Codemasters har under flera år tagit nästan all mark i racing-genren. Förutom att släppa alla Colin McRae-spel på 90/00-talet så har de också utforskat terrängracing, illegal streetracing, hittat tillbaka till rally med Dirt-spelen, och nu även börjat plocka poäng inom Formula 1.

Sedan år 2010 har Codemasters själva utvecklat samt publicerat F1-serien, och troget släppt ett F1-spel om året. Varje upplaga följer den tidigare säsongen med detaljer som vilka stall som kör och vilka förare som kör stallens bilar. Även banor som använts under säsongen återfinns i spelet.

Att just F1-serien har fått ett tillräckligt bra avstamp med Codemasters för att kunna släppa ett spel om året förvånar mig. Det är väl som i FIFA och NHL antar jag, att fansen vill köra med den senaste uppställningen som känns mest autentisk. Men jag tänker att ett spel om den senaste säsongen i Formula 1 är oerhört svårt att skilja från dess föregångare från i fjol. Speciellt när Codemasters har en rätvinklig fyrkant runt sin idé om hur ett racingspel ska göras. I mer dynamiska spel som Dirt, Grid och Fuel är det väl okej att upplägget, interfacet samt spelmekanik är oföränderlig. Men med Formula 1, som redan är den fyrkantigaste och mest oföränderliga motorsport som finns, skulle Codemasters behövt jobba runt motorsporten och göra spelet mer dynamiskt med hjälp av nya spellägen och kanske lite krydda i det annars opersonliga karriärsläget. Codemasters F1-serie kommer att behöva spänna på sig ordentliga stödhjul för att överleva tre år till.

Man kan undra hur dessa årliga utgåvor av spel lyckas säljas till fullt pris när de i stort sett innehåller samma sak som föregångaren. Andra utvecklare som släpper årliga titlar har lång erfarenhet av hur man får spelet att kännas nytt och innovativt. Det nya innehållet i F1 2012 imponerar dock inte. Det viktigaste är såklart att alla 12 stall med sina 24 förare för 2012 års säsong finns med, vilket de gör. Man vill också gärna ha banorna som körs i verkligheten, och även de finns med i spelet, men mer än så har inte Codemasters tänkt flirta med sina fans. Det finns ett slags ”mjukstarts”-läge för nya förare som kallas ”young driver test” som är till för att se vilken nivå du ligger på, samt ett spelläge med utmaningar för den som gillar svåra situationer, men inget utav det nya innehållet tillför någon ny dimension eller något ytterligare djup till spelet.

Karriärsläget, som är det stora spelläget i F1 2012 är en stor besvikelse. Förutom att ens förare är lika anonym som ”The Stig” i Top Gear så ser man aldrig några andra miljöer än sitt pit-stop samt banan man ska köra på. Som jag nämnde tidigare är Formula 1 en väldigt steril och fyrkantig subgenre att gestalta i ett TV-spel, så därför hade det varit trevligt med en gnutta variation. Dock är det inte bara presentationen som gör ett spel bra, självklart inte. Ifall spelet var kul att köra och hade en lagom inlärningskurva skulle det kunna vara åtminstonde trevligt att spela.

Spelets svårighetsgrad är dock så jäkla oförlåtande så jag nästan börjar gråta. Inlärningskurvan är brantare än Mount Everest, och ska man jämföra med till exempel Dirt så är Dirt gjort för dagisbarn och smarta sällskapsdjur medan F1 är gjort för riktiga Formula 1 förare med autistiska TV-spelskunskaper. I Dirt har man på medelsvår svårighetsgrad fyra stycken flashbacks, vilket innebär att man vid fyra tillfällen kan spola tillbaka tiden. Bra att ha ifall man skulle krascha. Ett lopp i Dirt kan vara mellan två och 5 varv långt och tar cirka 5 minuter. I F1 2012 är det allra första loppet som du slängs in i 15 varv långt och tar minst 25 minuter att ta sig igenom, men du har fortfarande bara fyra chanser på dig att köra prickfritt. Ifall du har bränt dina fyra chanser men ändå lyckas köra ut i gruset, bara lite grann, så kan du räkna med att ha tappat 5-6 placeringar. Kraven är dock ganska lågt ställda i början. I första loppet ska jag komma på 17:e plats för att mitt team ska vara nöjt med mig, men ändå lyckas jag oftast komma sist.

Realismen är fortfarande i världsklass. Codemasters hade innan releasen samlat ihop ett gäng riktiga förare som har fått lära sig banorna de ska köra med hjälp av spelet, och de har sagt att spelet är tillräckligt realistiskt för att användas som uppvärmning för riktiga lopp. Gräs och grus fastnar på däcken och ger dig sämre grepp, och det i kombination med att gaspedalen är känsligare än en blåsippa gör spelet till det närmaste du kan komma en förarupplevelse. Det finns också många andra detaljer inbakade i körandet, till exempel KERS och DRM som är två sätt man kan använda för att få lite extra fart. KERS är som en extra elektrisk motor som kan pusha på lite extra, bra att ha när man kommer ut ur kurvor, medan DRM vinklar upp din spoiler så att du får sämre väggrepp men minskat luftmotstånd.

Spelet är ganska snyggt, speciellt för dem som gillar lite avskalad och stilren design. Dock saknar jag de rykande starterna samt värmefläckar och värmevågor. Ljudet från motorerna kan vara en aning irriterande, men ändå realistiskt. Att lyssna på samma gnälliga motor i en halvtimme får mig till slut att börja höra andra ljud. Ljud som inte finns. Men jag antar att det inte är mycket att göra åt ifall det är realism man eftersträvar.

F1 2012 är som sagt svårt och alldeles för sterilt och oföränderligt. Spelet är dock väldigt realistiskt och innehåller de allra senaste nyheterna inom Formula 1. Det passar därför utmärkt för frälsta fans och riktiga F1-förare, men folk som bara gillar racingspel i allmänhet kan titta åt ett annat håll. Som kvitto på hur väl spelet reflekterar verkligheten så fick Codemasters första F1 spel (2010) ett BAFTA-pris (British Academy of Film and Television Arts). Synd bara att spelserien har stått still sedan dess.

 

F1 2012

7

Grafik

8/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

7/10