Ännu ett spel som är galet inspirerat av filmer som vi tidigare har sett. Men den här gången lyckas man anpassa spelet så pass mycket för spelgenren att det blir svårt att se hur det skulle se ut som något annat. Guardians of Middle-Earth är det ”Dota-liknande” spelet som tar genren till nya höjder och bjuder in majoriteten av spelarna, oavsett om du är en trogen Dota-spelare eller kommer ifrån diverse simulatorspel. Men hur står detta MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) mot sina konkurrenter? Det är frågorna vi ska försöka besvara här nedan.

Älvor, dvärgar, troll och magiker, det är bara ett axplock av det vi stöter på i Guardians of Middle-Earth. Spelets karaktär är baserade på Sagan om Ringen, både vad gäller karaktärer, miljöer, musikstycken och utseende. Spelet som helt saknar substans vad gäller en bakgrundshistoria, vilket är svårt att få in när det handlar om ett MOBA-spel. Två lag ställs emot varandra på banor anpassade för antingen 3 eller 5 spelare, finns inget mellanting där. Målet med spelet är densamma som i genrens andra spel. Ditt lag ska slå sig fram emot motståndarnas bas, slå sönder deras huvudbyggnad och se sig som vinnare. På vägen finns det torn som sätter stopp för spelarna att springa rätt in i basen, samt en våg av fiender som kommer ifrån respektive bas var 30:e sekund. Spelplanen är oftast den uppdelad i fyra olika zoner, topmost-lane, bottom-lane, middle-lane och woods. De spelbara karaktärerna är anpassade på olika sätt. En del är anpassade för att springa runt i skogen och döda fiender, medan andra klarar av antingen top- bottom eller middle-lane. Spelet spelas enklast med en mick för att kunna kommunicera med dina lagkamrater, vilket är A-O i ett MOBA, för att vinna krävs det en hel del samarbete.

vlcsnap-2012-12-17-18h02m24s191

För alla Tolkien-fans eller fans av Sagan om Ringen kommer genast känna igen karaktärerna som går att spela. Gollum, Gandalf, Legolas eller Sauron är bara några av de många hjältar som går att välja. Det finns även olika typer av karaktärer. Legolas exempelvis är en distanshjälte i och med hans pilbåge. Du utdelar skada på avstånd med olika egenskaper, men du tål inte speciellt mycket ifall någon kommer tätt inpå kroppen. Sauron däremot är en så kallad ”Tank”, en karaktär som tål mycket stryk och är den som oftast slänger sig in i fighter för att ta stryk, medan dina lagkamrater försöker ta död på motståndarna. Det finns givetvis en taktisk aspekt när det gäller vilka hjältar man väljer, och här kommer kommunikationen in mellan de olika lagdelarna. Det optimala är att spela med en karaktär som tål stryk, Tank, två stycken hjältar som delar ut skada, och två supporthjältar, sådana som helar och gör dina egna lagmedlemmar starkare och motståndarlaget svagare. En match med 5 stycken tanks kommer inte sluta bra, visserligen tål ni mycket men mycket skada kan inte delas ut.

Efter varje spelad match får du statistik beroende på hur många du har dödat, assisterat eller hur många gånger du har dödats. Utefter din statistik i matchen får du även en viss del XP. Allt eftersom att din profil går upp i nivå kan du låsa upp fler spelbara karaktärer men framför allt kan du skapa olika spelprofiler. Inför varje match väljer man en hjälte och en spelprofil. Spelprofilen består av olika typer av runor och reliker. Det finns en hel drös med olika runor och reliker, men allt som oftast kan man välja mellan strength, agility och intelligence. Beroende på den hjälte du spelar, kommer denne att ha ett huvudattribut vilket är antingen strength, agility eller intelligence. Spelarprofilerna möjliggör möjligheten att skräddarsy din egen spelstil. Om du spelar som en intelligence-hjälte, men vill tåla mer så nyttjar du strength runor, eller om du vill spela en tank som tål mycket, men vill att han eller hon ska slå snabbare kan man nyttja runor för agility.

vlcsnap-2012-12-17-18h17m20s189

Personligen har jag spelat både Heroes of Newerth, Dota och League of Legends och är ett stort fan av Heroes of Newerth. Det första som slog mig när jag satte mig ned med Guardians of Middle-earth är hur simpelt man gjort kontrollerna jämfört med PCn där man använder både tangentbord och mus. För det första är kameran centrerad på din hjälte vilket löser problemet med att skrolla runt på kartan. För det andra använder man de bakre knapparna för magier och uppgraderingar på ett oerhört smidigt vis. När man håller in en trigger-knapparna i bak fylls skärmen av valmöjligheter, exempelvis kasta en viss magi eller uppgradera ett närliggande torn. Ett enkelt knep man använt sig av för att se hur långt magier når, eller hjältens attackpotential är att ringa in hjälten i en blå ring. Denna blå ringen representerar din hjältes räkvidd vad gäller normala attacker, magier och liknande. Anpassningen vad gäller kontrollen för konsolen är fenomenal. Inga moment faller bort egentligen, bara det att när man spelar på PC vill man ha full kontroll, det finns många knappar som hjälper till med genvägar till affärer, transporter eller liknande. I Guardians of Middle-Earth finns det inga affärer där man kan köpa på sig starkare vapen eller utrustning, utan din hjälte blir starkare genom att döda fiender eller motståndare. När hjälten går upp i nivå får man även möjlighet att uppgradera karaktärens olika egenskaper.

vlcsnap-2012-12-17-18h02m35s41

När det gäller MOBA-spel finns det inte direkt något slut. Med tanken på att det inte finns någon direkt historia som påverkas av dina beslut, går spelet att spela i all oändlighet utan att överdriva. Stycken av musiken återfinns även i Sagan om Ringen-filmerna och bidrar även det till en härlig upplevelse. Det går även att spela ett övningsläge där vi lär oss grunderna i MOBA och framför allt i Guardians of Middle-Earth. Om du inte tidigare testat ett MOBA-spel så är det här spelet en perfekt start.

Guardians of Middle-Earth

8

9/10