Studios som utvecklar spel för nästkommande generation konsoler borde ”fokusera på själva spelen, och låta det grafiska innehållet vara en fantastisk bonus,” berättar Resident Evil: Revelations-producenten Masachika Kawata i en intervju med VideoGamer.com.

Kawata säger också att industrin måste vara försiktig med att inte bli alldeles förbluffade över vad den nya generation konsoler kan göra grafiskt för att det finns en fara att ha det som huvudorsak att släppa något på en ny konsol.

Gamers gillar spel, och de gillar spel med innehåll som de kan njuta av och som de vill spela. Det kommer aldrig att förändras oavsett hur bra hårdvaran blir. Det är verkligen viktigt för alla som utvecklar spel för nästa generation att fokusera på spelet i huvudsak och gameplay, och låta den övriga grafiska prestanda och sånt vara en fantastisk bonus.”

Kawata minns tillbaka till strulet Capcom hade när de utvecklade Resident Evil 5, det första Resident Evil-spelet att släppas på en HD-konsol. ”När vi utveckalde Resident Evil 5, var detta det första för den nästa generation. Fastställd att vi var på väg till de här konsolerna för första gången och genom att blicka tillbaka fokuserade vi troligtvis för mycket på den tekniska aspekten av spelet. [På grund av] grafiken till exempel, som var överrumplande på den tiden, föll speldesignen nog lite i skymundan ett tag. Sen ett försök att komma tillbaka med Resident Evil 6 hade systemen blivit granskade och förbättrade men det var inte tillräcklig för fans.”

Istället för att skynda på utveckling enbart till nästa generations plattformar, föreslår Kawata att Capcom kanske kommer att fortsätta utveckla både för nuvarande och framtida plattformar simultant.

”Bara för att en ny konsol släpps betyder det inte att det är ett sunt affärsbeslut för oss att stressa för att flytta allt vi håller på med över till de konsolerna. Det är fortfarande mycket liv kvar i den nuvarande generationen, och det finns fortfarande tid. Uppenbarligen är de inte ute än, men det finns inget fast släppdatum för dessa konsoler, det är bara industrirykten för tillfället. Men när de nu väl kommer ut på marknaden betyder det inte att det inte finns någon orsak att fortsätta släppa spel för den nuvarande generationen.”

Nästa generations konsoler verkar vara ”fantastisk hårdvara”, tillägger Kawata, men antyder att Capcom väntar för att se var marknaden går innan de gör några fasta strategiska beslut.

”Vi måste fokusera på var marknaden är för tillfället och hur allt annat flyter på från det, snarare än att göra beslut tvärt emot. Och inte bara hårdvara, men vissa IP:n och varumärken.

”Operation Raccoon City, är en Resident Evil-shooter. Iställer för att säga ’Nåja, det fungerade inte så låt oss inte göra det något mer’, tar jag det som att vad kunde vi göra med Operation Raccoon City för att bygga upp och ta det mer tillbaka till hur det huvudsakliga Resident Evil-varumärket falls, och göra något som kommer att bli mottaget precis som ett Resident Evil-spel. Och det kommer flyta på från var marknaden vill vara för ett sådant spel, om det finns ett eller inte, och att det kommer finnas en orsak att göra det spelet eller inte istället för just de facto att det inte fungerade så bra den här gången. Vi får helt enkelt se var industrin tar vägen med det och var alla gamers kommer vara, och då sikta för vad nu marknaden är.”

Capcom har förstås fortfarande flera titlar för nuvarande generation under utveckling, däribland Remember Me och en HD-portning av Resident Evil: Revelations. Båda är planerade att släppas i Maj.

Källa