Nya MOBA-spel (multiplayer online battle arena) har poppat upp titt som tätt de senaste åren, de flesta mer eller mindre baserade på Warcraft III-modden Defense of the Ancients som i sin tur var en vidareutveckling utav Starcraftkartan Aeon of Strife. Heroes of Newerth, Dota 2 och League of Legends är alla spel värda att prova på men Bloodline Champions har dock unika egenskaper som gör att det sticker ut i konkurrensen. Bloodline Champions, utvecklat utav Stunlock Studios och Game of the Year-vinnare vid Swedish Game Awards 2009 har som ambition att bli det ultimata E-sportspelet. Utan turbaserade element såsom crit, target locking och andra slumpmoment är det enbart spelarnas egen skicklighet som ska räknas.

Spelstilsmässigt kan Bloodline Champions liknas vid en mix mellan WoW-arena och Warlock Brawl men där alla turmoment är uteslutna. Stunlock Studios har velat skapa ett arenaspel där enbart spelarnas egen skicklighet skall avgöra matchens utgång, något som de lyckats väl med. WASD-tangenterna används för förflyttning och karaktärernas primära attacker används med musens vänster- och högerklick. Alla de olika attackerna och magierna utgår från bloodlinen själv, någon annan bloodline eller vanligast, utifrån där pekaren befinner sig. Vinner gör det lag som lyckas eliminera hela det andra motståndarlaget. Kort sagt, det är hög tid att glömma bort invanda bortförklaringar såsom påståenden om att dina motståndare bara hade tur när de mosat dig till en kläggig massa. Det här spelet ljuger inte för dig, förlorar du är motståndarna bättre än dig. Lyckas du vinna, då var du bra och förtjänade segern!

Det geniala kamerasystemet förtjänar ett eget avsnitt i den här recensionen. Kameran centreras i en punkt mitt mellan din karaktär och muspekare, vilket ger god översikt över striden utan att spelaren måste zooma ut och tappa fokus på sin karaktär eller förlora precision för att allt blir för smått. Systemet är inte upplåst per automatik utan kan slås på och av med mittenmusknappen per default. Rekommendationen är definitivt att låsa upp kameran det första man gör. Så snart man fått vanan inne är detta överlägset det låsta kamerasystemet. Ett system som detta får gärna implementeras i fler spel, nackdelen är att det kräver att förflyttning inte sker med muspekaren primärt såsom i exempelvis Dota 2 och Starcraft II.

Mana finns inte överhuvudtaget i detta spel. Istället erhåller spelarna energy baserat på lyckade attacker eller heals. Dessa kan antingen spenderas på så kallade alternativa förmågor som är en slags pimpad version utav två av din bloodlines förmågor, eller också, vid en full energybar spenderas på din bloodlines ultimate. En ultimate är oftast en riktigt bra attack som man vill se till används i rätt läge och framförallt träffar rätt! Förutom energy att hushålla med är det viktigast att hålla ett noggrant öga på sina egna och motståndarnas cooldowns. Detta är avgörande för att veta vilken defensiv förmåga man vill använda och när rätt läge är för den fruktansvärda Igniter-ultin man vill bränna upp motståndarlaget med. Matcherna är korta men intensiva och det gäller att hålla tungan rätt i mun varenda sekund utav matchen.

Första mötet med Bloodline Champions grafik förde tankarna till urtida fantasyazteker som slagit sig ned på Påskön. Det är befriande med en ren, snygg och prydlig grafik som är ovanligt unik i sin genre! Färgerna går främst i orange och blått, något som återkommer i matcherna då spelarna delas upp i warm (orange) respektive cold (blått) team. Spelarnas valda bloodline får ett färgschema efter lagtillhörigheten, något som också påverkar färgen på de förmågor som används i spelet. Därmed går det snabbt och lätt att skilja vänner från fiender och lagets positiva marklagda buffar från fiendens skadliga magier, något som uppskattas av både nybörjaren såväl som veteranen. Ett stort extra plus till alla designers och modellerare som har lyckats skapa spelkaraktärer som är enkla att skilja från varandra och som är underbart snyggt fula. Att dessutom få se heltäckande kläder och rustningar och inte bara de vanliga avklädda kvinnorkropparna är befriande.

