Det är återigen dags för den årliga upplagan av fotbolls spelet FIFA. Nytt för denna gång är en mer realistisk fysikmotor, möjligheten att få pröva på olika kunskaper i det så kallade ”Skill Games”, men framför allt integreringen med vad som faktiskt sker i dagens fotboll i verkligheten. Frågan är om det räcker med att bjuda på realism och få nyheter, och fortfarande kröna sig själv som kungen av tronen. Vi har benat igenom många timmar med spelet och känner att det äntligen är dags att dela med oss av våra tankar kring spelet.

Det är med väldigt blandade känslor som jag sätter mig framför FIFA 13. Efter mycket intryck och roliga stunder med FIFA 12 så kan jag inte annat än att tro att dess uppföljare kommer vara så mycket bättre, så mycket verkligare. FIFA 13 har fått sig en hel del finjusteringar när det gäller fysikmotorn och den grundläggande spelmekaniken. Det handlar fortfarande om att springa efter en boll och göra mål på sina motståndare, men i och med den nya kollisionsmotorn som är så otroligt mycket bättre gjord än i sin föregångare, känns spelarna tyngre och långsammare, men otroligt mycket mer stabilare och en glidtackling kan nästan kännas ända ut i vardagsrummet. Vi får även möjlighet att kunna bemästra den berömda ”First-touch”-funktionen som handlar om att vi nu kan bestämma mer över bollen och spelarens rörelse vid första bollkontakten. Nu går det att ta med sig bollen i sina rörelser, finta motspelaren redan innan bollen når fötterna, och allt som har med korkade spelarrörelser som att stanna tvärt vid en bollmottagning, eller inte fullfölja en djupledslöpning existerar inte längre. Man har lyckats ta ett koncept som redan i FIFA 12 var nytt och fräscht, men nu har man förbättrat hela grundmotoriken hos spelarna att det ständigt flyter på, och alla situationer känns mer som en utmaning en ett störande moment.

Det enda som jag egentligen kan säga rakt ut vad gäller det dåliga med FIFA 13 är att man nu inte kan spela ”Be a pro”-läget offline. Med det menar jag då att man nu inte kan göra en egen spelare, spela en säsong och se hur man bemästrar olika situationer i matcherna såsom att slå 10 passningar utan att missa, skjuta tre skott på mål eller glidtackla en motspelare. Nu har man istället flyttat över denna funktion så den ligger helt på nätet, och för att få spela som din egen spelare blir du istället tvingad till att spela på nätet. Visst finns det för- och nackdelar även där, det bidrar till en ännu större tävlingsanda hos alla spelare, men samtidigt så sätts det käppar i hjulen när det kommer till spelaren som vill spela lite för sig själv och se sig själva stiga mot skyarna. Misstolka mig dock väl, för du kan fortfarande skapa vanliga karaktärer (Som dock inte kan använda importerade bilder av dig själv), men som inte har några begränsningar alls, vilket gör att du kan maxa alla dess egenskaper till fullo, och han blir den bästa spelaren i hela spelet. Nackdelen är att du bara kan använda spelaren i kick-off läget, när du snabbt väljer två lag som ska möta varandra och spela en snabb match. Tråkigt tycker jag då jag tidigare strävat efter att få upp min karaktär, mig själv, till att bli en superstjärna. Det går fortfarande, men då måste man spela på nätet mot andra spelare.

Årets upplaga av FIFA 13 satsar mycket på realism och tävlingsinriktningen lyser med sin närvaro. Alla som tidigare spelat FIFA 12 kommer att behöva anpassa sig till det nya, lite mer realistiska FIFA. Mycket fokus ligger i att matcherna ska kännas med autentiska och verkliga. Visserligen är det ett spel vi pratar om, men att en för hård passning till en medspelare som står väldigt nära kommer bara bidra till att bollen studsar åt ett annat håll. Till din hjälp för att lära dig de nya som FIFA 13 bjuder på, har man implementerat läget ”skill games”. Jag har ett svagt minne av att något liknande funnits i ett annat fotbollsspel för många år sedan, men det gör mig glad att se det igen. Framför allt då det nu finns leaderboards, achivements och polare att spöa i vem som faktiskt är bäst på att hantera frisparkar, krossbollar, straffområdes-spel och passningar. I skill games-läget får vi testa på olika typer av egenskaper att bemästra. Det kan vara allt ifrån att slå manuella passningar till olika mål på fotbollsplanen, till att komma med fart in i straffområdet och chipa en boll över en mur lådor, för att få bollen att segla in i det bortre krysset och träffa en måltavla. Kan låta simpelt såhär i teorin, men ett antal timmar kommer behöva läggas på detta läge för att kunna bemästra dem alla. De olika utmaningarna kommer även paketerade i olika svårighetsgrader. Först får vi ett grundligt avsnitt i hur en pass slås, sen får vi testa på att utföra en passning för att erhålla poäng. På alla utmaningar finns det en grundnivå man måste uppnå med poängen för att låsa upp nästa del, en liten svårare utmaning med samma koncept beroende på vilken kategori du befinner dig på. De olika nivåerna börjar enkelt och blir svårare, man börjar på brons och avslutar på platina. Under det sistnämnda utförs de tre tidigare utmaningarna i symbios, samtidigt, för det är trots allt den avslutande utmaningen inom den kategorin.

