Nu är det ganska många år sedan jag för första gången fick höra Yasunori Mitsudas kompositioner i spelet Chrono Cross. Jag minns dock fortfarande känslorna intromelodin väckte. Musiken i spelet fortsatte att imponera ända till slutet. Visst, det finns självklart några stycken som jag tyckte mindre om, men de var fortfarande i en klass för sig.  Chrono Cross är också ett av spelen vars soundtrack fick mig att vilja lyssna på spelmusik utan att spela spelet samtidigt, mycket för låten som spelar under slutsekvenserna, men mer om den senare.

Musiken till spelet är alltså skrivet av Yasunori Mitsuda, vars första projekt som kompositör för Square var Chrono Trigger, som jag än idag räknar som ett av mina absoluta favoritspel. Utöver de tre spelen i ”Chrono-serien” har han varit inblandad i en hel del olika spel och genrer. Men nog om honom nu, för de som vill gräva ner sig djupare är det bara att hoppa över till wikipedia. Introlåten som jag nämnde förut börjar med en lugn akustisk gitarr i moll och lite bakgrundssyntar som sedan får sällskap av något flöjtliknande. Det är så otroligt stämningsfullt och magiskt, men sen helt plötsligt händer något… Låten ökar i tempo, stråkar kommer in och det hela fortsätter i något jag nästan vill beskriva som ett violinsolo, för att sedan bromsas upp ytterligare en gång. Det är verkligen en fröjd att lyssna på låten och som jag nämnde tidigare fortsätter det verkligen genom hela spelet. Det bör även nämnas att det finns en hel del olika översättningar på låtnamnen, den jag valde att använda är från RPGFan.com, om det är den mest korrekta vet jag inte, men det går fortfarande att hitta dem på youtube relativt enkelt oavsett vilken översättning man går efter.

Vissa stycken återanvänds till och från, men det känns ändå inte enformigt på något sätt. Det är ett ganska långt spel och det gäller även soundtracket, om jag inte missminner mig handlar det om närmre tre timmar med riktigt härlig musik. Till skillnad från många andra soundtracks är det de lite lugnare låtarna jag har en tendens att fastna för. Dream of the Shore Bordering Another World är svår att beskriva med ord,  men jag gör ett försök ändå… Härlig, mysig och otroligt stämningsfull.

När jag för första gången hörde Dream’s Creation kände jag inte till att melodin tillhörde det som lite senare skulle bli kanske det bästa ”Ending theme” jag hört i ett spel. Än idag väntar jag på något som ska komma och ta den platsen, men hittills har det inte gått allt för bra. Radical Dreamers ~Without Taking the Jewel~, eller Unstolen Jewel som jag alltid känt till den som, är en låt som bygger på riktigt vackert gitarrspel och Noriko Mitoses skönsång. Jag satt och spelade slutstriden flera gånger bara för att få höra den om och om igen, detta var alltså innan jag blev bortskämd med nymodigheter som YouTube. Även om ni inte försöker jaga rätt på ett så här gammalt soundtrack bör ni skutta iväg till YouTube eller annan liknande sida och lyssna på den, för den är så bra. Eller ännu hellre, spela igenom spelet, för det är riktigt bra. Den andra Ending-låten, Life ~ A Distant Promise ~ är även den riktigt fin och bygger på samma melodi, men utan sången och gitarrspelet är det inte riktigt samma sak.

Den låt som spelats mest i bilen på jobbet har varit Orphan of Flame som kör med ett av mina favoritinstrument när det kommer till spelmusik, orglar. Något som används både som ”lead” och i bakgrunden. Jag ryste nästan när jag hörde mellanspelet i låten för första gången på väldigt länge, för av någon anledning så lyssnar jag inte på det här soundtracket lika mycket som jag gjort tidigare.

Stämningen på musiken är ganska dyster, men det passar spelets story riktigt bra, så det gör inget för min del. För de som har spelat Chrono Trigger och Radical Dreamers går det att känna igen vissa stycken samt några nästan direkt portade låtar. Vilket absolut inte gör någonting eftersom deras soundtracks också är riktigt bra. Just nu känner jag att det här håller på att bli en enda lång hyllning till ett av Mitsudas bästa verk, men sen har det också betytt väldigt mycket för min förälskelse i spelmusik. Jag kan nog inte hitta en enda låt som jag faktiskt tycker är dålig, med undantaget Into a Time of Darkness som inte känns riktigt som en låt utan snarare som bakgrundsljud. Jag får erkänna att jag är väldigt partisk, men ge det en chans ändå, helst i spelform, men soundtracket är, som jag sagt flera gånger tidigare, riktigt, riktigt bra.

Chrono Cross Original Soundtrack på Amazon (US)

Chrono Cross Original Soundtrack på Amazon (JP)

Vill du vara med och påverka vad som kommer vara med i kommande veckors ”Veckans Soundtrack”? Skicka då ett mail till marcus.nilsson@ctrlaltelite.se så kommer jag försöka kolla upp din rekommendation så fort som möjligt. Var gärna så detaljerad som möjligt med vad du gillar med soundtracket i fråga och självklart kommer den som rekommenderar något nämnas i texten.