När vi först fick höra talas om det så trodde vi inte att det var sant, men nu har ryktena visat sig vara sanna och vi har satt oss ner för att ta reda på om Playstation All-Star Battle Royale är en värdig motståndare till de nu klassiska motsvarigheterna från Nintendo, eller om det endast är en skam fylld rip-off.

Redan när det första ryktet om PlayStation All-Stars Battle Royale låg ute på internet var det många som tvivlade och påstod att man försökte göra något som Nintendo redan gjort för länge sedan, nämligen ett fightingspel med en hel drös av spelkaraktärer ifrån olika spel. Visserligen är just All-Stars Battle Royale ett spel där man har samlat ett gäng karaktärer för att slåss mot varandra, och mycket påminner om Super Smash Bros, men det är fortfarande ett annat spel med ett lite annorlunda upplägg.

När det gäller själva utseendet och utförandet fungerar det som följande. Spelarna har möjligheten att spela antingen storymode, versus mode och tournaments. Storymode är precis vad det låter som, du får välja en av spelets många olika karaktärer och spela igenom spelet med ett någorlunda konstigt upplägg. Karaktären du väljer har en personlig story som du kommer få reda på och få slåss på olika banor mot andra karaktärer men det som är konstigt är att du kan möta exempelvis Jak & Daxter, men på Dantes bana, vilket känns väldigt malplacerat. Och själva spelläget i sig, Storymode, är inte heller så välstrukturerat. Du får en liten videosnutt, slåss mot slumpvist datorstyrda karaktärer på en slumpvist utvald bana, slår dig igenom 5-6 vågor av fiender på olika banor för att sedan få ännu en liten videosnutt. Vid slutet får man möta den valda karaktärens värsta nemesis, för att efter det belönas för sina möda med nya banor, karaktärer eller ikoner och bakgrunder till din konsol.

Men om vi tänker bort läget som måste nötas igenom för att kunna låsa upp andra karaktärer så finns det en hel hög med roliga, spelbara, karaktärer. Vi har exempelvis Nathan Drake ifrån Uncharted, Kratos ifrån God of War, Fat Princess och Sackboy. Precis som med Nintendos Super Smash är det alltid lika kul att spöa på häftiga actionhjältar med lite givmildare karaktärer, i det här fallet Sackboy mot Kratos. Och som vanligt finns det karaktärer som är mycket bättre och obalanserade jämfört med andra. Vad jag har märkt så är både Kratos och Cole MacGrath ifrån InFamous oerhört svåra att vinna över oavsett karaktär då de båda har väldigt kraftfulla attacker. Alla karaktärer har även en egen hemmaplan, en bana med element ifrån karaktärens egna spel. Varje bana presenteras även fint med diverse enviromental traps och ett fint litet musiktema. När musiken spelas ut får man per automatik en tillbakablick på när man spelade spelet och kan inte annat än att mysa inombords.

Det som är spelets huvudmål är att ställa fyra spelare emot varandra i snabba och adrenalinfyllda matcher. Spelreglerna är enkla och lite annorlunda jämfört med spelgenrens andra spel, Super Smash Bros. I All-Stars Battle Royale spelar man på en liten bana antingen med två, tre eller fyra spelare. Ditt mål som spelare är att drämma på dina motståndare och samla på dig poäng som ökar din kraftmätare. Kraftmätaren kan gå ända upp till nivå 3, men går förbi både nivå 2 och 1 på vägen. Vid nivå 1 får du möjligheten att slå ut en spelare ifrån banan. Träffar smällen så kan motspelaren inte göra mycket utan att grämas för den förlorade poängen. Nivå 2 är aningen kraftigare och kan träffa flera spelare samtidigt, medan nivå 3 är en oblockbar attack. Nivå 3-attacken kan aktiveras var som helst och kommer vid aktivering att spela upp en kort liten filmsnutt, för att sedan ta död på alla spelare på planen och belöna spelaren med poäng. För varje utslagen motståndare belönas spelaren med ett poäng. Kraftmätaren fylls på genom att slå på motståndaren eller använda olika vapen som med jämna mellanrum kastas in på spelplanen. Det kan vara allt ifrån isblock som fryser motståndarna, till meteorregn som fyller upp din kraftmätare oerhört fort.

