Pro Evolution Soccer 13 är det enda spelet i genren som är en värdig utmanare till EA sports gigant FIFA 13. Årets upplaga av PES 13 känns välpolerad och bjuder på en del uppdateringar, medan andra delar inte rörts på över 3 år nu. Vad är nytt och vad är gammalt, och hur står sig spelet mot FIFA 13 är frågor som nedan kommer förklaras.

Vid en första anblick så syns allt det nya och fräscha i PES 13, det komplexa systemet bakom den artificiella intelligensen, nya taktiska valmöjligheter som låter dig skräddarsy ditt lags spel in i minsta detalj. Grafiskt har spelet även fått sig ett lyft, och på plan är det fortfarande fotbollsspelet som ger mest tillbaka till spelaren vid exempelvis ett mål eller vunnen match. I tidigare spel i PES-serien har man alltid försökt efterlikna andra spel i genren, exempelvis FIFA. Varje år har FIFA visat upp något nytt, medan PES då visar upp det FIFA gjorde året innan. I år, 2013, är det PES som står högst på pallen över nymodigheter och visar ett ytterst komplext artificiellt system som får andra spel att stå med svansen mellan benen.

Det var för ett par år sedan när PES revolutionerade hela fotbollsvärlden med motståndarspelare som allt eftersom lärde sig hur du spelade, och där du som spelare ständigt var tvungen att hitta på nya sätt att ta dig förbi dem och göra mål. Idag finns systemet kvar men är galet avancerat och får varje match att kännas som en helt unik match. Varje spelare har sitt eget spelschema och anpassar sig mer än gärna efter hur du försöker spela, vare sig det handlar om ett offensivt spel eller som Barcelona, handbolls-spelet, att passa sig i all oändlighet, för att sedan göra ett instick. Här dominerar PES med sin skicklighet att få spelaren engagerad i spelet, och inte bli invand i mönster om hur ett anfall går till, gång efter gång. PES 13 har visserligen en väldigt brant inlärningskurva i och med det omgjorda försvarsystemet och möjligheten till att kunna utföra tekniska nummer på plan, men det betyder inte att spelet är tråkigare för det, utan än mer engagerande där man vill bjuda in spelarna att verkligen bemästra spelet.

Försvarssystemet som gjorts om handlar mycket om en sak, gör inte bort dig. I tidigare spel har man enkelt kunna pröva sig på att glidtackla sina motståndare och komma till två utgångslägen. Antingen lyckas man med tacklingen och erövrar boll, eller misslyckas och jagar enkelt ikapp motståndaren. I PES 13 finns det inget som att misslyckas med en tackling, görs detta är spelaren totalt bortgjord och det är inte bara att springa ikapp motståndaren. Här handlar det mer om att behålla sin position, styra motspelaren utåt i plan och till sin dåliga fot, och avvakta. Det känns ofta som att man känner av spelarnas tyngd när de förflyttas på skärmen, en kort och lättviktig spelare är snabbare i vändningar men flyger som en vante vid en tackling, medan de stora bastanta backarna ofta är trögare, men ack så mycket svårare att ta sig förbi. Visserligen känns spelarna bättre, men vid närkamper och liknande blir vi ständigt analyserade av de ofantligt jobbiga kommentatorerna i spelet. Vid en tackling kan man höra den ena kommentatorn bokstavligt talat stöna och därefter påpeka att den tacklingen borde gjort riktigt ont, och det händer inte bara en gång under en match. Samma fras återkommer vid varje glidtackling som träffar spelarna, och kommentatorerna har fått ett riktigt dåligt manus att läsa ifrån, för det känns så oengagerat och falskt. Inte förhöjs spelets känsla av de tråkigt monotona publiken som låter som tysta, dova vuvuzuelor. För er som inte vet vad en vuvuzuela är, så är det ett afrikanskt blåsinstrument vars ljud påminner om en hulligantuta. Tråkigt, tröttkört och enerverande är det minsta man kan kalla det.

Ännu en nyhet är de svåra, tekniska numren som fallit bort ifrån spelserien, men som nu äntligen gör en comeback. Systemet bygger på samma princip som ett combo-system i valfritt fightingspel, det gäller att passa in de olika rörelserna i en speciell följd för att göra en dribbling, och vid ett fel så händer det allt för ofta att spelaren fumlar med bollen och oftast ramlar över den. Systemet fungerar lite som en morot och ett sätt som får oss spelare att vilja bemästra hela tekniken, men under matcher är det så motsägande sig själv. Man vill uppmuntra spelaren till att finta och pröva på, men gör man fel så slutar det alltid med ett magplask. Det handlar dock inte bara om möjligheten till att dribbla, man kan även styra ifall spelarens skott ska vara hårda, skruvade, finess eller vanliga skott, ett system som funnits i över 3 år hos FIFA. Det man skapar med PES 13 är ett fotbollspel med nya idéer och funktioner, avancerade system, men några av spelets system känns fortfarande så 2002. Ett bra exempel är säsongs-läget, eller Master League som det kallas. Master League är PES egna säsongsläge. Här får du ta över ett av spelets rätt så lilla skara lag, där man fortfarande bråkar om rättigheter för spelarnamn och namn på lag. Arsenal existerar fortfarande inte, utan det heter North London, och Zlatan spelar i PSG med nummer 99 på ryggen, bara en sådan sak gör att spelet känns mindre trovärdigt. Men man tar vad man har, och PES känns mer som ett arkadspel, ett spel som man snabbt tar upp för att lira ett par snabba matcher. Men över till Master League, läget har sett likadant de tre senaste åren. Köper och säljer spelare, blir allt som oftast petad ifrån att få spela under de första året för att du som nykomling ska få känna på det tuffa proffslivet. Köpa utrustning för att förbättra din egenskapade spelare olika egenskaper känns också lite pasé. Efter det första året som nykomling, oftast har du då spelat upp emot 7-8 matcher av 30 matcher, för att nästa säsong gå upp till toppen, spelar alla matcher och istället är din spelare trött nästan hela tiden. Balansen är som den tidigare varit, inte där. Krutet har lagts på de avancerade systemen, spelarbelöningen och nötandet, andra system har istället blivit lidande och rent av kopierat ifrån tidigare spel i PES-serien.

Det är svårt att inte vilja jämföra PES med den enda värdiga utmanaren i genren, men det som PES gör så fantastiskt bra är sättet som man slukar spelaren i sina avancerade system, men samtidigt sätts käppar i hjulen då man låter andra delar av spelet bli lidande. En gång i tiden var det PES som revolutionerade genren med sitt sätt att låta oss spelare skapa våra karaktärer, och där står man fortfarande kvar. Spelvärldens kanske mest intelligenta datorhjärna besitter man också, men allt för mycket jobb läggs på enstaka funktioner i spelet, vilket gör att det totalt fallerar ändå. Ett spel är inte bra för att det är snyggt till exempel. PES ligger fortfarande bakom sina utmanare, men man är definitivt på god väg att komma ikapp och kanske till och med springa förbi, men än är resan lång för utvecklarna.

PES2013: Pro Evolution Soccer

PES2013: Pro Evolution Soccer
8