Många var vi som satt uppe sena nätter vid lanseringen av Diablo 3, den tolv år långa väntan var äntligen över men vilken besvikelse det hela blev. Mycket finns kvar att arbeta på för Blizzard med spelet. Men oroa er inte, trösten är här och kommer att rädda den mörka hösten med ett antal speltimmar. Torchlight 2 är charmigt, blodigt och fungerar faktiskt utan några error 37.

Alla som tidigare har spelat Torchlight vet ungefär vad man kan förvänta sig av uppföljaren, alla ni andra bör definitivt punga ut knappt 200kr för detta underbara rollspel. Med ett team på knappt 20 personer lyckas Runic Games skapa ett spel som spelades långt in på nätterna i och med Torchlight. Jämfört med sin föregångare bjuder Runic Games dig, den här gången, på ett smörgårdsbord av härliga uppdateringar. Vi har till en början ett spel som är gigantiskt, otroligt vackert och charmigt på en och samma gång, men samtidigt kan det få spelaren att fastna i timmar bara för att ta sig till slutet av en dungeon och detta enbart på grund av att utforska. Torchlight 2 är ett action-rollspel som fått den tid det behöver för att mogna och ingenting har stressats fram som vissa andra spel i genren. Men det som verkligen utmärker Torchlight 2 är att de fyra spelbara klasserna känns så otroligt långt ifrån varandra, att beroende på vilken klass du väljer att spela som, kommer din spelupplevelse inte vara sig lik. De klasserna vi har att välja bland är den närgångna Engineer som älskar att slå på saker och ting, Embermage som använder sig av olika elementala magier, Berserker som mestadels känns som en akrobat som hoppar omkring med sina knivar och slutligen Outlander som använder sig av pilbågar, pistoler och konstiga magier. Likt sin föregångare finns även det obligatoriska husdjuret till hands, din kompanjon i krig, men även din packåsna som så snällt springer till staden för att sälja av på allt som du inte behöver.

När det kommer till början av spelet, och framför allt för alla nya spelare så finns det inte någon direkt inlärningskurva utan spelaren kastas rakt ut i naturen och får lära sig överlevnad den hårda vägen. Men svårt är det inte, höger och vänster musknapp används till att attackera, vare sig det är vanliga attacker eller skills. Knapparna 1 till 8 används för diverse potions, husdjurets skills eller skills som påverkar din karaktärs rörlighet i form av snabbhet eller healingskills. Nackdelen med det väldigt nakna systemet är att man aldrig riktigt kommer in i en känsla för vad spelet vill förmedla till spelaren i form av historia eller karaktärens plats i spelet. Tankarna kring att man valt just detta koncept kan vara att man vill låta spelarna själva välja vad man vill ta sig an i ett snabbare tempo än andra spel i genren, och framför allt ett sätt att ge spelarna ett spel som man snabbt kan hoppa in och ut ur, utan att behöva tänka efter vart man skall ta vägen. Upplägget känns annars väldigt klassiskt. Du gör uppdrag, dödar ondingar och går upp i level och sätter ut dina poäng på diverse grundegenskaper, och nya skills. Systemet känns igen ifrån Diablo 2 och Baldur’s Gate, för att låsa upp kraftfullare skills så krävs det att man nyttjar tidigare skills med ett antal poäng. För att ytterligare förbättra din karaktärs olika statistik så droppas det ständigt vapen och utrustningar ifrån fiender, precis som i andra rollspel, så där är det inga nyheter. Det som inte återfinns i Torchlight 2 är möjligheten att skapa egna vapen eller utrustningar, en basfunktion i många andra spel. Varför det inte finns representerat är oklart, men anledningen kan vara att man vill fokusera mer på att utforska den enorma världen som man byggt upp, och saker släpps nästintill ifrån varje fiender, så gott om tid kommer tillbringas i din ryggsäck för att se vilken puffra som gör mest skada.

Spelvärlden som Runic Games har skapat är gigantisk. Vi får springa igenom hårda sandbyar i öknen, vintriga landskap bland jättar, skogsområden och en hel drös med dungeons. Här handlar det inte om att söka rätt på en tank och en healer innan du beger dig ner i ett dungeon, här är det bara kötta på och hoppas på det bästa. Alla klasserna är väldigt bra balanserade på det sätt att man kan spela precis på vilket sätt man vill, och fortfarande kunna ta sig igenom spelet helt ensam. Vi alla vet ju dock att det är så ofantligt mycket roligare att springa runt med sina kamrater och det går ju även i Torchlight 2. Värt att nämna så alla vet det, Torchlight 2 är inte ett MMORPG i den benämning att man har en öppen värld där alla klasserna lever i symbios, nope. Här är det en stängd värld där man måste bjuda in sina vänner för att få spela, eller hoppa in i andras världar så länge de inte är låsta med lösenord. Detta görs enkelt via en gamebrowser där information om antalet spelare, rekommenderad level och vilken plats spelarna befinner sig på i spelet. Något som även måste sägas här är att föregångaren till Torchlight 2 hade inget online-läge, tråkigt men sant.

Runic Games lyckas även sätta stämningen på ett bra sätt i Torchlight 2 och det med hjälp av musik som anpassar sig efter de olika områdena du befinner dig i. Humorn är även den klockren och alla klasserna har flera olika dialoger som sägs vid precis rätt tillfälle till olika bossar eller NPCer. Däremot så känns en del ljud väldigt irriterande efter ett tag. Ett exempel kan vara med Embermage som kastar magier, det finns flera olika magier som har rätt långa samples av ljud vilket gör att om den magin används flera gånger i rad kommer ljudet att eka och bli brutalt högt. Det här är i princip det enda som går att klaga på i spelet, för utöver detta lilla missöde är spelet definitivt värt den ynka slant det kostar.

Torchlight 2 revolutionerar självklart inte genren, vore onödigt att försöka uppfinna hjulet ännu en gång. Det man på Runic Games däremot har gjort är att förfina hela spelupplevelsen och tagit bort en massa onödiga moment. Allt är i det enklaste slaget och lika hjärndött blir det att timme efter timme bara klicka sig fram, klicka på fienderna, loota och springa till stan för att sälja. Däremot bjuder man på ett charmigt och roligt spel som blir absolut roligast med de närmsta vännerna. Torchlight 2 är ett perfekt spel för dig som vill spela ett rollspel utan att behöva tänka för mycket på text som ska läsas, utan du som längtar efter att hitta epics, döda stora bossar, utforska fina miljöer och klappa ditt husdjur på huvudet. Och juste, det finns inga error 37 här, stort plus.

Torchlight 2

8

8/10