Ett sätt som man lyckas engagera fotbollssjälen hos oss spelare och samtidigt få oss att återvända till FIFA 13 är det nya så kallade EAS FC. Vad är inte bättre än att spela ett fotbollsspel och samtidigt få information, målservice och nyheter ifrån vad som faktiskt händer i verklighetens fotbollsmeka. Läget fungerar så att du väljer ut ditt favorit lag som du vill följa och representera. Om laget drabbas av skador, köper/säljer spelare eller har tagit ut sin laguppställning inför nästkommande match, då kan du se det direkt i spelet. Du kan även spela dess nästkommande match i spelet, mot en annan spelare som då representerar motståndarlaget. Beroende på hur du presterar under dessa matcher, så kommer den klubb du representerar erhålla poäng som då kommer skildra den virtuella ligan, samtidigt som lagen utgår ifrån lagets form i verkligheten. För att försöka förklara det på ett sätt så alla förstår. Säg att Arsenal möter Tottenham på lördag. Arsenal kanske har förlorat de senaste 5 matcherna, medan Tottenham vunnit sina 5 senaste matcher, det i sin tur resulterar ju i att Arsenal-spelarna är sura, ledsna och längtar efter sina mammor, medan Tottenham-spelarna är i sitt esse. När du då i FIFA 13 spelar just denna match i EAS FC, så kommer Arsenal antagligen ha en sämre form än Tottenham, beroende på resultaten i verkligheten. Enkelt, simpelt och väldigt straight forward. Om laget spelar dåligt, är det lite sämre i spelet, och du som spelare är den som då får försöka hjälpa till att ändra formen. En väldigt välkommen nyhet för i år är även Ultimate Team, läget har tidigare varit ett DLC, men i årets upplaga finns det integrerat redan från start. Här får man styra upp ett lag helt ifrån grunden med spelare som är helt okända och otränade. Allt eftersom att matcher spelas erhålls något som kallas för FUT, och det är den valuta man använder sig av i FIFA 13. Med hjälp av FUT kan du köpa nya spelare till ditt lag, ställa upp i turneringar eller lägga dig i auktioner som görs på spelare via marknadsplatsen i spelet.

Så frågan är ju om FIFA 13 är en värdig uppföljare till sin föregångare, och om man kan leverera det som fansen efterfrågar. I mina ögon har EA återigen lyckats med att fånga hela själen kring fotbollen och bjuder på nya utmaningar. I och med ändringarna av fysikmotorn och att spelarna nu känns som stadiga pjäser bjuder man nu upp till riktigt trevliga matcher. Det tar tid att anpassa sin spelstil till det lite mer realistiska upplägget, men för första gången i FIFA-seriens historia känns det som att FIFA 13 är spelet som verkligen är så pass bra att det känns svårt att se ett spel som kan tävla med detta. Realismen, kreativiteten och utmaningarna finns där, och vad mer kan man önska sig i ett fotbollsspel. Trevliga nyheter gör att det kommer ta lång tid att känna sig färdig med spelet, och EAS FC som integrerar verklighetens fotboll med den virtuella kommer hålla mig fast så länge jag har möjligheten att sparka Tottenhams stjärt och sparka ner Manchester citys Balotelli i plastmattan. FIFA 13 är ett fullfjädrat fotbollsspel som levererar på alla plan, och bättre än så här kan jag tänka mig att ett fotbollsspel inte kan bli.

FIFA13

9

9/10