Efter stormen lagt sig. Vad var det egentligen vi fick se?Minds were blown, kan man väll sammanfatta det hela som. Playstation 4 visades natten till idag och vilken entré. Handkontrollen har fått sig en liten remake, spel har visats, och här samlar vi informationen för er.

sony-playstation-4-ps4-controller-003

Handkontrollen:
Handkontrollen ser ut som tidigare Playstation-kontroller. Skillnaden här är att på baksidan av kontrollen finns det en liten touchpad som ska fungera lite som PSVitan fungerar. En ny knapp har tillkommit med namnet ”Share”, som låter oss enkelt kunna dela med oss av spelsessioner vi har och liknande. Man visade även upp en avlång, fyrkantig sak som ska föreställa den nya Playstation Eye, och fungera lite som Nintendo Wii+ kontrollen fungerar. Det nya ögat ska kunna känna av kontrollens plats i ett 3D rum som kameran känner av, och på så sätt ska man kunna nyttja djupet av rummet du befinner dig i exempelvis.

d6-noscale

Gemenskapen:

Sony har satsat mer på att göra spelupplevelsen till en enda stor gemenskap. Genom att kunna streama från spelen direkt kommer dina vänner och helt okända människor kunna titta på när du spelar, och även kunna kommentera och hjälpa dig på vägen om du sitter fast någonstans. Smart och enkelt. Man pratar även om ordspråket ”Everyone, Everywhere”, och att alla spelare ska vara uppkopplade mot nätet hela tiden. Tillgång till sociala nätverk, komma åt och se dina vänner spela via din mobil eller liknande. Undrar bara hur det kommer fungera med tanke på att så mycket kommer styras genom att konsolen är kopplad till Internet, vad skulle hända om nätet dör för en sekund eller om man har ett relativt långsamt internet, kan man inte spela då? Det är många frågor som vi fortfarande ställer oss, och kommer garanterat få svar på dem.

ps4konsolenvetej

Konsolen:
PlayStation 4 använder sig av en AMD X86 CPU, har 8Gb ram minne samt en lokal hårdisk. Konsolen använder sig även av APU tekniken och använder sig av GDDR5 minnen vilket är reserverat för ”top of the line, high end graphics cards”

Spelen:
En del spel skulle vi även bjudas på vid nattetimmen. Tråkigt nog uteblev större titlar. Lead Director hos Square Enix gick upp på sen för att under en minut, på knagglig engelska, avslöja att ett nytt Final Fantasy spel är under utveckling, men att vi får vänta till E3 2013 för att få se mer av det. Men här nedan är lite av det vi fick se.

Knack
Äventyrsspel med en hel del pussel att lösa. Även ett spel där Sony trycker mycket för hela sin ”remote-play” lösning och hur det ska interagera med PSVita. Det hela ser mest anpassat ut för småbarnen, men samtidigt visar man prov på lite av den kraft som PS4an har att bjuda på, och detta i form hur konsolen sparar kraft genom att ha grafikdelen och processordelen som delar på allt arbete, vilket gör att fler partiklar kan visas på skärmen samtidigt.

 

Killzone: Shadow Fall
Imponerande ljuseffekter och snyggt generellt men mycket skriptade events. Kan bli hur bra som helst men kan också bli ett FPS i mängden. Det första man får se är hur smidigt allt flyter på, och att det händer väldigt mycket på skärmen samtidigt. Visserligen är mycket skriptat, medan vissa saker ser ut att helt flyta på som om det hände där, just då fast det är långt i bakgrunden.

Driveclub
Utvecklarna säger att Driveclub är spelet som man länge velat göra, men aldrig haft den hårdvara som krävs. Det här spelet är inte heller som vilket annat bilspel som helst, utan detta spelas ur ett första-persons-perspektiv. Det finns även möjlighet att gå utanför bilen, minds were blown.

InFamous: Second Son
Äntligen ett spel med lite ös i. Vi får se vad som kan tänkas vara huvudpersonen som kastar eldbollar mot bepansrade militärbilar. En karaktär som löses upp i polygoner och tar form som människa igen.

The Whitness
Det blir inte mycket mysigare än detta. Skaparen av Braid är tillbaka med ett helmysigt spel i en färgglad värld. Trailern talar lite för sig självt vad vi har att förvänta oss. Förväntningarna är skyhöga från en del medlemmar på redaktionen, framför allt när vi ser hur populärt Braid blev som arkad-spel.