Man ska inte alltid döma ett spel efter prislappen, det är något som Toylogic försöker bevisa med sitt Happy Wars till XBox Live Arcade. I Happy Wars får du chansen att tillsammans med ditt lag, bestående av ytterligare 14 spelare, belägra och ta över motståndarlagets slott, innan de hinner göra detsamma mot er.

Spelet har ett kort storydrivet single player-läge för den som inte trivs med att spela med andra eller vill ha lite story i det hela. Fokus har dock legat på multiplayer-delen, både för utvecklarna och för mig. Som jag nämnde tidigare handlar det om hela 30 spelare uppdelade i två lag. De två lagen har varsitt slott, och målet är att försvara sitt och ta över motståndarnas. Man börjar med att långsamt röra sig framåt och bygga torn på redan utvalda platser. Ditt lags torn agerar sedan spawn-punkt för dig och dina lagkamrater och det är med andra ord en stor fördel att ta över så många som möjligt. Motståndarna kommer dock försöka göra samma sak, samt förstöra ditt lags torn för att de istället ska få den fördelen. När ni till slut kämpat er fram till motståndarnas slott har ni ett sista torn att erövra, gör ni det har ni vunnit. För att lyckas med allt detta har ni tre klasser till erat förfogande.

happy_wars_11

Warrior är som ni kanske kan gissa en närstridsklass som gärna springer runt mitt i fiendestyrkan och svingar sitt svärd vilt. Mage står på längre avstånd och slungar magier, antingen över stora ytor eller riktade mot en enskild motståndare. De kan även förtrolla sina allierade vapen för att de dem olika elementeffekter. Den sista klassen, Cleric, har som uppgift att agera support åt sina allierade, antingen genom att hela eller bygga arbalester och murbräckor.

Spelets upplärningsfunktion låter spelaren, precis som i många andra spel, pröva på de olika momenten mot inte allt för intelligenta datorstyrda spelare. Man lär sig snabbt kontrollerna och man får pröva på de tre klasserna som ändå känns rätt varierade i hur de spelas och kontrolleras.

För att få nya skills till karaktärerna måste man levla upp dem, detta gör man som vanligt genom att spela så mycket som möjligt. Varje klass har tre skill-slots bundna till en knapp var, men genom att hålla inne en av axelknapparna och trycka på en skill-knapp byts den ut mot nästa skill i listan. Varje klass har även en så kallad team skill som kräver att hela, eller i alla fall stora delar av laget samlas och hjälps åt för att utföra den. Det bör också nämnas att de tre klasserna levlas upp separat.

happy_wars_12

Prismodellen påminner en hel del om den som används i gratisspel på exempelvis Facebook och Google+ samt det väldigt populära League of Legends. Spelet har två valutor, en som du förtjänar genom att spela matcher. Tickets köper du med hjälp av microsoft points och det du kan köpa för dem är i första hand kosmetiskt, men jag tror att det även går att köpa till sig fördelar över de som inte känner för att betala. Hur mycket detta påverkar matcher på ”högre nivå” vet jag inte riktigt då jag inte spelar på den nivån själv, men på min nivå känns det ganska balanserat. Med in-game-valutan går det att bland annat snurra på ett hjul, med olika höga insatser, för att vinna utrustning som du sedan kan sätta på dina karaktärer för att förbättra deras egenskaper. Utöver detta påverkar utrustningen även utseendet på dina karaktärer. Självklart kan du även köpa utrustning för båda valutorna.

Grafiken är charmig och precis som en hel del andra spel jag recenserat vinner den på design snarare än hur vackert det är. Karaktärerna är lätt humoristiskt designade, vilket märks på de olika valen du har när du väljer utseende på dem, något du gör för vardera av de tre klasserna, du har alltså tre olika karaktärer att leka med och anpassa precis som du vill. Miljöerna är passar de lite serietidnings-aktiga karaktärerna bra och skänker det hela en helhet som jag ibland kan tycka saknas i vissa spel. Ljud och musik är helt klart över medel, men har det så mycket mer att erbjuda? Jag var i skrivande stund tvungen att starta upp spelet på nytt för att faktiskt höra efter då ljudet flytt från mitt minne. Inget jättespeciellt men fortfarande inte dåligt på något vis, det fyller sin funktion, men inte mycket mer.

happy_wars_9

Det kanske inte är förra årets bästa spel, men det är ändå gratis och skänker mer underhållning än många andra gratisspel jag spelat. Ge det en chans och se vad du själv tycker. Ett problem är att det inte alltid är så många som spelar, vilket kan innebära att det är svårt att hitta matcher, men när det väl går så har du något att göra ett tag. Kontrollerna är simpla och det har en låg inlärningskurva, det kan dock vara svårt att bemästra det på en gång.

Happy Wars

6

6/10