Minecraft’s succé på Xbox LIVE Arcade har inte gått obemärkt av utvecklarna Bohemia Interactive, som tror att det skulle vara dumt att inte pröva sig på något liknande med en Xbox 360 version av DayZ.

Under DayZ’s promotional turné pratade Bohemia producenten Jan Kunt  med VideoGamer.com och berättade att företaget absolut tittade närmare på konsoler

”Obviously DayZ, you’ve seen the success of Minecraft on Xbox LIVE Arcade, and we’d probably be stupid not to try to do something similar.

”We’ve always wanted to make games for consoles as well,” elaborated Kunt. ”Obviously we’re a PC developer and have been for some years, but consoles have a huge market and you don’t have so many problems with piracy.

”So it’s really interesting. PC is what it is, and I personally think PC players will stay as PC players, but the console has more penetration into mainstream markets. People who wouldn’t play games on PC, they buy an Xbox or PS3 as a medium to play games. So from that point of view it makes sense to go for consoles.”

Xbox LIVE Arcade versionen av Minecraft har sålt nästan 4 miljoner exemplar sen det släpptes i Maj

Bohemia utannonserade i augusti att dom skulle släppa en standalone version av Dean ’Rocket’ Hall’s hit ArmA 2 mod ’DayZ’ senare i år. Samtidigt som avslöjandet sades det även att när projektet nått en punkt i utvecklingen skulle man börja utveckla till Xbox 360 och Playstation 3.

Något datum har inte ännu avslöjats men vi kommer hålla er uppdaterade!