Skillnaden är just det att man är fast på planen tills någon fyller upp sin kraftmätare och får poäng. I Super Smash Bros kunde man både slå ut varandra med basebollträd, göra fokusattacker när motståndaren hade tagit tillräckligt mycket stryk, eller genom att slå ut motståndaren ifrån banan. Möjligheterna var fler, medan det nu blir en intensiv spelsession där man bara kan få poäng genom slå ut varandra med hjälp av kraftmätaren. Det blir även lätt plottrigt på de små banorna, framför allt om man spelar med tre andra spelare. Det gäller att ha full koll på sin karaktär, samtidigt som man ska akta sig ifrån motståndarna och deras attacker, men samtidigt akta sig ifrån banans egna faror som kan ge dig minuspoäng om du blir träffad av vissa faror.

Kontrollerna kan inte heller bli så komplicerade. Du har tre olika slagknappar och en knapp för att skydda, eventuellt hoppa undan motståndarnas superattacker. Det som däremot förstör lite av spelupplevelsen är att det händer på tok för mycket på banan samtidigt, och då i samma stund ska man hålla koll på kontrollerna. Som jag sa är de inte speciellt komplicerade, men spelupplevelsen gör att man allt för ofta fattar fel beslut, som istället ställer till det för en. Värre blir det även om man spelar spelläget tournaments. Under detta spelläge kan man möta spelare på nätet, dock verkar det vara stora problem där för kontrollerna svarar inte lika bra och alla rörelser blir istället fördröjda. Det kan absolut handla om internetuppkoppling, men spelet har även testats över nätet mellan två likasinnade konsoler, och även då uppstår problemet att båda spelarnas rörelser blir fördröjda med nästan en sekund. Om du däremot sitter 4 stycken på en och samma konsol, finns det inga problem alls med fördröjningarna i knapptryckningarna.

Playstation All-Stars Battle Royale är ett spel byggt nästan helt utifrån konkurrenternas spelidé. Mycket känns igen och känns även ibland rakt av kopierat. Spelläget är någorlunda omgjord, och kul är det att äntligen få slå på både Nathan Drake, Dante och Kratos med den ack så oskyldige Sackboy. Men trots denna tillfredsställelse så finns det fortfarande en hel del spelfel som gör att det helt enkelt inte blir en sådan spelupplevelse som man hade hoppas. Det känns oerhört plottrigt och jobbigt för ögonen att hänga med stundtals. Kontrollerna är klockrena men upplevelsen på nätet har gjort att spelupplevelsen fallerar ännu mer. All-Stars Battle Royale är ett okey spel, inte mycket mer. Flera nya idéer skulle jag velat se, och framför allt under storyläget. Hur svårt kan det vara att programera in så att de olika karaktärerna som finns representerade, även ska få representera sin egen bana. Jag vill inte möta Sackboy på Kratos mörka bana, eller Fat Princess ute i djungeln. Det finns mycket kvar att jobba på inför en eventuell uppföljare, men det är definitivt ett spel att leta upp om man har ett gäng kompisar som är mycket för att slå ned varandra med sina favoritkaraktärer.

robertkarlsson

En andra åsikt:

Playstation All-Star Battle Royale är ett underhållande, men kaotiskt, spel som på ett smart sätt har tagit en existerande idé och gjort om den tills något som borde kännas  både bekvämt och bekant för så väl de som har spelat Nintendo’s motsvarigheter, samt de som är helt nya till konceptet. Många gånger kan det kännas som att det pågår alldeles för många saker i bakgrunden och att det kanske borde ha lagts ned mer jobb på andra detaljer rörande karaktärerna och deras rörelseuppsättningar, än på coola animationer i bakgrunden och banan. Om man vill så kan man se på detta som inget mer än en dålig kopia, men för de som har velat se en förnyelse (både grafiskt och på annat håll) inom Nintendo’s spelserie, så anser jag att Allt-Star, trots sina mindre brister, har  levererat detta på ett storstilat sätt. 8/10 – Kashim

PlayStation All-Stars Battle Royale

7

6/10