Spelet är roligt och enkelt att förstå sig på, även för nybörjaren. Två simpla tutorials finns tillgängliga liksom botar som är användbara när man exempelvis vill testa på en ny hjälte utan att göra bort sig inför resten av BLC-världen. De som spelat andra MOBA-spel eller även WoW kommer att känna sig som hemma i uppdelningssystemet utav alla Bloodlines. Det finns tanks, melee DPS, ranged DPS samt healers. De gör precis det som namnet antyder: tål mycket stryk, är till för närstrider, fokuserar på långdistansattacker respektive helar sina lagkamrater. Alla Bloodlines har sin egen unika kombination av offensiva såväl som defensiva magier. De inom samma grupp har liknande uppbyggnad, och liknande magier är ofta på samma kontroller vilket gör att det är relativt enkelt att komma in i spelstilen för en annan Bloodline utav samma typ. Ett tips är därför att testa sig igenom exempelvis alla healers tills man hittar den vars förmågor man mest tilltalas utav.

Förutom den vanliga arenan som kan spelas två mot två, tre mot tre eller fem mot fem, finns även möjligheten att spela två andra scenarier. Capture the Artifact kan liknas vid en klassisk capture the flag-utmaning. Conquest går ut på att försvara förutbestämda områden. Scenarierna får ytterligare ett plus då de är utmärkta annorlunda och snabbspelade kartor för spel med vänner, exempelvis på lan. Inbyggt i spelet finns funktioner som gör att man kan köa själv varvid man hamnar i lag med andra spelare, eller också kan man köa till matcher tillsammans med vänner. Privata games går också att skapa och turneringar att delta i finns tillgängliga i spelet. Att sådana här funktioner finns inbyggt i spelklienten gör det enkelt och lätt att njuta utav spelet utan att behöva ladda hem externa klienter eller leta runt på exempelvis irc för att hitta motstånd.

Genom att spela spelet och vinna matcher tjänar man Blood Coins som är en ingame-valuta. Denna går att använda till att köpa bloodlines, utstyrslar till dessa samt vapen men även titlar och avatarer till din egen profil. På samma sätt kommer du som spelare att via dina matcher öka i level och rank. Dessa påverkar vilka du matchas mot när du skall spela och level ger dig gradvis tillgång till traits där du kan påverka dina stridsfärdigheter och förmågor. Relativt nytt är även medallions som ger extra passiva eller aktiva förmågor. Även om alla så småningom får tillgång till alla traits och medallions som påverkar spelet känns detta ändå som ett stort misstag om det är tänkt att enbart ren skicklighet skall avgöra en seger.

Spelet har en gratisversion som ger tillgång till fyra bloodlines åt gången, en från varje grupp, som byts ut veckovis. Två andra betalversioner finns förutom olika paketerbjudanden. Champions Edition kostar för tillfället 29,99 Euro och ger dig tillgång till 16 bloodlines, titlar, avatarer m.m. Titans Edition kostar för tillfället 89,99 Euro och ger dig tillgång till alla bloodlines, nuvarande såväl som framtida, och en hel drös andra tillbehör och fördelar. Sammanfattningsvis är Bloodline Champions som Othello, lätt att lära sig, svårt att bemästra. Med snabba intensiva matcher, inbyggt turneringssystem och personliga outfits är det ett av de bästa MOBA-spelen som finns tillgängliga idag.

Vid releasen av Bloodline Champions gjorde vi även en intervju med både Stunlock Studios VD och spelets lead designer Tau Peterson. Den intervjun kan ni återse här.

Bloodline Champions

8