillräckligt kraftfull spelupplevelse är utmaningen i att bygga den”.

Newell tillägger att Valve fortfarande jobbar på de sista bitarna med hur konsolens kontroll kommer att fungera – vilket bekräftar att de fortfarande utforskat möjligheterna till sensorer för att mäta kroppslägen.

”Om du tänker dig ett spel som Left For Dead – som försökte sätta dig i en typ av skräckfilm – om du inte ändrar upplevelsen så att spelaren verkligen får den känslan så slutar det också vara ett skräckspel,” förklarar Newell.

”Man måste alltså direkt kunna mäta hur eggad spelaren är – deras hjärtrytm och sådant – för att kunna leverera dem en ny upplevelse varje gång de spelar.”

Valves ’Piston’ Steam Box-prototyp avslöjades i januari under CES 2013, följt efter bolagets deklarering i september att de skulle krascha datorhårdvarupartyt.

Hur som helst ska det bli spännande att se vad Valve har på gång, och hur de kommer lägga sig prismässigt. Att försöka konkurrera med konsoler med en kompakt och kraftfull dator är ett stort antagande, vi väntar med spänning!

Källa