Det förvånar mig att Divine Divinity och Bad Dudes vs.Dragon Ninja inte ännu fått sällskap av World of Tanks på topplistorna över spelen med sämst namn. World of Tanks har trots allt varit ute i över två år och enligt utvecklarna spelats av över 45 000 000 personer. Spelet om arga andra världskrigspansarvagnar (huvudsakligen) är onekligen populärt, men såhär två år efter att portarna först öppnades av vitryska utvecklarna Wargaming.net, är det något att ha?

Spelet i sig är någorlunda lätt att greppa. Två lag av pansarvagnar ställs mot varandra på ett stort, ofta öppet, slagfält med målet att slå ut alla motståndarlagets spelare eller hissa sin egna flagga i deras bas. Lagen är inte på något sätt baserade på pansarvagnarnas nationalitet, eller spelarnas för den delen, utan det är en salig röra stridsfordon som strider på banor i såväl Europa som Afrika och Kina; i både städer och skogar.

Namnet World of Tanks, hur hemskt det än må vara, är vid det här laget kanske inte alltför svårt att förstå, då inte en enda människa syns till vare sig i eller utanför pansarvagnarna. Du har däremot en besättning för varje ägt fordon och denna besättning får erfarenhet allteftersom de deltar i fler och fler strider. På samma sätt tjänar du själv erfarenhetspoäng för individuella pansarvagnar och pengar till ditt konto vilka du kan använda till att antingen uppgradera dina nuvarande pansarvagnar eller köpa nya, fetare sådana. Här stöter vi på den första proverbiala käppen i larvfötterna.

WoT_Screens_Combat_Image_10

Det är nämligen så att alla pansarvagnar inte är tillgängliga för gratisanvändare. Så kallade premiumpansarvagnar läggs då och då till av utvecklarna, ofta med närmast katastrofala konsekvenser för spelets balans, då dessa inte sällan är väsentligt mycket bättre än sina gratismotsvaritheter. Freemiumspel i all ära, men pay-to-win slutar sällan väl. Problemet med premium kontra gratis slutar dessutom inte här. World of Tanks har tre olika grundläggande pansarvagnstyper; de ”vanliga” pansarvagnarna (indelade i Light, Medium och Heavy), pansarvärnskanonvagnar, mer kända som tank destroyers, och bandkanoner; rörliga artilleripjäser. En sådan dynamik uppmanar ju självklart till lagarbete, något man som gratisanvändare tänker att man själv och sina kompisar kan använda som övertag mot de nedrans premiumpansarvagnarna, men icke. Käpp nummer två gör entré

Här har utvecklarna fattat det utmärkt idiotiska beslutet att gratisanvändare inte ska få spela med sina kompisar, utan endast kunna använda matchmaking-systemet, utan möjligheten att köa för matcher som en grupp eller liknande system. Lagarbete blir därför ett sällsynt fenomen, och vad som istället uppenbarar sig är ett ofta otrevligt community med regelbundna gräl i chatten. Detta kanske inte är någon ovanlighet i multiplayerspel men icke desto mindre något som allt annat än förgyller upplevelsen.

Nog om betalningsmodellen, skriker måhända din inre otålighetsande, varpå jag svarar att jag inte tror på andar, men visst! Stridssystemet i World of Tanks kan inte beskrivas som annat än solitt. Det fungerar, helt enkelt. Metoderna spelet använder för att beräkna skada baserat på kanon, projektil, avstånd och pansartjocklek är sannerligen avancerade, och resulterar i strider som ofta känns realistiska. Ofta. Wargaming.net har dock lämnat mer utrymme än rimligt åt vår uråldriga fiende – slumpen. Detta kan resultera i att en ytterst iscensatt duell två helt identiska pansarvagnar skjuter varandra från exakt samma avstånd precis samtidigt kan sluta med att ena pansarvagnens skott helt enkelt studsar av den andra, medan den andra pansarvagnen näst intill förstör den ena. Bortsett från detta är spelet allt man rimligtvis kan vänta sig av ett spel om enbart pansarvagnar. Maffiga strider och tungt artilleri; strategiskt och intensivt. Men ärligt talat – hur ofta tänker man när man spelar ”Nämen tänk! Bortsätt från allt det dåliga är detta ett jättebra spel!”?

WoT_Screens_Combat_Image_04

Sammantaget kan man väl säga att det utvecklarna gjort rätt i World of Tanks ofta omedelbart neutraliseras av det de gjort katastrofalt fel. En orimlig betalningsmodell, obalanserade pansarvagnar, ändlöst grindande och stundtals slumpmässig stridsmekanik får det att verka som att den proverbiala käppen i larvfötterna måste vara gjord av titanium. Men bakom alla dessa problem finner man ändå ett underhållande spel, om än något ogenomtänkt; ett spel som får mig att både fortsätta spela och fortsätta klaga, i ungefär lika stor mängd.

World of Tanks

6

60/10