Det känns som en evighet sedan juli förra året då OUYA inledde sin kickstarter-insamling som skulle komma att landa på nästan 58 miljoner SEK som ivriga spelare kastade åt dem. Därmed är det lätt att glömma bort att det är mindre än två månader kvar tills den planerade releasedagen, och exakt vad vi har att se fram emot utbudsmässigt är fortfarande inte helt klart. I ett välplanerat drag höll teamet bakom OUYA tillsammans med KillScreenDaily.com en Game Jam där aspirerande utvecklare från hela världen kunde lämna in prototyper av spel för att tävla om ära, uppmärksamhet och lite pengar.

För er som inte känner till konceptet så går en ”Game Jam” ut på att aspirerande spelutvecklare samlas och går ihop för att inom en förbestämd, och oftast väldigt kort, tidsram utveckla ett så fungerande och charmerande spel som möjligt. Ibland finns det hårdare direktiv på tema eller format, men i det här fallet var det bara att slänga ihop vad man än var sugen på som skulle kunna spelas på den kommande konsolen.

Igår lade OUYA upp en uppdatering på sin kickstarter-sida och berättade att alla godkända bidrag är listade med information och introduktionsklipp på den officiella sidan för Create Online Game Jam, och en skaplig mängd prototyper har hetsats ihop under de tio dagarna. Luckan där tävlingen var öppen för bidrag var som sagt tio dagar lång; mellan den 14:e och 23:e januari. Finalisterna presenteras den 11:e februari, och vinnarna en vecka efter det. Till hjälp att hitta vinnarna har de utsett åtta domare som har någon koppling till spelindustrin eller spelutveckling, som exempelvis Felicia Day och Phil fish. Mer information om projektet, domarna, reglar och vinstsummor hittar du här.

Som man kanske borde förvänta sig så finns det många mindre imponerande bidrag om man går in med inställningen att det här är de spel som kommer finnas tillgängliga att köpa till en ny konsol. Många bidrag är knappt på prototypstadiet utan något större demonstrationsvärde, en del verkar vara förhastade kloner av uttjatade koncept till mobilspel, och innovationsnivån när det gäller namngivning av de ofullständiga spelen sträcker sig från Ninjas vs Zombies, via Zombie Pirates VS. Ninja Robots till Giraffestache & the Helpful Hyrax. Dock är det fel inställning, och överlag verkar OUYA ha tänkt till bra med planeringen, gjort det möjligt för dem att skopa upp de guldkorn som står att finna bland bidragen som faktiskt visar på innovation och kompetens, och dessutom bidra med lite prispengar till hittills okända indieutvecklare.

OUYASTUFF

OUYA har fortfarande potential som en mindre och i vissa fall mer intressant front i konsolkrigen, och i nuläget känns det som att, även om de har lite större företag som skrivit under på att ge mjukvaruunderstöd, mycket kommer hänga på vad de har för presentations- och filtreringsmöjligheter för det utbud som onekligen kommer rasa in från drömmare som hoppas på en snabbare väg in i spelares vardagsrum och plånböcker.