Från och med att titeln och extremt lite concept art för Bungies nästa spel ”läcktes” har folk och media spekulerat vilt runt projektets riktning och omfattning. Utvecklarna är fortfarande väldigt sparsamma med detaljer, men igår kom den första något ordentliga inblicken i form av en videoteaser med lite animerade sekvenser, röster från teamet, mer koncept art och en inblick i det nya universum de skapar.
Läs vidare för att få se trailern och hitta länkar till mer information!

Innan den här videon har det som sagt varit väldigt tunt på informationsfronten, och spekulationerna har fått mer bränsle av de kryptiska kommunikationer som kommit från Bungie de senaste veckorna. Exempelvis kom sidan på http://alphalupi.bungie.net/ upp nyligen, som visar en veckokalender där du kan låsa upp mystiska ”sensorfoton”, och flera tolkade detta som att det vore en nedräkning till ännu ett stort avslöjande.

Samma dag som trailern släpptes fick amerikanska medier som besökt Bungies kontor i Bellevue, Washington rapportera den information de fått ta del av under en tre timmar lång presentation. I en sammanfattning av presentationen, som fortfarande var väldigt försiktig med faktiska detaljer, lade VideoGamer  upp dessa bitar som bekräftade:

Destinys motor och koncept har byggts upp från grunden för att vara en kooperativ upplevelse, och du kommer behöva vara online hela tiden medan du spelar. Du kommer dock inte behöva betala någon abonnemangsavgift, och själva flerspelarläget kommer fungera på ett sätt som påminner mer om hur Journey hanterade det; du kommer ”naturligt” stöta på spelare som du kan bilda en grupp med när du går igenom spelet. Bungie vill inte riktigt binda spelet till någon befintlig genre, utan pratar mest om hur Destiny kommer vara en ett sandlåde-FPS i en beständig värld, och Eric Hirshberg, från spelets utgivare Activision, beskriver det som en ”Shared World Shooter”.
Inget har sagts om nästa generations konsoler, men tydligen så är det bekräftat att Destiny skall släppas till både Xbox 360 & PlayStation 3. Chris Butcher från Bungie har understrukit att de strävar efter att försäkra att spelet kommer stödjas av hårdvaruplattformar över de kommande tio åren.
Det lutar åt att själva spelandet kommer äga rum på flera olika planeter som behöver utforskas, men det som är bekräftat är att stridandet i Destiny kommer vara som ett FPS men även med mycket fordonsbaserad strid. Vapen, utrustning och fordon kommer alla vara anpassnings- och modifierbara, det ser ut att vara ett klassbaserat system för dina karaktärer, och när du besegrar fiender kommer du belönas med främst en mängd olika föremål och vapen.

 

Om du vill hålla dig uppdaterad på de officiella nyheterna kan du hoppa in på Destiny-avdelningen av Bungies officiella sida.