Nippon Ichi Software America har gått ut med att två efterlängtade titlar snart kommer bli tillgängliga för oss. Först kommer den utökade Vita-versionen av Atlus såväl kritikerrosade som kultälskade Persona 4, som först släpptes till Playstation 2. Drygt en månad därefter kommer Hyperdimension Neptunia Victory, som kanske inte fått lika mycket kärlek i Sverige, men vars föregångar har ett troget följe i andra delar av världen.

Som så ofta är fallet så får inte den europeiska marknaden den uppmärksamhet som vi europeer europeiskt nog anser att den förtjänar. Ofta kommer intressanta spel inte hit förrän långt efter att de släppts i Japan och USA, om de ens når fram överhuvudtaget. Ett kort men smärtsamt tag såg detta ut att vara fallet för Persona 4 Golden, och det skulle inte vara den första gången som en titel i den spelserien undanhölls oss.

Nu har dock ett datum slagits fast, och den 22:e februari kan du njuta av en större upplevelse än vad som fanns i PS2-versionen, på en mindre skärm. Golden till Vita utlovar bland annat mer dialog, högre upplösning och uppiffade texturer, en utökad berättelse, nya karaktärer och social links och många fler spelmekaniska valmöjligheter.
Persona 4 Golden kom ut i Japan den 14:e juni, och nådde USA i november samma år, och originalet Persona 4 kom först ut i 2008.

När det gäller Hyperdimension Neptunia Victory är glappet mellan resten av världen inte lika diskriminerande för just oss. I Japan släpptes det till PS3 i slutet av augusti förra året, men USA får inte hem titeln förrän den 12:e mars – bara tre dagar innan vi här i Europa kan smita ut och plocka upp ett exemplar.

Hyperdimension Neptunia började på PS3:an som ett turbaserat rollspel där du kontrollerar en samling antropomorfiska personifikationer av olika tvspelskonsoler. Den eponyma Neptunia representerar den osläppta Sega Neptune, och övriga huvudkaraktärer representerar Xbox 360, Playstation 3 och Nintendo Wii. Victory är det tredje inlägget i serien, som involverar tidsresor och troligtvis många fler RPG-iga strider och pikar åt spelindustrin.

Vi må fortfarande ligga långt nere på listan, men det är alltid gott när man ser att utgivare inte glömt bort oss helt, och förhoppningsvis kommer det bli bättre i framtiden.