Det är dags att trimma taktkänslan, tappa känseln i fingrarna och skrika ut refrängen till ett par rockiga hits, men frågan vi alla bör ställa oss är om det inte känns lite väl pasé att bli en glamrockare i vardagsrummet, igen. Vi har sett andra företag göra det och lyckats, men sedan tog det plötsligt tvärstopp för att det enkelt blev samma lika varje gång. Ubisoft försöker nu bryta trenden med hjälp av Rocksmith och möjligheten att kunna koppla vilken gitarr/bas som helst förutsatt att det finns en ljudingång i den.

Rocksmith är som en musiklärare som vill nöta in hur man läser noter, lär sig de olika strängarnas namn och stämmer en gitarr på effektivast sätt. Det är så simplifierat att alla 6 strängarna på gitarren, eller 4 strängarna på basen är färgmarkerade i spelet. Rent estetiskt använder man sig av regnbågens olika färger, allt för att enkelt kunna särskilja de olika strängarna när noterna kommer flygandes mot en. Till skillnad ifrån alla de tidigare varianterna vi har sett tidigare i och med Rockband och Guitar Hero så känns Rocksmith både lättare och svårare.

Om vi börjar med den enkla biten så har vi som sagt flera olika färger som hjälper oss hålla koll på de olika strängarna och vart vi egentligen befinner oss på gitarren, för här spelar vi med hela gitarren, olika ackord och olika platser på gitarrhalsen. En annan sak som gör det enkelt, och som slipper ge oss en fylleblick efter att ha spelat en låt, ni vet, när man spelade en låt i Guitar Hero och tittade på ett annat objekt efter att låten var slut, så flög allt antingen uppåt eller nedåt, så blir det inte i Rocksmith. Här får vi även lång tid på oss att se noten vi ska spela, peta in fingret på exakt rätt ställe, och sedan njuta av att spela rätt och höra den egna gitarrens ljud rätt ut ifrån TV’ns högtalare. Det som gör det otroligt mycket svårare är just det, det är inte längre 5 knappar att hålla koll på och en strumbar, här är det 6 strängar och upp emot 16 olika zoner på varje sträng, ungefär 100 knappar sådär rakt av, sen ska vi ju träffa rätt sträng också. Ett trevligt litet koncept som slängs in för att lära spelaren att träffa rätt not är lite småspel, allt ifrån en version av duck hunt till fyra-i-rad.

Nog om det, det är svårt att spela gitarr på fritiden, men att nu överföra det till spelet och spela olika noter på beställning är ofantligt mycket svårare. Fördelen med utformningen av Rocksmith är att det ständigt känns som en tutorial, eller att man har en musiklärare i ryggen. Inför varje låt får vi möjligheten att stämma gitarren, riva loss ett par ackord som överförs till spelljud. Det kanske inte alltid låter så bra i spelet som det gör i verkligheten, vilket verkligen är en downsider. Det är ju faktiskt ett musikspel som spelas med gitarr, och funkar inte grundkonceptet att faktiskt höra sin egna gitarr och att det låter likadant i spelet, så faller det pladask, men det har ju faktiskt sina stunder.

Det finns inte heller någon direkt svårighetsgrad att välja utifrån, utan alla startar på samma ruta det vill säga ruta 1. Likt karriärs-lägena i Rockband och Guitar Hero finns hela det konceptet även med i Rocksmith, man börjar som en nybörjare och får spela enstaka låtar på olika platser. Allt eftersom att spelaren lär sig spela låtarna, klara av kombinationer av noter och liknande, så ökas svårighetsgraden progressivt. Är du duktig så blir det svårare, går det lite sämre så sänks svårighetsgraden direkt i låten. Lite av tävlingsmomentet försvinner i och med att det är omöjligt att spela en låt på samma svårighetsgrad, och svårighetsgraden påverkar även poängen rätt markant. Oavsett om man väljer att spela en viss låt utanför karriärs-läget så gäller samma sak, den nivån du som spelare befinner dig av i karriärs-läget, den nivån börjar du på i den valda låten.

Under min tid med Rocksmith har jag lyckats lära mig låtar som Use somebody, Take Me Out och Sweet Home Alabama. Man gör en väldigt bra blandning av gamla godingar och lite nyare, poppigare låtar så att alla ska bli glada och nöjda. Man har även med en musikshop där det finns möjlighet att köpa till sig bland annat låtar som inte kommit med i spelet som annars består av 50-talet låtar. Spelet i sig är annars inget spel som man bjuder över kompisarna för att spela, utan får mer fungera  som ett typ av program att lära sig spela gitarr eller bas till. Låtarna har stor variation och spelet presenteras på ett trevligt sätt, däremot är det ingenting som går att tävla på, eller som man drar igång på fredagsfesten, utan får fungera lite mer som en virtuell musiklärare.

Rocksmith

7

8/10