Port Royale, spelet med världens brantaste inlärningskurva men ett spel som verkligen belönar spelaren för sina tappra försök att byga upp en marknad mellan de olika hamnarna och samtidigt försvara sig mot pirater. Port Royale är ett underbart spel som lovar mycket, men redan i början ställs du inför en utmaning. Klara av de första 20 minuterna utan att bli frustrerad, då är du i hamn.

Spel som bygger på att byta till sig varor, köpa och sälja dem vidare och bygga sig ett imperium genom att äga all tobak på hela marknaden, det har alltid varit en dröm. I Port Royale står vi spelare nakna i ett främmande land. Ett land som vi tidigare sett i spel som Civilization, ett spel där vi måste hänge oss den utmaning som står framför oss och försöka kringgå det usla sätt som man bjuder upp spelaren till dans. Spelet har sin början i en tutorial, vare sig du vill eller inte, och det är tur det för som ny för spelet kommer du inte förstå ett jota av något. Det går inte heller att chansklicka sig vidare som det går att göra i så många andra spel, utan här måste du göra rätt från början, annars är det bara att börja om från ruta ett.

Redan vid start blir vi tillfrågade om vi vill ta oss an en roll som Christoffer Columbus, att utforska världen och hitta nya hamnar att befolka, och bli populär i allmänhet. Eller så kan vi välja att bli en av världens bästa byteshandlare som till en början köper och säljer sytråd, och i slutändan dealar vi med 24-karats-guldtackor. Möjligheten till att bli en aggressiv pirat som tar slavar tillfånga och säljer dem vidare finns även det. Oavsett val så kommer vi att bjudas på en helt annorlunda spelupplevelse.

Spelet utspelar sig i Karibien någonstans mellan 1600-1700. Pirater ägde haven och spanjorerna hade så mycket guld att man ägde så många kanoner att båtarna välte. Mitt i kaoset kommer vi in som en av de tre ovanstående och ska ta oss an utmaningen att äga herraväldet. Inlärningskurvan för detta fabulösa spel är så brant att det nästan är läskigt att titta på spelet till en början. En liten textnotis talar om för spelaren vad den ska göra, men inga som helst indikationer finns på skärmen över vart nästa mål finns, eller vart vi ska trycka, utan det handlar mest om att trycka och leta sig framåt. Ascaron som är skaparna bakom spelet, och som tidigare har ägnat sig åt rollspel i form av Sacred 2, gör Port Royale bra då man i smyg implementerat små saker som öppnar upp ögonen hos spelaren. Man smyger exempelvis in små uppdrag som att rädda olika familjers kidnappade medlemmar inom en viss tid, eller att övertyga piraterna om att det finns guld i en viss hamn, för att fly så långt därifrån som möjligt. Utöver dessa finns det även skattkartor, ship-to-ship-combat och möjligheten att ta över hamnar, bara en sån sak.

Det är förvånansvärt svårt att kastas in som en nybörjare i Port Royale, men delar av en tutorial går att skymta, och när man väl behärskar spelets olika system så flyter det på. Det finns inga svårighetsgrader att ställa in, däremot går det att skräddarsy spelupplevelsen genom små inställningar vad gäller spelvärlden. Ett exempel på en sådan inställning kan vara antalet piratbåtar som ska finnas tillgängliga för fienden vid start, kostnaden av olika råvaror eller dylikt. När vi har valt våran roll att spela är det dags att välja vilken nation vi vill representera; Spanien, England, Frankrike eller Holland. Vårat val här kommer avspegla sig i vilken stad vårat huvudkvarter kommer vara beläget, samt hur populära vi kommer att vara. Spelplanen går även den att alterera, och här står valmöjligheterna på allt ifrån 1570-1660, alltså hur vi vill att kartan ska se ut utifrån den tidsepok vi väljer att spela. 1570 regerade spanjorerna över större delar av kartan exempelvis, vilket då skulle ge dig mer kändisskap om du väljer att vara Spanjor under denna epok.

Vid starten av spelet, oavsett roll eller nation, kommer du ha ett ensamt litet skepp, slitet till tusen och utan några som helst möjligheter att försvara sig. Det är sedan upp till dig att samla på dig råvaror, ta över piratskepp eller andra nationers skepp, ta över hamnar och städer, för att slutligen äga allt och alla, bokstavligt talat. Spelet i sig är även galet snyggt, möjligheten att kunna zooma ut så pass långt att vi får en bra överblick på spelplanen finns, men det går även att zooma in otroligt mycket, allt för att se hur vågorna slår emot båtens underrede.

Det kan lätt låta som att allt är dåligt med Port Royale, men så är verkligen inte fallet. Det är alltid enkelt att fokusera på det som gör en spelupplevelse lite sämre, lite jobbigare, men Port Royale bjuder in spelaren till ett härligt äventyr som kan få en att fastna framför tvn många timmar framöver. Likt andra strategispel så blir det ofta ”Bara lite till”, för att sedan glida iväg till timmar av spelandet och djupa beslut som måste tas. Port Royale är verkligen inget undantag, och det är definitivt inget spel som man snabbt plockar upp för att spela under 10-15 minuter. Trots att spelets alla system är väldigt simpla och enkla att förstå efter ett tags spelande, så finns det ändå en viss komplexitet i hela upplägget. Som byteshandlare måste man hålla koll på de olika varornas priser, beroende på vart man vill köpa och sälja dem. Som pirat måste man ständigt hålla koll på motståndarnas krigsskepp, och när det är säkert att gå till anfall. Så ständigt ställs vi inför dilemman, och oftast går man aldrig bara med vinst. Som nämndes tidigare så kan det krävas ett par omspelningar innan man gör rätt. Som bytesman kan du enkelt göra slut på alla dina pengar innan det knappt gått en timme, för att i andra vändan kunna vara rik under spelets första timme. Allt svänger snabbt, och minsta lilla snedsteg gör att det enkelt stjälper för hela ekonomin, och snabbt rasar man ned på botten.

Port Royale är inget för den otålige spelaren som ständigt söker efter en adrenalinrush. Port Royale är inte heller ett spel för den spelare som inte kan ta motgångar, utan måste ständigt se att det går bra. För Port Royale är taskigt, jobbigt och din livs värsta mardröm när det gäller spel. Inlärningskurvan är brant, och det är definitivt något som måste tänkas på innan man sätter sig ned med spelet. Det kan ta ett bra tag innan man lär sig spelets komplexa system som på ytan kan se väldigt enkla ut. Spelet ser även bra ut, varpå de härliga ”Pirates of the Caribbean”-ljudspåret rullar på i bakgrunden gör att spelkänslan sitter som en smäck. Det här är definitivt ett spel ni alla vill titta upp, definitivt om ni har en timme eller två att avvara på att bara lära er spelet.

”Yarr!”
Utvecklare: Ascaron Testad version: Xbox 360 Release: Ute nu